Påverka värderingen, är det möjligt? Vad "går" värderingsmannen på?

I mitten av januari har vi våra besiktningar två torsdagar efter varandra och hoppas givetvis att vi ska kunna få nycklarna i handen efter det. Känns både roligt och spännande! Det har känts som en evighet sedan vi satte igång med hustankarna sommaren 2009...

Vi har också bokat in samma värderingsman som förhandsvärderade huset ute på (just då den väldigt kala) tomten :). Han fick alla uppgifter vi hade inför byggnationen och han förhandsvärderade huset till 3 500 000 SEK

Vi är lite nervösa inför värderingen för det har som det säkert gör för alla som bygger hus första gången dragit på en hel del med kostnader q(;^;)p. Vi langar ut mer och mer ur vårt sparande till allt från kreditivräntan som blev mångt mycket dyrare än planerat till sluten tank för allt vatten från huset vilket inte heller känns som ett drömscenario... Vi vill gärna att huset årminstone värderas till 3 800 000-3 900 000 SEK nu då det snart är klart (kommer vara klart då det värderas!). Då har vi möjligheten att ta ut runt 100 000-125 000 SEK till på lånet och fortfarande ligga på under 85 % i belåningsgrad.

Frågan (frågorna) jag nu har och det jag funderar över är dels hur mycket värderingen kan påverkas av att vi faktiskt har "pimpat upp" vårt hus med bra detaljer? Vi har ett exklusivare kakel, fått en braskamin (Centura) i inflyttningspresent i förtid, vi har gjutit grunden för en kommande carport som slås upp i vår och samma sak gäller altanen. Vi har bytt till oss en toppmodern och riktigt bra frånluftsvärmepump från NIBE istället för den som ingick (värde över 80 000 SEK). Köksvarorna samt badrumsprodukterna har uppdaterats för ca 50 000 SEK. Påverkar detta helhetsvärderingen? Kan vi åberopa detta i syfte att få upp värdet? Eller är jag bara naiv som tror detta? :blushing: Vill helst inte sitta utan en enda sparkrona kvar då vi flyttat in.

Vill också kunna ta en dialog med banken kring detta med belåningen. 2100 kvadrat tomt (som vi äger till 100 %) drygt 1 mil utanför Uppsala och 3 mil från Arlanda, avskilt men ändå med bra kommunikationer tror jag är värt en hel del, även om jag naturligtvis är färgad och enögd :) Utsikten är kalasfin! Smäll upp en riktigt schysst hus (155 kvadrat enplanshus i toppkvalitet av Götenehus) på denna eminenta tomt så hoppas jag att värderingmannen lägger på några hundratusingar till. Han sa även på förhandsvärderingen att "det är bättre att lägga det lite lägre nu för att sedan höja upp det något då det är klart".

Är det någon av er som kan komma med några kommentarer och råd? Ska jag vara orolig eller kan jag påverka detta?

Tacksam för tips!
 
Tomt och antal kvadratmeter står nog för 90% av värdet?
 
Men att ni måste köra allt husets vatten till sluten tank måste väl dra ner värdet rejält? Eller var det känt vid förhandsbeskedet? Det blir väl en rejäl kostnad för tömning av den hela tiden?
 
Jag har fått gjort ett par värderingar och jag har också väldigt mycket känslan av att det mest handlar om läget. Något "pimp" brydde sig mäklaren inte om över huvud taget. Jag fick påpeka att det fanns ett alldeles nybyggt uterum, och det tittade han plikskyldigast på, fast med markerat ointresse. Inte heller den nybyggda verkstaden på 70m² verkade påverka värderingen.
Så min erfarenhet är, att sådana detaljer som hur exklusivt kakel du har eller vilken typ av braskamin du har, det påverkar inte värderingen alls.
 
Vi värderade nyligen för att få med garaget (78m2 - 2 våningar) och bergvärmen i husvärdet.
Värmepumpen tittades det inte på, ställdes inga direkta frågor heller.
Garaget såg fint ut från utsidan, välgjort, sa mäklaren.
Dock slutade det med en snabbtitt i garaget på väg härifrån.

Men visst kan de ju variera hur ingående det tittas.
 
