Vi har varit sugna på ett hjältevadshus med findomo grund.
Det är ju en krypgrund som är isolerade i 3 skikt och sen en betylgummimatta över.

Undrar om nån byggt en dylik grund, vi har fått ett pris på 330000:- för grunden tycker det känns dyrt med en "krypgrunds variant" för det priset :S....

Länk om grunden: http://www.finndomo.se/index.php?id=479

Huset är ett staffansgården med en bottenvåning på 122 m2 så byggyta borde väl vara strax över det...

Tips och pris och annat att tänka på mottages gärna :)....
Obs är inte så rädd för just krypgrunden i sig mer nyfiken på är det verkligen ett skäligt pris för den grunden.
Om ni byggt med den är ni nöjda? För och nackdelar?
//
MvH
 
Hejsan!

Det är egentligen en platta på mark och ingen krypgrund...

Har inte den själv, men mina föräldrar har ett Modulenthus på 143kvm, byggt 2008 - det andra med just denna grund i Sverige från Finndomo.

Snackade med far min nyss, och dom är nöjda.

När dom byggde begärde han in offerter på grunden från flera olika entreprenörer och någon av dom dyrare låg runt 300kkr.
Fick inget exakt pris på grunden av honom.
Dock är detta i Hässleholm och jag kan tänka mig att priserna varierar beroende på var du bygger.
Företaget som gjorde deras grund heter Comab och ligger här i Hässleholm.
Vet inte var du bor, men frågan är ju/väl fri?

http://www.comabskane.se/

Fördelen är att det är en mycket energisnål grund.
Dom har med denna grund gjort av med 11 000 kwh på ett år till både uppvärmning och varmvatten i ett enplans-hus på 143kvm.

Inga nackdelar vad dom vet...

Har redan bokat att jag och frugan flyttar dit, när dom inte vill/kan bo kvar längre - om sådär en 20-30 år! :p

mvh
Daniel
 
Jo sant det är ingen krypgrund men vetifasen om de är platta heller ;).....
Men tyckte 330000:- lät dyrt.

Skulle vara roligt höra lite mer exakt vad dom gav :)... Det här priset var från säljaren på hjältevads ska nog ringa runt lite se om det finns nån annan entrepenör som bygger den typen av grund och till vilket pris....

Men om nån annan byggt ett hjältevadshus gärna ett staffansgården också får dom gärna komma in och tala om vad deras grund landade på i pris och vilket bolag...
 
Det är absolut inte platta på mark.
Finndomo bygger modulhus och i modulhus utgörs bottenbjälklaget av trä, blir det fukt i grunden så är det bottenbjälklaget som först angpris.

Bygger man med platta på mark så utgör betongplattan bottenbjälklaget.

Fördelen med en klassisk krypgrund är att den går att inspektera, med Finndomos nya grund finns inte den möjligheten, men bottenbjälklaget av trä finns kvar.
 
Håller med malmöbyggaren till 100%.

Hur kan du kalla en "fylld krypgrund" för platta på mark? Och en sådan här grund för 330 000kr? Det är ju svindyrt i mina ögon.
 
Malmöbyggaren skrev:
Det är absolut inte platta på mark.
Finndomo bygger modulhus och i modulhus utgörs bottenbjälklaget av trä, blir det fukt i grunden så är det bottenbjälklaget som först angpris.

Bygger man med platta på mark så utgör betongplattan bottenbjälklaget.

Fördelen med en klassisk krypgrund är att den går att inspektera, med Finndomos nya grund finns inte den möjligheten, men bottenbjälklaget av trä finns kvar.
Okej, lite fel uttryckt av mig - men det är mer likt en platta på mark än en krypgrund - se bifogad bild...
Sedan, hur det skulle kunna komma fukt åt nerifrån när hela plattan är täckt med en tjock dummiduk?
Alltså kan den knappast jämföras med en krypgrund heller när det kommer till inspektion av bottenbjälklag.
Bjälklaget i denna konstruktion är dessutom uppvärmt - om du kollar på T.S. bifogade länk - så fukt är nog inte att tala om.

Men, men... T.S. undrade inte om skillnaden krypgrund, fylld eller ej...


