Stora problem!!  >:(
Har haft en del småproblem med avloppet från ena toan men det har hittills löst sig med hjälp av sugpropp och spannar med vatten. Men nu verkar det va kört, åkte iväg idag och köpte rörrensare till högtryckstvätten, jag kom en bit ner men nu känner jag att det är tvärstopp har suttit o matat i flera timmar idag utan att det blir bättre.
Finns det någon annan bättre lösning på mitt problem? Det känns som jag behöver något med mer kraft...  :-X
Vem ringer man annars? Spolbil? Rörmokare? Va kostar det att få hit en spolbil ungefär?
Kan ju samtidigt tillägga att jag haft roligare lördagar än denna. Det tog ett par ggr innan jag förstod vad den röda markeringen på rörrensaren hade för betydelse...
 
wertok skrev:
Stora problem!! >:(
Har haft en del småproblem med avloppet från ena toan men det har hittills löst sig med hjälp av sugpropp och spannar med vatten. Men nu verkar det va kört, åkte iväg idag och köpte rörrensare till högtryckstvätten, jag kom en bit ner men nu känner jag att det är tvärstopp har suttit o matat i flera timmar idag utan att det blir bättre.
Finns det någon annan bättre lösning på mitt problem? Det känns som jag behöver något med mer kraft... :-X
Vem ringer man annars? Spolbil? Rörmokare? Va kostar det att få hit en spolbil ungefär?
Kan ju samtidigt tillägga att jag haft roligare lördagar än denna. Det tog ett par ggr innan jag förstod vad den röda markeringen på rörrensaren hade för betydelse...
Vi som inte vet vad den röda markeringen betyder undrar om den har något samband med den bruna randen på din överarm?
 
Du, det räcker inte med armen.... Prova hela överkroppen inklusive ansikte plus alla väggarna på toaletten >:(
 
galento
Hej,det bästa vore nog om du kunde få hem "slambilen" som kör i din kommun.De brukar ha jour så du kan få hjälp även kvällar/helger.Har för mej att detta kostar 500-1000:- här,men det är det värt att slippa eländet.
Lastbilarna har ju också högtrycksystem och speciella munstycken som "slår" sönder skiten och samtidigt skjuter skiten bakåt om man går in med slangen bakvägen,alltså från brunnen till huset,mkt effektivt,har sett rejäla stopp i rör men bilen har fixat detta.Samtidigt får du total rengörning av rören.Skriv gärna svar hur dett gick,detta är ett helvete att krångla med.
 
galento skrev:
Hej,det bästa vore nog om du kunde få hem "slambilen" som kör i din kommun.De brukar ha jour så du kan få hjälp även kvällar/helger.Har för mej att detta kostar 500-1000:- här,men det är det värt att slippa eländet.
Lastbilarna har ju också högtrycksystem och speciella munstycken som "slår" sönder skiten och samtidigt skjuter skiten bakåt om man går in med slangen bakvägen,alltså från brunnen till huset,mkt effektivt,har sett rejäla stopp i rör men bilen har fixat detta.Samtidigt får du total rengörning av rören.Skriv gärna svar hur dett gick,detta är ett helvete att krångla med.
Tack för tipset, jag har ringt o kollat pris nu. Kostar 2100 kr om de ska komma idag kostar 8-900 kr om det räcker att de kommer imorgon. Vi har en toa som fungerar så då känns det värt att vänta tills imorgon.
Javisst är det ett jäkla skit ;D att hålla på med har ju drömt mardrömmar om alla synintryck jag fick igår...
 
Vet du var du har stoppet. Vi hade stopp på vårt avlopp, gång på gång, och det stoppet satt 5 meter in på vår tomt. Det slutade med att vi fick gräva upp och byta ut avloppet helt.
 
Altså, om stoppet bara gäller en toa, inklusive handfat på samma gren antar jag? Då är det ju något i den grenen av avloppet som krånglar till det. Fungerar resten av huset så lär det inte vara i mark utomhus.

Jag skulle då inte ta till slambil utan rör- eller fatsighetsjour som har en rörensningsapparat med roterande huvud, och en våtsug för att tömma röret lite först. Man får montera bort muggstolen för att komma åt på rätt sätt.

Har man lite koll på hur rörsystemet ligger och har lite tur kan man hitta en renslucka så att man kan angripa problemet bakifrån med den utrustning du har. Om rörsytemet är av gammalt gjutjärn skall man inte försöka öppna rensluckor, järnet är sprött och man får oftast en hög på golvet som tidigare var rör....

Som gammal vicevärd har man ju använt en och annan söndag till liknande sysslor. I det första huset med igenslammade gjutjärnsrör där det normalt kanse var en cm öppet i ett köksavlopp. I det andra radhusområdet med en massa barn som tyckte att trasiga leksaker, nallar mm skall spolas ned i toaletten - vet ni hur en barbie ser ut efter ett par veckor i avloppet och efter att den träffat rörisens skärande rörensare....

Såna här prylar behövs antagligen:

http://www.spiralservice.se/produkter/avloppsrensare.html
 
Slamsugaren och spolbilen är bra när det är stopp i hela huset, alltså från ytterväggen och utåt.

Försök att leta upp en renslucka så nära ytterväggen som möjligt och spola därifrån mot stoppet. Om man försöker trycka ut skiten är risken att det fasnar större.
 
Jag tänkte till innan och utnyttjade luft eller rättare sagt bristen på luft. Ner med mycket papper i toan på övervåningen och spola det gjorde att det blev vakum i den gren som det var stopp i, lät som en bomb i källaren men stoppet försvann. :surprised:
Nu ska jag bara få tiden (läs: lusten) att köra igenom alla rören med högtryckstvätten, visst borde väl det förebygga en del eller?
Jag vill tacka för alla tips denna tråden gett mig, och man kanske ska satsa på att ha en sådan rensspiral hemma också. De jag såg på http://www.spiralservice.se/produkter/avloppsrensare.html verkade mest vara för mindre avloppsledningar, kan du tipsa mig om vilken som passar grövre gjutjärnsrör modell toaavlopp? Om du har ca. pris hade det också varit intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.