Hmm... Låter väldigt "lynnigt" enligt mig! Inte från er såklart utan från värderingsmännen (kvinnorna?). Den slutna tanken gäller för alla som bygger i området tills de drar ut kommunalt avlopp och detta var känt även vid förhandsvärderingen. Vi har dock köpt en bamsetank á 15 kubik som vi kanske får tömma 2-3 ggr per år. Räknar med en månadskostnad på cirkus 600 SEK för detta, vilket inte är kul men är hanterbart ekonomiskt.

Ok. Tackar så mycket för era svar! Får helt enkelt hoppas att han gillar huset och läget och hålla tummarna!
 
Angående ytskikt och lull-lull och sånt då var det precis tvärtom för oss, men då är vårt hus inte ett nybygge utan vi renoverar ett äldre hus. Vi hade samma mäklare som sålde huset till oss så han kände till husets status innan. Han var väldigt noggrann och tittade på alla detaljer och poängterade att det höjde husets värde att vi gjorde saker noggrannt.
 
När vi är inne på värderingar så rekommenderar jag att kolla på Aspects hemsida och där leta upp av dem godkända värderingsman.

Att be en fastighetsmäklare värdera ett hus är ungefär som att be en bilförsäljare att värera en bil som han sedan tänker sälja ;-)

Med en riktig värdering så har du något "neutralt" att använda dig av när du ex-vis vill diskutera med olika banker etc.

Skulle gissa att en värdering går på ca 3 - 4 tkr.
 
I vårt fall var det inte inför en försäljning utan för att lägga om bolånen. Banken tyckte i alla fall att det var en bra idé att anlita honom och han tog inte en krona för det. Kundvård antar jag att han såg det som. Han är även en av få mäklare som jag fått ett gott intryck av på visningar.
 
BiFuel skrev:
Han är även en av få mäklare som jag fått ett gott intryck av på visningar.
Ja, det känns inte som det finns allt för många av den sorten...
 
Sedan beror det en hel del på den som gör värderingen. Ett hus som faller värderingsmannen i smaken får betydligt bättre värdering än om det kommer någon som inte förstår sig på husets fördelar. En gammal värderingsman till ett nytt modernt hus med mycket tekniska lösningar är ingen bra kombination.
 
Staffans2000
Jag har varit med om en värdering av en villa i ett sommarstugeområde.Värderingsmannen pris baserades på tomtens storlek, samt närheten till havet. det övriga, som kök, källare och kakelugn var han demonstrativt ointresserad av. Kanske var han inkompetent eller realistisk, vem vet.

Nu till mina egna antaganden: Jag tror att lulllull i ett hus har samma värde som dito i en begagnad bil, nästan noll. Det är väldigt dyrt för förste ägaren, medans begköparen/banken ser det som en bonus utan egentligt värde.

"Fun living" Värderingsman är en könsneutral yrkestitel liksom banktjänsteman etc. Detta misstolkas ofta av folk som är rädda för att bli kallade mansgrisar, eller ännu värre antifeminister.
Klar avvikelse från ämnet, men jag kunde inte hålla mig.

Hälsningar från: Ordpolisen Staffan
 
jerk skrev:
Sedan beror det en hel del på den som gör värderingen. Ett hus som faller värderingsmannen i smaken får betydligt bättre värdering än om det kommer någon som inte förstår sig på husets fördelar. En gammal värderingsman till ett nytt modernt hus med mycket tekniska lösningar är ingen bra kombination.
Om huset faller värderingsmannen i smaken har bara betydelse i ett specifikt fall - när värderingsmannen själv är spekulant på huset. I övriga fall spelar hans personliga tyckande inte någon roll. Han ska försöka bedöma vad huset går att sälja för, ingenting annat.
 
Staffan: Det är bra att du korrigerar detta. Uppskattar det! :)

För övrigt är det en godkänd värderingsman, så det är lugnt!
 
Staffans2000
Godkänd är inte per automatik det samma som kompetent. Jag känner allt från psykologer till lokförare som är totalt olämpliga för det yrke de är "godkända" för. Detsamma gäller nog även besiktningsmän.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.