Hej

Naturligtvis så frös min vattenledning i helgen:@.....fick fixat detta med en provisoriskt
utlagd PEM slang med värmekabel. Grejen är den att vi har servitut på brunnen av min
granne som har sommarstuga intill. Problemet var det att när jag i -10 grader står och ska till att kapa den frusna slangen för att kunna koppla på den nya så upptäcker jag att en värmekabel från grannens stuga passerade förbi i min och ner ca: 4m ut i min frusna slang:S=kapad!! Detta medför att nu har hans vatten frusit:S
Värmekabeln som är av är av modellen Serieresistiv och går då ej att använda något mer!
Men för att kunna tina upp hans slang (som tyvär ligger isolerad i ett avloppsrör i en trång grund) så kom jag på den ljusa iden om att kanske ändå skala änden på den kapade värmekabeln och koppla ihop trådarna med varandra för att under korta tider slå på strömmen så kabeln blir varm och på så sätt tinar upp isen;)....vad tror ni om det:rolleyes:
Jag har räknat lite på kabeln som har 40ohm resistans/m, och har fått fram att effekten blir 1322W/m. Längden på kabeln som fortfarande är kvar i hans slang uppskattas till ca:3m så ungefär 440w på 3m. Kan det vara värt att chansa:blushing:
 
Hur lång var den ursprungliga kabeln? Det låter som att du får ganska hög effekt på det viset. Eftersom den ändå skall slängas och ersättas gör det ingenting om den bränns sönder, men det är onödigt om du får brännskador på slangen på köpet. Lämna den inte utan uppsikt skulle jag säga.

Erik
 
Den var nog ca:10m, så den uppskattade effekten runt 13w totalt vilket låter troligt då min nya
paralellresistiva är på 10w/m.
 
Jag hänger inte med. Ligger den i röret? I vatten! Under tryck? Hur ska du isolera den då? Vad händer vid avbrott när en fas ligger i vattnet i röret?
 
Ja resterande del av värmekabeln ligger i slangen in i grannens stuga och med stickproppen i andra ändan under hans diskbänk. Inte under tryck när jag ska försöka tina slangen, för jag ska naturligtvis ta loss slangen för att vatten ska komma ut. När sedan slangen är fri från is ska det instaleras en ny värmekabel, och sedan på med värmen o vatten.

Tillägg: När jag lossar på slangen från t-kopplingen så kommer värmekabeln att sticka ut 10cm, så den ska bara isoleras med tape under försöket och böjas åt sidan för att inte komma i kontakt med det tänkta vattnet som förhoppningsvis rinner ut.
 
Redigerat:
Jag får det till 11 gånger specad effekt per meter på kabeln. Det händer knappast något spektakulärt med den del av kabeln som ligger i is eller vatten, men om en del av den ligger öppet i luft kan det bli mer spännande. Har den kontakt med PEM-slangen och inte ligger i vatten kan det bli brännskador på slangen. Med lite finkänsla går det säkert att göra, men det är nog fullt möjligt att ha sönder saker också.

Erik
 
Hade tänkt att först prova med den kabeln som jag drog ur och kapa den till ungefär rätt längd för att se hur varm den blir så jag har lite koll på tiden......spännande:)
 
Det kanske ändå är bättre att kanske skarva i den andra delen av kabeln för att få ner effekten till det normala för att inte riskera en massa brännskador på slangen, blir nervös av era svar!!!!
 
P=UxU/R

Kapar man bort halva kabel, kommer den att dra dubbel så mycket ström. Om hela kabel var på 1000 Watt, kommer dess halva dra 2000 Watt!
 
Seas skrev:
Det kanske ändå är bättre att kanske skarva i den andra delen av kabeln för att få ner effekten till det normala för att inte riskera en massa brännskador på slangen, blir nervös av era svar!!!!
Skarv i vatten... Det är inte många som klarar av att vulka en kabel så att den blir tätt.

Jag skulle INTE göra detta!
 
Nej jag ska inte skarva någon kabel o ha den i vatten. Eftersom jag kopplar loss slangen från t-kopplingen i lådan där allt vattnet är kopplat till båda fastigheterna så är änden på grannens slang lös och kabeln där den är av kommer att sticka ut ca:10 cm och är då således ute i det "fria". Denna skalar jag då för att kunna skarva provisoriskt på den andra delen av kabeln som jag drog ur den gamla frusna slangen som gick till mej (grannens värmekabel gick nämligen några meter genom t-kopplingen och in i min slang till min fastighet) När detta är gjort så kommer jag att få samma resistans i "hela" kabeln som den var innan den gick av. Nu kan jag då stoppa i vägguttaget o få samma effekt som tidigare och på detta sätt tina slangen in till grannen fast med den skarvade kabeln liggandes utanför. När sedan grannens PEM slang är tinad kan jag dra ur kvarvarande kabel ur PEM slangen och ersätta denna med en ny. Sedan monterar jag på slangen med den nya värmekabeln på t-kopplingen och kör igång värmen och vattnet
ps.hoppas detta var tydligt nog??
 
Redigerat:
Jadå:)
Det kommer att funka alldeles utmärkt, 10w eller 13w spelar inte hller någon roll nu om den bara ska gå att få ur.
Lycka till.
 
hmm, var den inkopplad sa du ?
 
Tack Enk Projektet:)
.....vadå inkopplad??
 
Om den var inkopplad när du kapade den och effekten dubblades kanske den inte fungerar längre ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.