Status
Inte öppen för fler kommentarer.
I priset ingår Eljo Trend eller Elko Plus, för dimmer eller nåt annat dyrare betalar kunden mellanskillnaden.
 
Elko Plus är snyggast, framför allt dimer och vägguttag. Lysramen kan bli för mycket.
 
Jag måste då berätta något, jag vet inte om det är en hemlighet eller om faktan bara gått folk omärkt förbi. För det första så håller jag med att materialpriset TS pratde om är i överkant (jämförtt med mina priser) men som sagt, det är fri prissättning i landet. Men, hur som, till den eventuella "hemligheten".

Att driva ett företag innebär att man vill gå i vinst, i synnerhet se till att man som egen kan ta ut en hygglig lön, den som säger att han/hon inte vill ha så mycket lön som möjligt ljuger och motsäger ni mig ändå så visa att ni inte accepterar en löneförhöjning någonsin mer....
Ett företag har diverse utgifter, en utan anställda ett par färre och lite mindre men de med anställda har lite dom måste rätta sig efter pga facket och andra regler så förutom vad staten vill ha och vad företaget har i löpande och fasta kostnader så kan det tillkomma löner för anställda och andra fördyrande saker beroende på vad man sysslar med. Hanverkare behöver ju servicebil tex.
När man driver ett företag och speciellt i hantverkarbranchen så är det väldigt bra att man har en buffert i ekonomin då man i regel ligger ute med alla kundens kostnader till arbetet eller delar av arbetet är slutfört och detta oftast i 30 dagar. Material har man då kanske en kredit på i 30 dagar mot grossist men då materialet inhandlas före fakturering till kund så ligger man helt enkelt ute med dessa pengar och man kan säga att företaget ligger totalt minus med en viss summa de dagar som skiljer mellan att betala grossist och den dagen kunden betalat sin räkning. Antalet av dessa dagar kan skilja mycket, beror på längd på projektet, eventuella delfaktureringar, om kunden betalar i tid osv osv.
Under den tiden företaget ligger ute med dessa pengar så ska det ändå finnas pengar för momsinbetalningar, löpande och fasta kostnader, löner och skatter osv samt att ett företag har sällan ett arbete igång endast utan flera projekt och det kan bli en del pengar som ligger och "flyter" någonstans.

Som det har sagt tidigare så är det svårt att ta in lön, andra kostnader, en grund för buffert samt vinst i ett företag genom timpris då det är det kunderna stirrar sig blinda på och ska man ha kunder på timme (offerter är annorlunda men det kan även slå fel där, kommer till det) så måste man ligga i nivå med andra eller lägra och därmed bygga upp företaget genom vinster på material, jämför med en butik som ICA, stora kostnader, ingen som helst inkomst på personal utan där är det varorna som drar in allt, eller så tar vi ett yrke som advokat, stora timpriser, varenda minut debiteras men ingen materialförsäljning......därför är hantverkare helt enkelt inte gratis, pengar måste in för att driva företaget.

Offerter då, ja, kanske det mest ärliga, ett sammanslaget pris för timmar och material samt att det ska (bör) stå vad det kostar i timmen för extraarbeten och avvikelser MEN......självklart kollar kunden in den billigaste offerten och det är ju inget konstigt med det förutom att kunden i regel skiter fullständigt i om det är skillnad på fabrikat mellan offert och offert, skillnad på exakt vad som ingår i offerten (beroende på vad ev handlingar eller annat säger) och kan därmed få betala ett högre pris på den billigaste offerten då kanske den dyraste gett samma sak fast med bättre material samt mindre antal timmar i avvikelser/extratid då vissa moment ingått.
Varför är det så då gällande offerter? Jo, i slutändan så har hantverkarna ungefär lika stora fasta kostnader, ungefär lika stora löpande utgifter och ungefär lika stora behov av att hålla en buffert och göra vinst per gubbe men visar priset på olika sätt.

Att sen vissa butiker kan sälja vissa saker betydligt billigare än en liten firma handlar ju om att ju mer man köper in ju bättre priser får man och säljer man mycket så behöver man inte ha samma påslag på det man säljer samt att en butik som är nätbaserad har inte samma kostnader som ett "levande" företag och en stor levande butik säljer en massa annat som dom kanske kan göra större vinster på och därmed snurra runt utan problem.....därför är en hantverkare som håller ett litet lager och servicebil samt kanske en liten verkstad inte gratis.

