Vi funderar på Laminat ist. för plastmatta i köket.
Det jag är fundersam över är att det i grunden ligger som föjer:
Betongplatta
Plank
"Skumplastmatta" (vit) sån som dämpar ljud.
Masonit
Ovanpå detta låg en plastmatta som vi rivit bort.
Men varför har man använt masonit?? Nån funktion?
Kan vi lägga Laminat på masoniten? Eller finns det risk för nåt? Typ att masoniten rör sig, eller nåt.
Eller skall vi ta bort masoniten å lägga laminaten direkt på "skumplastmattan".
Kan iofs tänka mig att masoniten fungerat som nån isolerande funktion, vet dock ej.
Tacksam för svar.
 
Det behövs stegljudsdämpning under laminatgolv, så bort med massoniten eller på med ny skumplast. Annars kommer det klappra.
 
Jo det vet jag att det behövs, men vad användes masoniten för egentligen?
Kommer nog ta bort den som du säger.....å givetvis använda skumplastmattan......
 
Poggan skrev:
Jo det vet jag att det behövs, men vad användes masoniten för egentligen?
Kommer nog ta bort den som du säger.....å givetvis använda skumplastmattan......
Hmm ingen aerolen under laminaten...Lumppapp om jag får be...billigare och bättre
Och ha kvar masoniten den är ett rot golv som är ditlagt för plastmattans skull. Om det nu inte är så att masoniten blivit förstörd när ni klöst den plastmattan. Som gott hade kunnat låtit vara kvar och lagt laminten på..med lite lumppapp mellan dock...
 
Enklast är som mr Z säger, lägg laminatet ovanpå. Lumppapp räcker, det finns ju redan ett mjukgörande foamskickt längre ned.
 
Hmmm, ok.
Jag har inte rivit nått ännu......får kolla hur det blir med nivåskillnad när man lägger på laminatskivorna, blir det för stor avvikelse till övriga rum, så tar jag nog bort masoniten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.