Västerhaninge 17 skrev:
Går ju att andvända en köksfläkt också,men kan ju vara ekonomiskt att andvända ngn slags återvinning:rolleyes:
Skulle vilja se den kalkylen där jag räknar hem återvinning jämfört med en kanalfläkt när jag har bergväme! :|
 
bumpaberra skrev:
Skulle vilja se den kalkylen där jag räknar hem återvinning jämfört med en kanalfläkt när jag har bergväme! :|
Så du menar att ett ftx system inte är nödvändigt eller ekonomiskt försvarbart?
 
FTX är väl inte nödvändigt, det räcker med en kanalfläkt som sagt. Jag menade att för mig som har bergvärme och freshventiler i fönstret skulle det aldrig löna sig med att återvinna frånluften med ett VBX system.

Endel tycker FTX är bra och jag kan hålla med, man slipper kallraset men får mer underhåll istället. Mycket viktigare att hålla systemet rent så att luften i huset blir bra.

Med FTX får man räkna med ca 50000 kr extra.
 
Skaffar man t.ex. swimmingpool som ska värmas på sommaren är det väldigt bra med ett återvinningsaggregat (VBX/FLM) ovanpå bergvärmen.
 
Är det inte så att återvinning av värmen i frånluften är ett krav på nybyggen?

/Dan
 
Nej, det är inget krav på återvinning.
 
Men det är krav på max elförbrukning till uppvärmning!
 
Det finns krav på minsta ventilationsflöde vid nybygge; 0,35l/s/m^2
-Hur löser dom detta vid alternativet Bergvärme?
Det finns 4 alternativ:
*Mekanisk Frånluft: Svårt att uppfylla kraven om högsta tillåtna energiförbrukning
*Mekanisk Från- & tillluft
*Frånluftsvärmepump
*FTX
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Men det är krav på max elförbrukning till uppvärmning!
Ja. 55 kwh per m2 och år. Beroende på energizon förstås.

En frånluftsmodul gör tydligen inte så mycket för att sänka den siffran.. (upplys mig gärna om jag har fel och förklara gärna med siffror)
 
Om man tar vanlig FTX med en verkningsgrad på 65% återvinner du 65% av dessa 55 kWh.
Exakta ciffror kan du bara få om du vet exakt din förbrukning. Den kan du räkna ut. Om du har en villa på 200kvm, får du ej förbruka mer än 11000kWh. Med en 65% FTX kommer du ner till under 5000kWh. Men det är mycket man ska taga hänsyn till. Hur mycket drar FTX, varm vatten till hushållet, hur stor volym huset har (en del har 4m till taket) m.m.


Edit.
Idag skulle jag satsa på FLVP men med tilluftsventiler bakom radiatorer eller
med FLVP med förvärmd tilluft. Comfortzone har en sån manick. Jag kommer inte ihåg vad den heter.
 
Redigerat:
Oj 65 %? Låter ju sjukt mycket...

Jag var med inne på frånlufts återvinning med typ IVT´s VBX, som inte är ett FTX.

Har precis skrivit på för ett Eksjöhus med IVT HE Greenline bvp / mekanisk frånluft och har ännu inte riktigt bestämt om vi vill ha med denna vbx modulen.. Känns som om den är överskattad om man ser till vad tyckare på forumet säger.
 
Nja, man återvinner (i praktiken) ca. 75% av ventilations-värmeförlusterna
med ett FTX-system. Förutom ventilation så har man ju rätt betydande
värmeförluster via grund, väggar, fönster och tak mm.
 
kamilenski: Trolleri..?
 
termavent är en värmepump, därför får du verkningsgrad på 120%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.