Alternativet för kund är ju att köpa in materialet själv varifrån dom nu vill men vet man som kund vad man behöver, hur mycket och vad som är rätt? Väldigt sällan på ett stort projekt skulle jag vilja säga, vem betalar hantverkaren om det slår stopp i projektet efter 5 timmar och hantverkaren planerat 8 timmar på projeket pga materialbrist?
Ja, man kan ju anlita hantverkaren att kalkylera materialet men räkna då med att få betala för den planeringstiden samt att räkna med att under arbetets gång att timpriset kan bli högre för en viss summa varje månad måste ett företag få in för att täcka alla utgifter. Sen kan man också räkna med att eget val av material som gjorts för att det är billigt kan ge konsekvensen att det tar mer timmar av hantverkaren då kvalliten/konstruktionen på det är sämmre än vad hantverkaren själv köper. Visst kommer det att säkert bli lite billigare att köpa in själv och ha hantverkare endast på tid men man har då istället ingen garanti på materialet från hantverkaren och alla fel som inte hantverkaren står för under garantitiden får man ju då betala för om det ska åtgärdas.
Man kan ju se det som små extra kostnader men många bäckar små samt......det är därför det kostar att anlita ett företag för dom har ansvar för sig själva, sina kunder, eventuellt banker, sina eventuella anställda, för andra företag som dom har kostnader till osv osv.

En kund har betalningsansvar till sin hantverkare och betalar genom sin lön eller lån eller sparade pengar, hantverkaren har betalningsansvar till ovan nämnda och betalar genom buffert och/eller kundens inbetalda pengar, skillnaden är sen också att företaget har detta ansvar med höga summor varje månad, en kund kanske i samma nivå var 5:e var 10:e år.....därför är det inte gratis att anlita någon vad det än gäller där man behöver tjänster utförda.
 
Redigerat:
Du elektriker stockholm får du göra en ny villa med din prisbild så räcker det jobbet länge ekonomiskt för dig "ler"
O sen kan vi konstatera igen skriv kontrakt kom överens innan jobbet gråta efteråt gör det svårt att dömma för utomstående vi hör ju bara en av parten tyvärr
Om du hydraul har koll på matrialpriser varför kollade du inte innan med ellisen tar för uttag etc
Mvh tille
 
Elektrikersthlm skrev:
Jag själv brukar ta 700 kronor apparaten (= vägguttag, strömbrytare osv), då ingår allt i det priset. Byte av elcentral i villa 5000 med 2 st jordfelsbrytare, hager eller likvärdigt.
Är det i ny installation i Stockholm tror jag det är en ganska vanligt pris nivå, jag vet flera som har helt andra priser...:)
 
Har nu pratat med elmannen och jo det var ju så sant, 3000 Ink, moms, jaha, du såg det så, att han dessutom hade tagit upp 2h jobb för arbetet gjorde ju inte saken bättre...Jaha, som han sa, 3000 för allt när han bara menade materialbiten...sure...

För övrigt hade jag fått enligt listpriset hos elektroskandia menade han på...Fattar fortfarande inte hur ett vägguttag kan kosta 250ink moms eller tråd för 6,5kr/m...

Fakturadatum för övrigt utskriven 27/12 och skulle senast vara betald på förfallodag 30/12....

Nåväl, jag bestred o vägrade betala dessa priser, så han skulle titta på priserna igen och skicka mig en ny faktura...Lockade än en gång med en renovering av undervåning och menade på att jobbet han gjort hittills är jag nöjd med !

Får se hur den fakturan kan se ut...
 
Hydraul skrev:
Har nu pratat med elmannen och jo det var ju så sant, 3000 Ink, moms, jaha, du såg det så, att han dessutom hade tagit upp 2h jobb för arbetet gjorde ju inte saken bättre...Jaha, som han sa, 3000 för allt när han bara menade materialbiten...sure...

För övrigt hade jag fått enligt listpriset hos elektroskandia menade han på...Fattar fortfarande inte hur ett vägguttag kan kosta 250ink moms eller tråd för 6,5kr/m...

Fakturadatum för övrigt utskriven 27/12 och skulle senast vara betald på förfallodag 30/12....

