Så mycket volym som möjligt och en vedpanna som matchar volymen...

Det mest optimala är en stor tank som du isolerar själv..
För bekvämlighetens skull är nog 2.5-3m3 ett minimum beroende lite på energibehovet..
 
Hur isolerarar man en tank själv och hur många liter är 2,5.3m3?
Spelar det någon roll om man har 3'500liters tankar, hur mycket tappar man gentemot 1'1500l?
 
3000Liter, isolera minst 20cm på sidorna och minst 40 cm på toppen...

Lite svårt att ge rekommendationer med så lite att gå på. Vad är du ute efter? En bekväm vedanläggning?
 
Jag har tvåplansvilla på 140kvm med 90kvm kallkällare. Det är den jag är ute efter att värma. 3000l så mycket vet jag att jag inte behöver då en vän till mig har 2000l på ett dubbelt så stort hus som funkar utmärkt. Jag har hört 10-15l/kvm hus.
En ny vedpanna är jag ute efter självklart och har tittat lite på kotly.com och vedpannorna har jag hyfsad koll på däremot tankarna är ett virrvarr, ta gärna en titt.
 
Behöver komma under 50000kr med installation därför kollar jag lite utomlands alternativ begagnat (iaf tank)
 
Ok..

För bästa resultat så begränsa antalet tankar, helst bara en. Det gör rördragningen mycket enklare och billigare plus att du får mindre förluster, Rund tank är bäst(lägst förluster). Enklast är att bygga in tanken och fylla utrymmet med lösull..

Finns ingen acktank på marknaden som kan konkurrera med en egenvälisolerad acktank..

Du bör ha 2 varmvattenslingor i tanken,en för förvärmning av vattnet mot botten och en i toppen för fullvärme..

Anslut radiatorslingan på tillop och retur från Pannan, för att få värme ut på radiatorerna snabbt..

Ska du göra jobbet själv? Eller ska en röris göra det? Jag rekommenderar att du lägger ner några kvällar och läser lite på forumet, här och i Biobränsle.. Finns mycket matnyttigt..
 
Jag har fått ett erbjudande från en röris nu:

Focus Eco Nature 40 + 2st 750l tankar + installation för under 60 000kr. (priset mera exakt imorgon) Jag har redan en 500l tank hemma. Dessutom har jag en oljetank på 3000l som står hemma som går att göra om senare.

Är detta ett bra pris?

Har även ev. en annan på gång:

Calmar v33 + 2'500l tankar oxå under 60 000kr.

Funkar båda? Bra priser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.