Jag totalrenoverade mitt hus för ett år sedan och vattenrören som rörmokaren lade i taket fryser när det blir riktigt kallt (ca -15), vems är ansvaret?

Huset är ett enplanshus med platt tak, byggt 1960. Vid renoveringen konstaterade vi att de befintliga vattenrören av järn bör ersättas och rörmokaren föreslog då en lösning med slang dragen i taket mellan isoleringen och gipsen. Jag trodde vi skulle behöva bila upp golvet och tyckte naturligtvis att lösningen var bra. Under renoveringen rördes aldrig isoleringen i taket som är original och ca 10-15cm glasull. Rörmokaren såg vilken isolering där ligger och det var aldrig tal om att göra någon extraisolering eller något i den stilen.

Nu har rören fryst två gånger och jag har varit i kontakt med rörmokaren. Han har försökt hitta en lösning med värmeslinga i rören men inte lyckats hitta något och nu vill han inte gå vidare och anser inte att det är hans ansvar eftersom isoleringen är otillräcklig och att det är normalt att installera dessa rör såsom han gjort.

Vad tycker ni jag ska göra? Är det lönt att driva frågan vidare till Allmänna reklamationsnämnden?
 
15cm isolering bör räcka om rören liger mot inertaket.Måste nästan blivit springor mellan isoleringen vid montaget så kyla kommer åt slangarna testa med extra isolering over rören görna vindpapp mellan gammal ock ny isolering
 
Tack för svaret, problemet är att det inte går att komma upp mellan tak och isolering. Det är mycket lite plats där och ingen öppning.
 
Det betyder att ni har minusgrader eller nästan uppe vid taket, det torde synas på er värmeräkning. Går det inte komma åt så är det väl bara att bryta upp taket och fortsätta med renoveringen.

Protte
 
Rörmockaren gjorde inget fel.
I stället för att lägga tid på att bråka, isolera taket. Det kommer ni att må bra av. Och elförbrukningen med.
Lycka till.
 
jannem skrev:
Tack för svaret, problemet är att det inte går att komma upp mellan tak och isolering. Det är mycket lite plats där och ingen öppning.
Allt är mojligt. Man kan spruta isolering från utsidan. Via gavlar eller genom att lyfta takpannor. Man kan även blåsa den inneifrån. Allt beror på nuv konstuktion.
 
kamilenski skrev:
Rörmockaren gjorde inget fel.
I stället för att lägga tid på att bråka, isolera taket. Det kommer ni att må bra av. Och elförbrukningen med.
Lycka till.
Hur kan det vara så att han inte gjorde något fel? Borde han inte undersöka om isoleringen var tillräcklig för denna lösning?

Du har rätt i att det går att göra genom att spruta in isolering, men mina uppvärmningskostnader är helt okej trots detta tak, så jag är inte speciellt motiverad att göra den investeringen.
 
jannem skrev:
Hur kan det vara så att han inte gjorde något fel? Borde han inte undersöka om isoleringen var tillräcklig för denna lösning?

Du har rätt i att det går att göra genom att spruta in isolering, men mina uppvärmningskostnader är helt okej trots detta tak, så jag är inte speciellt motiverad att göra den investeringen.
Normalt fryser inte rör om de ligger på rätt sida isoleringen. Fryser dem om de ligger precis ovan takgipset, så har du rejäla köldbryggor. Jag skulle inte klandra rörmokaren för detta, utan det är isoleringen som inte är tillräcklig. Jag tycker inte att han borde misstänka att du kan få minusgrader på varma sidan av isoleringen, då detta inte är normalt i ett uppvärmt utrymme.
 
Redigerat:
Hur fick han dit rören och hur vet ni att de ligger aldeles ovan innertaket?
 
Och hur skulle han göra det? Han borde ha undersökt detta men ansvaret vilar alltid på ägaren. Det finns bara ett undantag. Bara när hantverkaren garanterar skriftligt funktionen till fast pris. Annars han han åtgärda problemmet (sputa in isolering, långa värmekablar...) och debitera dig för detta.
Det finns ett antal trådar om detta.
 
Ni har ju absolut en poäng i att man kan förutsätta att det är plusgrader direkt ovanför takgipsen, känns som jag har en uppförsbacke om jag ska driva detta vidare.....

Angående hur vi fick upp det så börts delar av den gamla takgipsen upp och sen satta jag ny gips i hela taket under den gamla.

Tack för alla kommentarer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.