Har någon erfarenhet av att anlita inredningsarkitekt som privatperson? Jag hade tyckt det hade varit kul att få lite nya idéer och tips på möbleringar (inte minst med avseende på belysning som är svårt att få bra). Vad kan det kosta?

/Lena
 
Hej!
Om man inte ska bygga om, men behöver hjälp med möblering så tycker jag att man kan anlita en inredare istället. Det är billigare än en arkitet men minst lika bra när det gäller inredningen.

Jag anlita ett företag i Stockholm som hjälpte mig och jag är super nöjd. :D Man blir så hemmablind, man ser inte möjligheterna själv. Om du är intesserad kan du få kontaktuppgifter. Hör av dig i så fall!
 
Tusen tack för svaret!

Ja, en inredare är nog vad jag är på jakt efter. Vi bygger nytt men har lite grand kört fast med möbleringen... Dessvärre bor jag i Malmö! Får försöka hitta en inredare på närmare håll. ;)

/Lena
 
Hej!

IKEA har inredare som man kan boka tid hos och få gratis rådgivning. De kommer ju inte hem till dig, men om man tar med en ritning så kan man få bra hjälp. De brukar dock bara hjälpa till med ett rum i taget.

Jag har provat och fick många bra tips, men jag har inte verkställt något än...

//Helena
 
Hej Helena och tack för svaret! Jag har kollat med Ikea men det var tre månaders väntetid... Eftersom vi har väldigt mycket att stå i just när vi ska flytta (1/6) tänkte jag vara lite förutseende och planera i hyfsad tid. ::) (För en gångs skull ;)).

Kul att höra att det var bra i alla fall. Kanske ska jag ställa mig i kö om-i-fall-att...

/Lena
 
Du kan ju alltid lägga ut ritningarna här och hoppas på smarta inredningsidéer av glada forummedlemmar, det är ju också gratis!
 
Precis vad jag tänkt också, alltså anliyta inredare från IKEA eller lägga in ritningar här. Frågan är, hur lägger man in ritningar???? Måste man inte ha en hemsida då? Hur fixar man en sådan och vad kostar det?

Pernilla
 
Kolla med möbelbutikerna i ditt område annars.Bla EM kan tänkas ha det i alla fall.

Lycka till!
 
Här är ett tips på bra inredare som man kan anlita www.reva.nu
 
Tack för era svar och tips!

Att lägga ut ritningar på denna sida har jag redan gjort med ett rum och fått jättebra tips på möblering! *tackar och bockar* MEN jag hade behövt att någon tog ett helhetsgrupp och även hjälpte mig med belysning (vilket jag tycker är jättesvårt!). Så jag ska kolla in länken ovan...

/Lena
 
Jag har använt IKEAs inredare. Det var visserligen för inredning av kontorsutrymmen men inte mindre viktigt. Jag var inte så väldigt imponerad faktiskt. Dessutom gäller det väl att deras inredare ska, om möjligt, peta in en del av deras egna produkter? Men detta var alltså för tio år sedan och kan vara bättre idag.

Eftersom vi idag har utbildade arkitekter/inredningsarkitekter så kan du väl i första hand ta hem en sådan och diskutera kostnaden. Det är inte säkert att detta egentligen blir dyrare än en oproffesionell ... Att få kostnadsförslag skall inte kosta något alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.