Hej!

Jag håller på att få psykbryt på alla de otaliga val man kan göra. Tacksam för åsikter/funderingar! Ungefär så här blir planlösningen efter renoveringen:

byggplan_framtid.jpg

Det som är bestämt är:
- Farstun ska ha vita väggar, vitt tak, svart klinker.
- Sovrummet ska ha en liggande svart eller mörkblå liggande väggpanel som fondvägg/huvudände. Vill helst ha lite mysigare/mörkare känsla i sovrummet.
- Köket kommer vara högblanka vita luckor/svart bänkskiva

En del vitt och en del svart alltså i rummen. Kuddar mm kommer vara svarta i vit/beige soffa osv.

Mina funderingar är:
- Kan jag ens ha olika golv i sovrum/arbetsrum mot för resten av planet, eller ska jag gå på ett och samma golv rakt av i alla rum? De kommer att synas med öppna dörrar mellan mm.
- Vittlaserat/pigmenterat golv typ ljus ek/ask verkar vara mer trendigt än mörka golv, men jag är en sucker för typ valnötsparkett. Blir det för mkt vitt med ljust golv + vitt tak, väggar osv?
- Jag har svårt att få en bra färgsättning i sovrummet till den svarta väggpanelen. Vilken väggfärg bryter bra mot en svart panel? Vill helst inte ha vita väggar där.
 
Jag skulle absolut tagit samma golv i alla rum; förutom hallen där klinkers är bra. Fundera även på köket där det kan vara lite mer slitage. Samma golv i många rum gör mycket för helhetsintrycket!

Jag älskar också valnöt och hade gärna valt det själv om det inte vore så mycket dyrare än ekparkett. (I mitt fall bor jag i lägenhet så det blir inte riktigt samma långsiktiga investering som för en villa kanske :)) Just golv som man kanske inte byter lika ofta som väggfärg/tapet hade jag varit lite mer försiktig vad gäller "modeflugor", bättre att välja något man inte tröttnar på. Just nu verkar många välja ljusa golv, jag tror det beror lite på vad för känsla man vill ha i rummet. Lite äldre, lantligare stil = perfekt. Dessutom får man tänka på att mörka golv kanske passar bättre i större utrymmen.

Är du säker på att du ska ha väggpanel i sovrummet? Jag är förtjust i gråa (varma) toner till väggarna, och till det använda svarta och jordnära färger i tyger och textiler. Vi håller på att göra om vårt sovrum och ska använda en ljusgrå tapet från Decorama, svart sänggavel i tyg, svarta gardiner och bruna/grå sängkläder.
 
Ah, då är jag lite inne på rätt spår då i varje fall.
Ljusa golv = snyggt, men risken är att det blir lite väl mycket vitt tror jag.. vita tak, vitt kök, några vita möbler osv.
Mörka golv = kan bli för mörkt med tanke på att ytan är begränsad.

Sedan är det ju det här med antalet stavar också. 3-stav är ju vanligt, men det kan kanske bli för plottrigt om man har det i alla rum.. särskilt den öppna ytan mellan kök/vardagsrum.

Väggpanelen är jag helt såld på. Jag ska dock försöka måla/göra egen, men moelvens panel är bara så snygg:

http://www.moelven.com/ImageVault/I...FormatType_Jpeg/dpi_72/ImageVaultHandler.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.