"IFK-mannen": Allting är ju relativt.
Klart det är svindyrt jämfört med Sveriges största(?) modulbyggesföretags "krypgrund" bestående av ett par block dumpade i grävda hål...
Har med egna ögon sett dom bygga på annan tomt på området - men det byggsättet diskuteras redan av andra i andra trådar här inne.
Vi vet ju dessutom inte vad som ingår i T.S. pris på grunden...


Sedan gäller det ju, som jag skrev innan att kolla med flera olika entrepenörer vad dom tar för samma.
Kan ju mycket väl vara så att man kan komma ner i pris.
 
  • grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för svaren!. I det stora hela var jag mest nyfniken på dom som gjort grunden och vad dom fått betalat på det stora hela med allt färdigt + 3m grovplanering runt grund.

Ang: Att det är en fylld krypgrund så är det är väl det samma sak som man gör en platta?
Skillnad är att fyllnadsmaterialet består av cellplast och gummi istället för betong.
Betong suger ju fukt men har då aldrig sett cellplast eller gummi suga fukt ;)...
Tror pågrunden eftersom dom visar en luftfuktighet som ligger under 30 vet inte vad som skulle kunna växa där även om det är trä som bjälklag :)?
 
Hej

Jag tycker nog det låter som ett skäligt pris men det beror lite på vad grundentreprenören har räknat in. Har själv byggt ett Mosippan ganska nyligen som är lite större än Staffansgården, vår bottenyta är 148 m2. Vårt pris blev 303,000 för etablering av själva grunden inkl. rördragning, avtäckning, kranuppställningsplats och grovplanering. Sedan var det beräknat 130 000 för fyllning och det är ju individuellt per tomt. I slutet åkte vi dessutom på 100 000 i sprängning som en liten överaskning.

Vi valde dessutom ett G33 från Hjältevadshus och grunden för det gick på 36 000.

Totalt inkl. garage blev alltså 457 000 + 100 000 i sprängning. Alltså ganska långt ifrån de 100 000 kr som många husförsäljare fortfarande hävdar är skäligt.
 
Är det inte så att du har en luftspalt mellan huset och butylmattan. Annars så har jag svårt att se hur de får bort lyftbanden när de monterar huset?
 
henros skrev:
Hej

Jag tycker nog det låter som ett skäligt pris men det beror lite på vad grundentreprenören har räknat in. Har själv byggt ett Mosippan ganska nyligen som är lite större än Staffansgården, vår bottenyta är 148 m2. Vårt pris blev 303,000 för etablering av själva grunden inkl. rördragning, avtäckning, kranuppställningsplats och grovplanering. Sedan var det beräknat 130 000 för fyllning och det är ju individuellt per tomt. I slutet åkte vi dessutom på 100 000 i sprängning som en liten överaskning.

Vi valde dessutom ett G33 från Hjältevadshus och grunden för det gick på 36 000.

Totalt inkl. garage blev alltså 457 000 + 100 000 i sprängning. Alltså ganska långt ifrån de 100 000 kr som många husförsäljare fortfarande hävdar är skäligt.
Tackar för svar :)... Ja det ingår väl allt som jag förstått det grundarbete textildukar dräneringsslang. 10 meter service ledning spolbrunn, grusad infart, grovplanering och stenkista för dränering, markisolering av grund skräpcontainer ink tömning och byggström. samt kranuppställningsplats.
 
jo58grotta skrev:
Är det inte så att du har en luftspalt mellan huset och butylmattan. Annars så har jag svårt att se hur de får bort lyftbanden när de monterar huset?
Ja de är en luftspalt på ett par cm. När vi byggde så gick hjältevad bla bort tack vare att vår säljare kunde inte ge några seriösa svar på varför de skulle vara bättre med denna sorten istället för en vanlig, Han pratade mest om att i Tyskland har man minsann byggt så här länge.
 
KumlaEkeby skrev:
Tackar för svar :)... Ja det ingår väl allt som jag förstått det grundarbete textildukar dräneringsslang. 10 meter service ledning spolbrunn, grusad infart, grovplanering och stenkista för dränering, markisolering av grund skräpcontainer ink tömning och byggström. samt kranuppställningsplats.
Njaa du kanske har ett annat avtal än mig men container är normalt på din bekostnad. Byggström behövs normalt inte för Finndomos hus eftersom strömen kan anslutas direkt i huset så fort monteringen är klar, normalt dagen efter montage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.