Håller på att reka in mej lite på den nya värmepumpen......

Det finns ju en avluftningsnippel för värmevattnet (dubbelmantlad beredare)på varmvattenberedaren,hur märker man att det är dags att avlufta?och......hur gör man?

är det bara värmevattnet som man avluftar?
Behöver jag inte/går det inte att avlufta varmvattenberedaren?

Min andra fundering är.....

här om kvällen hade jag duschat en stund,precis efter duschningen märkte jag att sambon var i slutklämmen på en tvätt med tvättmaskin, den blev straxeligen klar...
Då skulle hon också ta sej en dusch, fanns plötsligt inget vatten att ta av......

Men då vi väntade ca 20-30 min fanns det både vatten och varmt sådant,hmmm.....????

vadan detta??
Är beredaren för liten eller blev det för stort vatten uttag på i princip, en å samma gång?

Började på en gång nojja om att invattenröret på utsidan kanske spruckit lite,bara tillräckligt för att det ändå skulle kunna ge vatten till huset........

Men i o m att det stunden senare kom vatten med tryck och mängd så.....


Blev ju mycket förbryllad......

Hoppas på ngn kunnig:S
 
Var ni utan kallvatten också menar du?

Tvättmaskinen lär väl inte gå på varmvatten?
 
Hur länge är "en stund"? Min HT 7:a har aldrig gett oss kalla duschar fastän vi har varit 3 st som duschat efter varandra, 5-7 minuter per person. Vad är varmvattnet inställt på för temp? Kanske du har alldeles för lågt ställd temp på varmvattnet, så pumpen inste slår till och börjar värma varmvatten tillräckligt.
Avluftningsnippeln,om det är den i mässing du menar, gängar man bara upp som en vanlig skruv. Något varv och sedan brukar man märka vad som kommer, luft eller vatten...Jag har öppnat denna skruv någon gång då radiatorsystemet varit tappat, annars har jag inte behövt lufta manteln på snart 7 år
 
hej Fredrik R!

Fanns defenetivt inget varmvatten då försökte få fram ngnting ur kran, kom nog bara ytterst lite, lite ,lite,knappt märkbart, med kallvatten.

Stängde då av kranen helt, väntade ca 20- 30 min, provade både kall och varmvattnet, allt funkade som det skulle, sambon kunde därmed ta sin dusch, ca 5-10 min.

Vi skall ju ner till huset nu i morgon igen så jag får väl sätta upp samma senario igen och se om det blir likadant......

Nej tvättmaskinen tar ju bara kallvatten, och värmer själv så vitt jag vet......




Hallå Grop!!

Stunden i duschen var ca 5-10 min, och stunden att vänta på att vattnet skulle komma tillbaka, eller komma i huvudtaget var ca 20-30 min.

aha....så man kan kanske ta det för vana att lufta värmevattnet i beredaren då man luftat elementen,bra;))

Men då är det bara värmevattnet som avluftas?

Inte Tappvattnet i beredaren?, det vattnet kanske aldrig behöver avluftas då det ständigt fylles på med nytt vatten utifrån?
beredaren kanske är gjord för att tåla luft i tappvattendelen på beredaren?

Skulle kanske annars bli ett himla springande och lufta...........??
 
Har du en hydropress eller nått liknande, tryck i den?
Dåligt med vatten i brunnen?
 
hydropress?

Är ju totalt okunnig om sådant......:(

Vi får vårat vatten kommunalt;))
 
Då bör ni ju inte varit utan kallvatten oavsett kan man tycka....
:)
 
ölk skrev:
Håller på att reka in mej lite på den nya värmepumpen......

här om kvällen hade jag duschat en stund,precis efter duschningen märkte jag att sambon var i slutklämmen på en tvätt med tvättmaskin, den blev straxeligen klar...
Då skulle hon också ta sej en dusch, fanns plötsligt inget vatten att ta av......

Men då vi väntade ca 20-30 min fanns det både vatten och varmt sådant,hmmm.....????

vadan detta??
Har du en termostatblandare stryper den kallvattnet för att få ut rätt temp när varmvattnet inte räcker till
 
hmmm, detta problem har inte uppstått igen, väldigt glad över detta;)

Installatören menade på att det ev kunde ha varit värmeväxlaren, kan det ligga något i det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.