Hej.

Ska bygga ett 1 plans hus med Eksjöhus (trend valm) på 160 m2.
De erbjuder bergvärme eller frånluft där frånluften är ca 65000 kr billigare.

BVP är IVT Greenline HE 9 och FLVP är Nibe 750.

Luftpumpen går ca 700 kw billigare per år men kostar hutlösa 80 000 kr.

Hur står sig luftsystemet mot bergvärmen i svängningar i utetemperatur osv?

Har pratat med en som byggt samma hus med bvp och nu i vinter har han inte använt något eltillskott med patron. Är risken större att det händer med en flvp?


Någon som har erfarenhet av systemen?

//Jörgen
 
Har egentligen ingen erfarenhet av 750 men generellt så behöver alla FLVP tillskott, det går inte att jämföra deras COP med "riktiga" värmepumpar, undantaget lär väl vara Comfortzone.

Hur är markförhållandena? Med jordvärme kommer du undan lite i anläggningskostnad jämfört med bergvärme även om själva pumpen är lika dyr. Ta in offerter från flera o jämför. Kolla även om Comfortzone är ett alternativ, många har goda erfarenheter av den.

Kjell G
 
Du tjänar alltså 1000 spänn per år med bergvärme. Rent ekonomiskt låter det sådär. Jag skulle dock välja bergvärme efter att ha haft frånluft i tidigare hus och nu bergvärme. Klarar mig ner till -25 utan tillskott vilket varit väldigt bra den senaste vintern och starten på denna. Sen fixar den ju massa varmvatten också så beroende på om du använder mycket av den varan kan ju bergvärme löna sig mer.
 
Kjell_G skrev:
Har egentligen ingen erfarenhet av 750 men generellt så behöver alla FLVP tillskott, det går inte att jämföra deras COP med "riktiga" värmepumpar, undantaget lär väl vara Comfortzone.
Nya nibe 750 är väl i princip lika bra som Comfortzone. Det måste den ju vara enligt de nya reglerna.
 
Bergvärme är en energikälla. Frånluft är en återvinning av energin ur ventilationsluften. Övriga förluster måste ersättas med annan energikälla tex vedkamin eller direktverkande elström.
 
Jag tror hus säljaren har en glädje kalkyl, så du tjänar nog 2000:-/ år förstaåren, sen vart efte lepriset går upp så blir ju förtjänsten högre!

Nu vet jag inget om den pumpen, men frånlufts värmepumparna brukar inte hålla lika länge.
 
Alla värmepumpar går sönder förr eller senare och det gäller att välja precis lagom stor/dyr anläggning till sitt hus behov för att det inte ska bli för dyra reparationer och utbyten osv i förhållande till den besparing man gör och den komfort man vill ha. Ska ni bygga garage nära huset som ska värmas vattenburet eller använder extra mycket varmvatten på vintern - satsa på bergvärme. I annat fall kommer inte merkostnaden för bergvärme att väga upp den lilla extra elspets som CZ eller F750 behöver i ett modernt och mycket välisolerat hus i södra Sverige.
 
För ett hus över 200 kvm eller beläggen norr om Stockholm hade jag satsat på en JVP + aktiv FTX.

Mindre hus = FLVP.

Investeringen bör betala sig inom 10 år!
 
Fy vad dyrt, gav 95k för min bergvärme pump. IVT HT+ 9kw. 190meter borrdjup. Gjorde det jag kunde själv.
 
Mekanisk ventilation måste man ha i nybyggen.Med en FLVP följer ju det med så att säga.Du får också mindre rördragning av ventrör.Den stora NACKDELEN är kallras vid inluftsventiler.

Bergvärmepump måste kompleteras med FTX system,åtgår X2 mer ventrör.
Med FTX system slipper man kall friskluft (men mer service)

Har ioförsig sett att det går att kompletera med en fläktenhet åvanpå en BVP!
 
Västerhaninge 17 skrev:
Mekanisk ventilation måste man ha i nybyggen.Med en FLVP följer ju det med så att säga.Du får också mindre rördragning av ventrör.Den stora NACKDELEN är kallras vid inluftsventiler.

Bergvärmepump måste kompleteras med FTX system,åtgår X2 mer ventrör.
Med FTX system slipper man kall friskluft (men mer service)

Har ioförsig sett att det går att kompletera med en fläktenhet åvanpå en BVP!
Går ju att sätta en fläkt uppe på taket som sköter ventilationen. Hela min ventilation kostade typ 10000 inklusive allt material och ritning till ett tvåplanshus. Jag har bergvärme.
 
Västerhaninge 17 skrev:
Mekanisk ventilation måste man ha i nybyggen.Med en FLVP följer ju det med så att säga.Du får också mindre rördragning av ventrör.Den stora NACKDELEN är kallras vid inluftsventiler.

Bergvärmepump måste kompleteras med FTX system,åtgår X2 mer ventrör.
Med FTX system slipper man kall friskluft (men mer service)

Har ioförsig sett att det går att kompletera med en fläktenhet åvanpå en BVP!
Okej. Men varför måste man ha FTX system? Värmer det systemet inkommande luft med hjälp av bvp?
 
FTX är en värmeväxlare,begagnad luft (varm) möter kall utomhusluft och blir uppvärmd.
 
bumpaberra skrev:
Går ju att sätta en fläkt uppe på taket som sköter ventilationen. Hela min ventilation kostade typ 10000 inklusive allt material och ritning till ett tvåplanshus. Jag har bergvärme.
Går ju att andvända en köksfläkt också,men kan ju vara ekonomiskt att andvända ngn slags återvinning:rolleyes:
 
I systemet som är ritat sitter det en kanal fläkt som suger ut luft från vissa utrymmen. Kan man använda den luften till ett sånt ftx agg som finns som tillbehör till ocr greenline eller är det en massa mer rör / ventilations dragning då? Tack för era svar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.