Hej !

Ska snart dra igång en köksrenovering. Tycker att jag har koll på det mesta, men skulle behöva lite tips och ide'r på hur man avslutar en bänk om det inte finns ett underskåp att skruva/stöja skivan på. I mitt fall kommer jag att ha en fullintegrerad diskmaskin längst ut, se bifogad bild.

mvh/ Lasse
 
  • bild på diskmaskinsplats.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte frisidan ta en del av lasten, en bärläkt på ytterväggen som skivan oxå vilar på.

Sen beror det ju på Diskmaskinens konstruktion, i lägenheten där jag bodde förrut hade dom lagt skivan direkt på diskmaskinen, och det funkade det med, kanske inget man bör stå på iofs.
 
Totte_S
Som Loner skriver, fäst bärläkt i väggen, och stötta skivan mot frisidan, fäst frisidan med ett par möbelvinklar både i skivan och i golvet..
 
Loner skrev:
Kan inte frisidan ta en del av lasten, en bärläkt på ytterväggen som skivan oxå vilar på...
Jag var inne på samma sak, men konstaterade att man då kan behöva fästa täcksidan i golvet, vilket kanske inte är så bra med tanke på ev läckande diskmaskin. I så fall hade jag tänkt ta två "möbelvinklar" och skruva i täcksida och golv. Men det kanske ändå är den smartaste lösningen....:S

mvh/ Lasse
 
Totte_S skrev:
Som Loner skriver, fäst bärläkt i väggen, och stötta skivan mot frisidan, fäst frisidan med ett par möbelvinklar både i skivan och i golvet..
Hoppsan, ditt inlägg kom in medan jag skrev mitt förra:p
Nåväl, då kanske jag är inne på rätt spår iaf. Ingen risk att skruva genom plastmattan i golvet ??
 
Köp ett läckageskydd och ställ diskmaskinen på det så kan du skruva i golvet.
 
Om Du inte har golvvärme är det väl ingen risk med att skruva i golvet men frågan är om det behövs? Räcker det inte att frisidan stödjer mot golvet? Jag skulle sätta en regel i väggen som skivan vilar mot och fästa skivan i regeln, då borde det inte bli några andra laster på frisidan än rakt ned och då behöver den inte sitta fast i golvet bara stödja mot det.
Läckageskydd ska Du väl ha under diskmaskinen oavsett övrig konstruktion? är förmodligen ett krav från ditt försäkringsbolag.
 
Om man ej skruvar fast frisidan i golvet i framkant så finns risken att den blir väldigt fladdrig med tiden, så jag brukar alltid sätta fast den med en liten vinkel där.
 
Jan-Å skrev:
...Läckageskydd ska Du väl ha under diskmaskinen oavsett övrig konstruktion? är förmodligen ett krav från ditt försäkringsbolag.
Jo, förutom att plastmattan är uppvikt en bit på väggen(bakom bänkskåpen) så tänkte jag ha ett läckageskydd under maskinen.
 
Eller limma vinklarna mot golvet om du inte vill göra hål. Bör funka lika bra.
 
cederbusch skrev:
Eller limma vinklarna mot golvet om du inte vill göra hål. Bör funka lika bra.
Vad kan man använda för lim som biter på en linoleum/plast-matta ??
 
1. vinkeljärn mellan bänkskiva o vägg
2. såga till en täckskiva och nontera med vinklar mot vãgg och bänkskiva
3. ev limma den mot golvet

Har man uppvikt plastmatta på golvet, behövs inget skydd under DM. O gör inga hål i golvet.
 
kamilenski skrev:
Har man uppvikt plastmatta på golvet, behövs inget skydd under DM.
Behövs och behövs men är det inte en billig "extraförsäkring" som dessutom medför att att man kanske hittar en läcka snabbare då vattnet "tvingas" fram framför maskinen? Kan tänka mig att en liten "pysläcka" kan hinna blöta upp skåpstommar rätt ordentligt innan man märker den med lite otur.
 
Ser nästan exakt likadant ut hos oss med fönster och allt. Jag satte silikon under skivan för att slippa vinklar där nere, upptill satte jag möbelvinklar i frisidan och bänkskivor och lite grövre vinklar i vägg och bänkskivor.
 
Segge skrev:
Ser nästan exakt likadant ut hos oss med fönster och allt. Jag satte silikon under skivan för att slippa vinklar där nere, upptill satte jag möbelvinklar i frisidan och bänkskivor och lite grövre vinklar i vägg och bänkskivor.
Låter som en bra kompromisslösning mellan stabilitet och liten åverkan. Kan man limma "skitstolar" med silicon, borde man kunna limma en "stödskiva" som knappast belastas i sidorikningen. Siliconet borde ju även gå att få bort mer eller mindre spårlöst från mattan om det någon gång skulle bli aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.