Hej,

Har upptäckt ett 10-tal smälta fläckar i vår snötäckta gräsmatta, ca 10x15cm vardera utspridda inom en radie av 10 meter. Snötäcket är ca 20cm tjockt och utetemperaturen har väl inte varit över -8 grader sista veckorna. Tittar man ner i hålen ser man blött gräs och det formligen ångar ur hålen, mycket märkligt.

Vi har ingenting från huset som skulle kunna orsaka detta, allt vatten/avlopp mm är på andra sidan huset. Vi har en slänt ner mot ett fruset vattendrag alldeles intill där fläckarna finns, höjdskillnad ca 5m och avstånd 15m.

Har någon sett något liknande eller har någon intressant ide om vad som skulle kunna orsaka detta? Grävlingar har synts i området, skulle deras gryt kunna avge värme i denna omfattning?

Skall ta en bild till helgen då man är hemma under dygnets ljusa timmar.

Mvh, Peter
 
Dax att installera jordvärme d^_^b
 
Hehe, det är ju en tanke förstås...
 
Snarare grundvattenvärme.
Jag tror att det vattnet rör sig och beroende på markens värmeförmåga smälter/ej snön.
 
Ufo kanke har landat....:D
 
jerk skrev:
Ufo kanke har landat....:D
Men TS skriver inget om små gröna ...
 
kamilenski skrev:
Men TS skriver inget om små gröna ...
De är ju under snön och syns inte fattar du väl :rolleyes:
 
Dom har varit där och inspekterat tomten, där av fläckarna efter stödbenen till farkosten, dom kanske hittat uran....:wow:
 
jerk skrev:
dom kanske hittat uran....:wow:
Seriöst det här... men för att fortsätta i samma anda. Det är nog dags att skaffa en geigermätare. Undrar om Festool gör sådana... :p
 
Redigerat:
Skåmta ni. Men orsaken kan vara obetydlig som allvarig. Det är inte normal i den temperaturen.
 
kamilenski skrev:
Skåmta ni. Men orsaken kan vara obetydlig som allvarig.
Och vem har sagt att vi skämtar ;););) Det var föresten du som drog in (avsaknaden av) "små gröna ..." i diskussionen :rolleyes:

Men skämt åsido, vad tror ni om grävlingarna. De kanske kryper runt under snön. Jag har ingen aning om vad sådana krabater gör så här års?

En fjärrvärmekulvert kan ju hålla snön borta rätt bra, men det brukar ju mera bli en "öppen gata" och inte "enstaka hål". Sen antar jag att TS hade vetat om ifall han haft en kulvert på sin tomt. Näe, grävlingarna är min enda idé. Väntar med spänning på foton.
 
Bara det är inga föroreningar i marken. Men ser man ånga, måste det vara nåt fuktigt och varmt, eller kemisk reaktion.

Kan vara smutsig grundvatten med gas?
 
Milkshaken
Det är såklart en fjärrvärmestamm som har gått åt fanders... snart kommer en kaskad av varmt vatten spruta över er trädgård...... Stora maskiner kommer att invardera....... :)
 
SAS har tömt toaletterna.
 
Såg liknande hål i skogen i går när jag var ute med hunden. Det är vatten i marken som tränger fram på vissa ställen och smälter snön underifrån. Äh, det låter mer spännande med UFO:n :)
Hade liknande hål på tomten på en gångstig där det ligger platta naturstenar nedgrävda. Snön smälte på stenarna. Det är fortfarande ingen tjäle i jorden där snön är som tjockast. Har fortfarande vatten som rinner från dräneringen på huset ut i ett dike.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.