Är det någon som målat med denna färg och har några erfarenheter att dela med sig av? Eller någon annan Teknos färg?
 
Kanonfärg! Fick många rekommendationer innan och kan nu i efterhand bara instämma. Fungerar klockrent och är dessutom lätt att stryka ut. Köpte från Ljungdahls i Gbg. Andra färger från Teknos vet jag inte så mycket om men denna, Nordica Eko, var den som skulle vara bäst.
 
Hur länge sedan var det Du målade? Finns det fler med erfarenheter?
 
Till slut blev det dock Teknos Visa Fasad trots allt. Men det var hårfint. Det argument säljaren hade som bet på mig var att Akrylatfärgen (Nordica Eko) var tätare vilket, enligt honom, skulle visa sig vara sämre för fasaden om 15 år. Vid ommålning skulle man alltså ha ett bättre läge om man använt oljealkyd.

När jag konfronterade honom med Folksams färgtest och Visa Fasads 'blåa' markering på mögel så trodde han att det kunde bero på virket. Det kan det givetvis, och det är väl det som är problemet med färgtestet.

Framtiden som får utvisa om färgen fungerar.

BTW att pressa i extra fungicid trodde han inte på. Hellre då att vara noggran med målningen och ge akt på ändträn mm.

 
Är det förresten någon som har några erfarenheter av Teknos Visa Fasad? Vill helst inte, efter som färgen är köpt, höra något negativt......
 
  • Gilla
jennah
  • Laddar…
Apex skrev:
Säljaren har nog spelat med på din rädsla om flagnade och ruttnade fasad!?.. och tröstat dig med illaluktande lacknafta och alkydoljefärg.

Att du har ett underhållsintervall som är 7-8 år jämfört med 12-15 med en akrylat verkar han ha glömt att säga.
Ja, vad skall man som konsument i ett sådant här läge göra. Man är HELT hänvisad till ett enda test - Folksams. Vidare får man förlita sig till vad säljarna i färgaffärerna säger; och dessa uppgifter är minst sagt motstridiga. För att öka underhållningsvärdet i denna absurda komedi kan man också prata med ett godtyckligt antal målare för att få en ännu mer splittrad bild av situationen.

Därför ber jag Dig nu *bistert småleende* redogöra i detalj för Din 12-15 år långa erfarenhet av akrylat. Om erfarenhet sträcker sig geografiskt till västkusten är det ett stort plus.
 
Apex skrev:
Att du har ett underhållsintervall som är 7-8 år jämfört med 12-15 med en akrylat verkar han ha glömt att säga.
Alla förkastar *kategoriskt* Folksams färgtest, men Du är ändå säker på att underhållsintervallet blir så mycket intensivare med andra färger än akrylat. Du nämner att Du deltagit vid flera besiktningar som en referens; kan Du detaljera vilka slutsatser Du dragit av dessa besiktningar?

Jag är inte ute efter att hänga ut Dig (eller någon annan) men jag känner ändå att det finns mycket kvar att reda ut för att komma fram till de slutsatser kring underhållsintervall som Du gjort.

Alltså; jag misstror Dig inte, jag vill bara veta mer. Och det är jag övertygad om att jag inte är ensam om.
 
Ett litet tillägg till o.s skrivare(DonTom).( mao frun i huset).
Vår säljare av färg, sa tveklöst att akrylaten, är den som tveklöst har längst hållbarhet och behåller lyster och kulör bäst,MEN att det skulle handla om nästan dubbelt så långt underhållsintervall låter ju rätt otroligt.Han pratade om 3-4 år.

Problemet med akrylaten kom när det var dags för ommålning.Han hade många kunder som var rätt förtvivlade, då färgen vid ommålning visa sig ha dålig vidhätning, det blev flammigt och flagnade fasadpartier, i stort sett efter ommålningen.
Vad de än gjorde så fick de inte bukt med fasaden.
Och svar ja: det var personer som grundmålat efter konstens alla regler från start.

Nåväl det finns ett nu MEN oundvikligen kommer ju ett sen, om det så känns långt borta i tiden.

Detta var ett skäl till att vi valde att måla med alkydsystem-målning rätt igenom.
Risken för rötskador skulle också vara minimerad med alkyd rakt igenom jämfört med att blanda alkyd/akrylat.
Dessutom har man ju valfriheten att välja akrylat på ett senare stadium, när man gjort på detta viset, vilket är en ommöjlighet tvärtom.

Vår säljare av färg var objektiv och beskrev de olika färgernas för-och nackdelar, sedan sa han att de är kundens val vad man väljer och vad kunden känner passar just dem som avgör.

Detta var en liten beskrivning, hur vi kom fram till vårt val, vilket kanske kan vara matnyttigt för någon annan, som är mitt i målardjungelns eldorado.

Myran
 
Lyfter tråden.

Ska bestämma oss för fasadfärg - nu! Målaren rekommenderar Teknos Nordica Eko, då vi bor vattennära. Kollar man Folksams test så är det ju klockrent men min stora oro är att den är för blank (helblank 80).
Vi kommer att måla huset i en vit kulör. Kommer man att bli bländad då solen ligger på? Hur slår det mot snö vintertid?

Någon med erfarenhet, synpunkter???

Snabbhet premieras med min tacksamhet  ;)

//Marge III
 
J
Vad har ni sett för priser på Teknos Nordica Eko? samt deras ute grund?
 
Har målat vindskivor med Teknos Visa som möglade katastrofalt på bara ett par år.

Målade andra vindskivor med Teknos Eko Nordica och dom har ingen mögel alls fastän det var tre år sedan jag målade. Vad gäller färgens täthet och ruttnande virke så får framtiden utvisa hur den funkar. Tänkte att vindskivor inte är så farligt att byta om de ruttnar.....

Hädanefter kommer jag dock att återgå till min favoritfärg Linoljefärg. Varför? Tvärtemot vad man kan tro utifrån namnet är Eko Nordica inte alls speciellt miljövänligt! Om man läser säkerhetsbladet finner man en lång lista på ämnen inte är bör släppas ut i naturen, t.ex. ämnen som är giftiga för vattenlevande organismer. Det som skulle vara så enkelt att bara tvätta penslarna under rinnande vatten trodde jag, blev särskilt komplicerat eftersom vattnet skulle hanteras som riskavfall. Tycker det är konstigt att man får kalla en sådan färg för EKO!
 
J
Och vad fick du betala per liter för Eko Nordica?
 
Jag fortsätter på en gammal tråd, då husets trädetaljer redan var grundmålade med Tecno Nordica Eco så ville jag inte byta system. Jag har läst Folksams rapport och upplever det som den mest vetenskapliga information om färgers hållbarhet som går att finna på nätet. Tiden kanske är för kort för att få alla svar....

I det testet fick färgen väldigt olika resultat beroende på vilken grund som användes.

Är det fler som hunnit använda färgen och vilken är er erfarenhet med så här länge?

Jag fick betala ca 170 :-/liter för obruten (vit)
 
J
flygrc skrev:
Jag fortsätter på en gammal tråd, då husets trädetaljer redan var grundmålade med Tecno Nordica Eco så ville jag inte byta system. Jag har läst Folksams rapport och upplever det som den mest vetenskapliga information om färgers hållbarhet som går att finna på nätet. Tiden kanske är för kort för att få alla svar....

I det testet fick färgen väldigt olika resultat beroende på vilken grund som användes.

Är det fler som hunnit använda färgen och vilken är er erfarenhet med så här länge?

Jag fick betala ca 170 :-/liter för obruten (vit)
Betalade 122-/liter för obruten (vit) för en månad sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.