Hej!

Vi bor i ett lättbetong hus (blåbetong, ytong 1963). Nu har vi börjat renovera i vardagsrummet och har fastnat lite i hur vi ska göra med väggarna. Vi vill måla och tapetsera men den gamla tapeten som sitter där är en tygtapet med papperbaksida. Under tapeten är det putsad lättbetong. Huset har satt sig p några ställen så putsen har spruckit.
Vill helst undvika att dra ner dom gamla tapeterna så problemet är hur vi ska fixa väggen på bästa, snabbaste, minst skitiga sätt. Vi bor i huset med en tvååring.

Hade från början tänkt gipsa allt men har funderat på typ easycover eller liknande.
bredspackla är nog uteslutet då det dammar för mycket.

Mvh Marcus
 
Hej

Jag utgår från att det inte är i källare som ni ska göra detta.Isåfall är mitt råd att riva ner tapeten och rensa väggarna ner till putsen och sedan laga upp underlaget och spackla.
Vi gjorde samma operation förra vintern.Våra tygtapeter trodde vi skulle vara ett elände att få ner.cMen det som hände var att lagret bakom åkte med. Ett tips är att måla väggarna med någon billig väggfärg innan ni tapetserar för att slippa få med "noppor" från blåbetongen och putsen. Det finns vissa som tom hävdar att färgen gör att väggen inte släpper ifrån sig lika mycket radon. Det tror jag vad jag vill på med man det lär iaf inte bli sämre.
Fredrik
 
Easy cover täcker ojämnheter otroligt bra, det tar även upp lite rörelser i vissa fall. så du slipper att få sprickor i din nya tapet.

Jag har använt ett par olika sorter och den med glasfiberbärare tycker jag är bäst om man har ojämnheter, tänk på att lägga på mycket lim.

Har du kollat radon i huset? som fredrik säger kanske det borde radonspärras, finns särskild färg för det.
 
Hej tack för svaren.
Funkar easycover så kör vi nog på de. Kanske inte lika snyggt resultat som slät spacklad/gipsad vägg men som sagt bor vi i röran och vill bli klara nån gång...
Angående radon så hade vi 310 i årsmedelvärde förra året. Har en ny, pågående mätning nu. Har satt in tillluftsdon och en braskamin. Tror inte på spärrfärg för radon.
/Marcus
 
Om jag nu vill ha gipsade väggar i stället, hur fäster jag skivorna p bästa sätt? Hälst utan att riva ner tapet.

Sättlim och skruv + plugg
Gips bruk/kakelfix + skruv + plugg

Tar naturligtvis ner tapeten där den är lös.
 
Frågan är om lim tillför något då limmet endast kommer att fästa i tapeten och den har inte mycket till bärkraft.Skruva dom direkt i väggen isåfall.
Fredrik
 
F
kacke_ skrev:
Tror inte på spärrfärg för radon.
/Marcus

Vad är det som inte får dig att tro på det? Radon är luftburet, det borde fungera ganska bra och så slipper man överventilera för att bli av med radonet vilket borde påverka uppvärmningskostnaderna positivt.

Även med gips så åker du på en hel del spackling och slipning.
 
Tror inte på spärrfärgen för att det inte blir helt tätt ändå och blir det de hur bra är det då utan riktigt bra ventiltion. Ex FTX vent. Är ingen hejare på bredspackling, men att spackla gipsskarvar kan jag utan att det blir så mycket slipning. Blir ju bara en liten hög på golvet vig varje skarv... dock många småhögar men de känns inte som de flyger omkring damm överallt.
 
Jag tror inte heller på spärrfärg.Någonstans kryper det ut ändå. Hur gör man vid dörrar och fönster?S ka man då ta bort dessa och spärra i hålet. Nä det är nog bara ventilation på ena eller andra sättet som biter.
Fredrik
 
Vi bor i ett hus som är byggt på samma sätt som ditt. Jag ska också göra nåt åt väggarna i några rum, men tänker inte nöja mej med endast gips eller så. Eftersom det inte går att skruva fast en endaste sak i lättbetong kommer jag sätta OSB först och sedan gips på det. För att sätta fast OSB mot lättbetongen kommer jag snedspika och sättlimma tunna reglar som jag sen kan skruva fast skivorna i. Kanske det kan vara nåt för dej med?
 
Mot lättbetongväggar av blåbetong har jag limmat gips med PL400 på några ställen drog jag i långa träskruv där väggen inte var rak.
Det sitter väldigt bra fast så varför skråspika och limma reglar först? borde gå att limma OSB också väl?
Det går utmärkt att skruva fast saker i lättbetong förresten, vi har allt möjligt tungt sitter på väggarna men skivor blir lite knöligt så där är det enklare att limma.
 
Jan-Å limmade du gips utanpå tapeten eller drog du ner tapeten först? Tänkte på de som Fredrik Å skrev om bärkraften. Det slutar säkert med att vi sätter både gips och easycover. På olika väggar såklart.;)
 
Att ha nån träfiberskiva bakom hade ju vart drömmen men de bygger för mycket och blir alldeles för dyrt. Plugg har funkat bra än så länge.
 
kacke_ skrev:
Jan-Å limmade du gips utanpå tapeten eller drog du ner tapeten först?
Halva väggen var tidigare en del av en toalett så där var väggen till 2/3 målad puts och till 1/3 nyputsad där jag knackat bort kakel.
Halva väggen var hall även innan så där var det några lager tapet, jag skrapade bort det lösa som man gör inför en omtapetsering sen limmade jag skivorna.
 
F
kacke_ skrev:
Tror inte på spärrfärgen för att det inte blir helt tätt ändå och blir det de hur bra är det då utan riktigt bra ventiltion. Ex FTX vent. Är ingen hejare på bredspackling, men att spackla gipsskarvar kan jag utan att det blir så mycket slipning. Blir ju bara en liten hög på golvet vig varje skarv... dock många småhögar men de känns inte som de flyger omkring damm överallt.
Det är OT men ändå.... Det är klart att man skall ha ventilation och allra helst FTX men med radon i huset så har jag bekanta som måste ventilera hela husets volym en gång/timma och det kostar mycket även med ett effektivt FTX. Dom går allt som oftast i avisningsläge vid bistra minusgrader och då är effektiviteten dålig. Verkningsgraden tillverkarna anger på 80-85% tycker jag inte är helt realistisk då luften skall till och från HEXen med, jag har bra med isolering på mina rör som ligger på vinden och tappar ca 3-4 grader på frånluften vid 10-12 minusgrader. Det blir inga 85% verkningsgrad av det, tillsammans med avisning av frånluften så blir verkningsgraden över tiden ännu sämre.

Kan man på ett enkelt sätt (tex med färg eller nåt annat) få bort en stor del av radonet så varför inte? Sen att man inte kan måla bort allt är en annan sak men spärrar man alla lättmålade blåbetongväggar så borde det ändå göra stor skillnad inbillar jag mig?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.