Försöker lista ut var avluftningen till avloppet finns i mitt hus, det är en enplansvilla med källare.

På entreplan finns toalett och badrum vägg i vägg, och i rakt under i källaren finns en toalett och tvättstuga. Det har varit passiv frånluft i huset, så från vart och ett av våtutrymmena går det ett spiro rör upp på vinden och till ett gemensamt utlopp på taget. Spirorören är infällda i den vägg som delar toalett och badrum på markplan. Min gissning var att även luftningen till avloppet gick i samma utrymme som ventilationen, men efter koll på vinden hittar jag bara de fyra frånluftsrören. På ritningen så finns det heller ingen indikation på att någon avloppsluftning skulle vara kopplat till ventilationens utlopp.

Så till lite frågor: Är det rimligt/möjligt att avlopsluftning är kopplad till samma utloppsstos på taket som frånluften? Borde inte det leda till dåligt lukt på sommaren då passiv frånluft funkar dåligt, då borde ju i vissa fall bli insug via frånluften istället och dra med sig avlopsslukten. Jag tycker mig känna en viss avloppsdoft från stosen. Men hittar inget rör som kopplat till stosen förutom de tidigare nämda (Men massa isolering i vägen så kan ju kännt fel).

Byggde man hus utan avluftning på 70-talet? Vilen dimension använde man för avluftning på 70-talet? Är det möjligt av avluftningen sker via ett spiro rör? ( borde väl vara ett PVC?)

Det finns ytterliggare ett rör som går upp på taket, men är bara 3-4 cm öppning, jag har alltid trott det luftningen till ett tryckärl som satt på vinden då det vara oljeeldning i huset, och som nu bara är en gammal rest. Kan det vara luftningen?
 
Har ett hus som är byggt 1978. Rördimensionen för avluftningen är 50 mm. Ovanför badrummet hade de bara låtit röret sluta uppe på kallvinden strax ovanför isoleringen. Inte så bra. Det vart kondens mot yttertaket.
Har svårt att tro att de skulle kopplat avluftningen till frånluften, men man kan ju aldrig veta när kreativa personer är i farten. Du borde känna en rätt stark avloppslukt i så fall.
Kan det sitta en vaccumventil gömd någonstans? De brukar vara en vit eller grå rund "burk".
 
Jag har också varit inne på att det finns antingen en luftning på kallvinden alternativt vaccumventil, men hade man vaccumventiler så tidigt? Hade det bara varit ett luftningsrör rakt ut borde jag känna det på doften, nu är ju vinden tilläggsisolerad av en tidigare ägare, så i värsta fall kanske röröppningen ligger osynlig i isoleringen, men doften borde ju kännas ändå tycker jag. Och jag har inte sett några fuktpåslag på yttertaket som antyder fukt kommer ut där, så här års borde dt ju visa sig som frost.

Lär nog tyvärr inte få vet om väggen har ett avluftningsrör i sig förräns vi river det i februari när nya badrummet ska ta plats.
 
Hus 76. 90mm PVC ut genom taket vid badrum öv.
Kan du inte fråga förra ägaren eller tidigare?
 
Vårat hus hade ingen luftning alls och det var aldrig några problem. När vi bytte avloppsstammarna i höstas valde vi dock att dra upp en luftstam. Så det är inte säkert att finns kanske? Har hört flera som saknar luftning på sina avlopp
 
Tack för tipset "öringen".. Ska göra det, av mina 2 närmaste grannar med näst intill identiska hus, så är det en som verkar ha ett rör som kan vara luftningen, den andre verkar ha precis samma tackventiler som jag. Så får höra runt lite.

Kamilenski: 90 mm pvc eller liknande är precis det jag väntat mig... men avsaknaded är total! Och han som byggde huset gick bort på 90-talet.
 
fredj721 skrev:
....., men hade man vaccumventiler så tidigt? .
Jo det fanns redan då, men användes inte lika ofta som nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.