jag o min bror har haft en tomt tills,som vi fått ärva.Nu har vi delat den o har varsin.Jag skulle gå till banken o låna på min del,vilket inte gick.För de fanns ett pant brev på den"gamla tomten"n på 10000 Kr som redan e bet.men som vi inte hittar.Får man inte reda på sånt när tomten delas? Vet inte lantmäteriet o tingsrätt eller vilka de nu e som delar o skriver lagfart sånt? ja fattar ingenting.Vi har ju allafall förstått att de måste dödas,men får man inte låna pengar under tiden de e inlämnat för"dödning? Är de någon som vet?:(:S:@
 
Lantmäteriet dödar pantbrev. Det är nog upp till banken att bestämma om de vill låna ut trots att ett pantbrev ännu inte är dödat.
Det mesta när det gäller hus och tomter får man själv ta reda på.
 
Om processen för att döda pantbrevet är igångsatt (har för mig att det tar ett antal månader)och det saknade pantbrevet ör på ett litet belopp i förhållande till marknadsvärdet så borde banken kunna låna ut till er.
 
Det är en långsam process, när jag köpte hus senast så fanns det ett ynkans pantbrev på 5000 kronor som var borta. Det tog över ett år innan det blev dödat, trots att processen sattes igång direkt vid köpet.

I det fallet var det inte mitt problem, eftersom det var säljaren som klantade sig, inte jag.
 
Nanny Fine
Pantbrevet borde helt klart dödas i båda fastigheterna, men ansök också om nyfastställelse i en av dem (ni får i så fall komma överens om i vilken fastighet som ska få pantbrevet). Det är ju onödigt att döda hela inteckningen eftersom inteckningar kostar pengar (iofs bara 2%, men ändå).

Annars är relaxering ett alternativ. Undrar varför inte Lantmäteriet påpekade pantbrevet vid avstyckningen??
 
En delning av fastigheten innebär om inget annat sägs att pantbrevet gäller i två fastigheter, så kallad saminteckning. Inge som lantmäteriet behöver fundera på om inget annat anges.

Om du vill låna pengar omgående så är det bara att ta ut nya pantbrev (ovanför de gamla om 10 000 kr), även dessa blir då samintecknade. Din bor och hans ev. fru sambo måste dock vara med på detta.

Efter detta dödar ni det första pantbrevet om 10 000 kr.

Och efter detta flyttar ni över samtliga pantbrev till en av fastigheterna.

Kommer att ta lite tid, men inga problem.
 
Nanny Fine
Nja, jag tror nog inte att du kan ha inteckning i två fastigheter med olika ägare.... saminteckning går bra om samme person äger båda fastigheterna...
 
Nanny Fine skrev:
Nja, jag tror nog inte att du kan ha inteckning i två fastigheter med olika ägare.... saminteckning går bra om samme person äger båda fastigheterna...
går hur bra som helst

dom har det ju redan idag
 
Nanny Fine
PCLarsson skrev:
går hur bra som helst

dom har det ju redan idag

Har tittat lite på detta o du har alldeles rätt! :wow: Jag har blandat ihop begreppen, tänkte på samtaxering...... Så kan det gå.....:blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.