Syftet är att få mer plats till att torka träningskläder (ev övrig tvätt) förvara fritidsutrustning (skor, ryggsäckar, etc, etc) samt ställa återvinningskärlen. Vänstra och nedre väggar är ytterväggar (med ytterdörr som inte är med). Dörren/öppningen i toppen går mot övriga källaren med "kontor" närmast.

Men jag vet inte om jag tjänar så mycket på den här omstruktureringen?

http://img560.imageshack.us/img560/5945/skrmbildpannrumnuskpske.png
 
  • Skärmbild-PannrumNu.skp - SketchUp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser väl ut som en utmärkt lösning, Du skapar en tom rektangulär yta som kan inredas efter dina behov istället för att ha "en massa dörrar" och en onödig vägg.
Du kan ju ha flyttbara förvaringsmöbler på hjul tex så ytan går att nyttjas maximalt.
 
Måste kolla med sotaren kanske.
 
tror inte att du tjänar så mycket på att riva väggarna. En passage genom måste du ha trots att nuvarande korridor försvinner. Du ska snarare tänka på hur du ska möblera och använda dom små rum och vrår du har idag. Skåp, torkskåp, vägghyllor osv på rätt plats gör ytan funktionell. En öppen plan kan bli som en rörig torg där olika saker staplas bara längst väggarna och inte många väggar kvar att hänga hyllor på.
Jag tror du behöver funktionell möblering, krokar och hyllor och vägghängda torkställningar ....ingen rivning alls
gaia
 
Har du någort förslag gaia? Den lilla skrubben är väldigt svåranvänt som det är idag.
 
Ett hyllsystem typ elfa längs med väggen som blir kvar tycker jag borde räcka. Utanför kan man ställa flyttbara enheter som hurtsar, hyllor, korgar etc. finns ju olika typer av hängare också som Du kan torka träningskläder på som är tänkta för en hall. Vi har en sån vid källardörren i förrådet som just står på hjul och därför alltid går att flytta å sidan, en annan modell med bara hängare för galgar har vi i tvättstugan också på hjul.
Jag tycker att en massa smårum med dörrar som ska öppnas och väggar som är för korta mest är i vägen, enklare att planera en tom yta.
 
-MH- skrev:
Har du någort förslag gaia? Den lilla skrubben är väldigt svåranvänt som det är idag.
No ja, den är säkert överfylld med allt man stoppat in huller om buller och det går inte att komma in längre ? :).
Inredda den med fex klädstång, torklina, vädringskrok + en luftavfuktare så får du ett stor torkskåp. Avfuktaren startar automatisk och stannar när tvätten är torrt :). Ventilation behövs inte i skrubben om man har en avfuktare men man kan vädra genom att öppna dörren när avfuktaren inte jobbar.
Sen har du en vägg mellan toa och skrubb där du kan sätta garderobskåp eller hyllor ändå upp till tak för förvaring. Längst i koridoren kan du montera hyllor på konsoler högt upp i taket ( om det inte är för lågt till) för att ställa backar / lådor att lagra i saker du inte använder så ofta.
Återvinning kanske får plats i pannrummet ( glas,metall), brännbart kan ju brännas på plats :).
Försök tänka utan rivning :). Det är ju inte säkert du kan riva alla källarväggar utan att huset rasar ....
gaia
 
Skrubben är nu vår återvinningscentral (undrar om någon har räknat på vad återvinning kostar av nedlagd tid och plats?) och platys för Tomma Kartong Som Är Bra Att Ha. Dessutom är den kall, och sätta in värtme i avfuktare i en skrubb på dryga kvadratmetern? :) Är itne sugen på atrt fylla pannrummet med tidningspapper, det hamnar ganska nära pannan. Kanske om man tog bort vasken? Takhöjden är 2,05, utom en del av korridoren där den är 1,85.

Men det kanske är något användbart i ditt förslag ändå, kom gärna med fler!
 
Kommer du att ha kvar återvinningscentralen där? I så fall hade jag haft kvar väggarna och dörren. Om inte hade jag rivit dem och kanske bara hade haft en enda vägg där du kunde montera hyllor, mera öppet. Det är både luftigare och lättare att komma åt sakerna.
 
nu såg jag måtet ... 3x4m som begränsar en hel del. Hur som helst skulle jag låta pannrummet vara som en separat avdelning. Sotaren blir kanske inte nöjd om du eldar med fastbränsle i din panna och torkar, lagrar brännbart i samma rum? Kanske övervåningens golvreglar ligger på väggarna du vill ta bort?

Skrubben tycker jag om för man kan stänga dörrar och slippa se det som inte är roligt att se :). Kanske några hyllor skulle underlätta förvaring i den? Om man får upp saker från golvet brukar det bli mer plats. River du den så ska den ju ersättas ... med ett skåp ? Men nu förstår jag bättre varför du vill riva den.

Torkning: en duschstång spänd mellan 2 väggar ger plats för kläder som kan torkas på klädhängare. Själv var jag nöjd med en vägghängd tork från Bauhaus som heter Ruck-Zuck: 7-8 stålpinar som dras ut när dom behövs,finns i bredd 60,80,100,120cm. Krokar eller en hatthylla på rätt plats kan funka bra i trånga rum.
Vasken skulle jag behålla för det är praktiskt att ha :).
gaia
 
Vasken använder jag inte idag. Inga väggar är bärande, har varit ett stort pannrum från början (1937). Min plan var att stänga den nya därren så jag slipper se allt. Dit går ändå inga gäster.

Vad tror ni om att flytta dörren till toan, ger det något värt besväret?
 
frrdnu3.png

Med lite mer måttsättning, justerade mått, och nuvarande inredning (ung.)
 
-MH- skrev:
Vad tror ni om att flytta dörren till toan, ger det något värt besväret?
Kanske , om du inte kan ställa dit ( mellan toan och skrubben) ett par garderobskåp utan att flytta dörren. Du skulle få plats med 2x50 skåp för fritidsutrustning o dylik. Skåp bör rymma mer än hyllor och hurts tillsammans.
Då är det kanske bara tork av tvätt som ska lösas? I pannrummet? Linor över vasken? En torkskåp där man kan torka och förvara ? Tumlare?
Skrubben ser välplanerat ut och sväljer rätt mycket för att vara så liten :).
Jag tycker om att ha förråd av alla slaggs bakom stängda dörrar och mina ideer styr åt det hållet :). Praktiskt när inget ligger framme och samlar damm.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.