Har precis köpt ett hus(dock inte flyttat in än) och funderar på att göra om i källaren.
I dagsläget sitter det en träpanel på väggarna och innanför panelen är det nån form av isolering, det jag ser är att det är skivor och dem ser ut som om man skulle kört tidningar i en dokumentförstörare, har inte känt på det så vet inte hur konsistensen är men det ser iaf ut som långa tunna remsor som är ihopkastat i en hög. Lite kass beskrivning kanske och tyvärr har jag ingen bild heller :S
Hoppas nån har nån aning om vad det kan vara för nåt. Huset är byggt 1967 om det hjälper.

Om jag river bort allt detta, kan jag då förvänta mig en hyfsat slät och fin lättbetongvägg?
Behöver jag isolerin på insidan?
 
Det är antagligen träullsplattor, ganska vanlig isolering i äldre källarväggar.Isoleringsvärdet är väl inte det bästa. Källarväggar skall i första hand isoleras från utsidan.
 
träullsplattor är bättre än ingenting och mögelsäkrare än mineralull och organiska material. Finns det inga skador, dålig lukt så låt det vara tills du hittat något som isolerar en källarvägg minst lika säkert :).
gaia
 
Tack för svaren och ni verkar ha rätt också :)
Fick tag i ritningar på huset och där var det angivet att det var träull.

Men träpanelen vill jag ha bort åtminstonde och då kanske man ska byta isolering samtidigt. Min idé är att sätta nån isolering som är rätt tunn och sedan sätta stålreglar och avsluta med gipsskivor. Låter detta vettigt eller borde jag göra på nåt annat sätt?
 
Låter inte vettigt. Om du byter material som andas och tål viss fuktvandring till det du tänkt är risken för mögel påtaglig. I så fall ska det vara ett ventilerat luftlager mellan den nya isoleringen/innerväggen och källarväggen. Platonmatta, nivellsystem, luftande socklar och allt vad det heter ev med fläktsystem för att ventilera bort fukten som stiger upp genom bottenplattan och upp eller in genom källarväggen.
 
psu skrev:
Men träpanelen vill jag ha bort åtminstonde och då kanske man ska byta isolering samtidigt. Min idé är att sätta nån isolering som är rätt tunn och sedan sätta stålreglar och avsluta med gipsskivor. Låter detta vettigt eller borde jag göra på nåt annat sätt?
Riv inte och krångla inte till det om allt fungerar och ingen mögel eller mögellukt finns. Måla panelen vitt och lev med :).
Gipsväggar är en lösning för mineralullfyllda och plastade träkonstruktioner och att tillämpa samma system i en gammal murad källare är att be om problem, tycker jag. Att riva är ju enkelt och snabbt och man känner sej såååå duktigt men det är mycket svårare att återställa allt på ett lika hållbart sätt.
Som sagt reparera inte det som fungerar!
gaia
 
Hur mycket isolering behöver man i källarväggar egentligen? Vi har 2 bostadsrum i änden/gaveln på vår källare. Där har jag lagt platonmatta, frigolitskivor med vattenburen golvvärme men väggarna har vi inte gjort nåt mer med än att sätta lite snyggt mosaikkakel mellan fönstren och glasfiberväv som målats på alla övriga ytor.
Tonårssonen som bor där muttrar över att han inte kan gå i shorts på vintern men SÅ varmt behöver man faktiskt inte ha.
Har man köpt ett gammalt hus med källare så får man acceptera en viss skillnad mot hur det är i ett nytt hus helt enkelt och anpassa sej till det. Vi har inte isolerat utsidan av källaren heller, nöjde oss med platonmatta där.
 
En ren källarvägg i betonghålsten leder effektivt bort värmen. 20cm homogen betong har U-värde 3,15 W/K&m2 (betonghålsten borde ligga aningen lägre). Om man kompletterar med 10cm cellplast (XPS, isodrän el. dyl. på utsidan) blir U-värdet 0,35 W/K/m2, dvs ungefär dubbelt så högt som för en yttervägg i ett nytt hus istället för ca 20 ggr sämre än en modern yttervägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.