Nåväl, jag bestred o vägrade betala dessa priser, så han skulle titta på priserna igen och skicka mig en ny faktura...Lockade än en gång med en renovering av undervåning och menade på att jobbet han gjort hittills är jag nöjd med !

Får se hur den fakturan kan se ut...
Listpriset är ett märkligt fenomen då det inte finns någon, förutom du som slutkund som betalar detta pris:cool:

Det du ska begära nästa gång är att få handla materialet till elektrikerns nettopris (sannoligt 40 - 60 % under listpriset), med ett möjligt påslag på 10 - 12 %.
 
FK 1,5 hos Elektroskandia ex. moms / m: listpris 9.20, nettopris 2.36 (och då har vi bara ett lagom rabattbrev då vi inte köper så mycket installationsmtrl. där). Så då kan du ju själv lista ut hur sjuk prissättningen kan bli i den här branschen..... Du fick ju rätt bra rabatt på listpriset, eller hur ;)
 
PCLarsson skrev:
Listpriset är ett märkligt fenomen då det inte finns någon, förutom du som slutkund som betalar detta pris:cool:

Det du ska begära nästa gång är att få handla materialet till elektrikerns nettopris (sannoligt 40 - 60 % under listpriset), med ett möjligt påslag på 10 - 12 %.
Frågan är om det finns någon elektriker som går med på att kunden ställer sådana villkor. Då får det nog vara väldigt dåliga tider, och lite jobb.
I dag är det nog ingen elfirma som behöver sälja materiel "billigt" för att få mer jobb och dagarna att gå ihop.

Jag upplever sällan att någon klagar på materielpriserna, väldigt många uppskattar istället att man kommer i tid och är ärlig och gör ett snabbt och bra jobb.
Endast en de senaste 3åren och då jämförde han med Malmbergs prislista på motsvarande EKK, uttag etc.

Är man prismedveten och principfast får man väl ringa runt och kolla upp priser innan man köper tjänster och materiel, tycker jag i alla fall.
 
F
Den rea som pågår nu på kläder tex, är det under deras inköps pris tror ni? då det är tex 70% nedsatt?

Det som man betalar i timmen täcker -oftast- bara lönekostnad -med allt vad där ingår. Men det är fler utgifter att driva ett företag.
Bilar, verktyg, lager, arbets kläder, kontors personal, bokföring m.m.m. å det skall täcka övriga utgifter. Sen OM man skall ha en vinst på 30% -som ekonomerna anser men få företagare har samvete till.

Då blir det dyrare.
Skall vi montera det ni köper själva blir timpriset högre, om det skall kunna vara nån elfirma kvar. Det är dessutom ett lagkrav på vem som får installera...
Sen blir det sämre mtrl -då det billigaste köps- vilket innebär sämre elsäkerhet å fler olyckor på personer/fastigheter.

Jag köpte kabel på Malmbergs men den sprack när det var kallt ute då jag skulle böja den vid installation eller då man missar/slår för hårt på clipsen då den 'smulades' sönder... vilket inte kändes säkert
 
Redigerat:
Vinst på 30% av omsättningen (dvs efter alla former av kostnader) hör till sällsyntheterna i tjänstebaserade branscher. Det förekommer och är önskvärt (minst) i branscher som utvecklar och tillverkar produkter, där tar man ju betydande risker, bolaget där jag är anlitad som konsult just nu har ex. under 5 år plöjt ned ca 1 miljard på att utveckla en produkt, inte sålt någonting överhuvudtaget hittils. Bolaget har ingen annan verksamhet heller att dra in pengar på. Självklart så får vi hoppas att att vinstmarginalen blir avsevärt högre än 30% på omsättningen när försäljningen väl kommer igång.
 
Katalogpriset för Eljo Trend hos Elektroskandia är: 1 pol brytare är 138:- dubbeltrapp 283:- dubbelt jordat uttag 216:- apparatdosa E1422325 Idealplast 74:- Vad sedan elfirman betalar beror på deras rabatter.
Listpriset betalar alla som handlar på tex Elektroskandia och inte har ett kundnummer.
 
Alla verkar utgå från att bara för att man köper hem materialet själv så väljer man det billigaste, jag köper bara det dyraste:cool:

Men inte sagt att jag behöver handla på det dyraste stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.