M
Vad ska man göra? Vi hade en hantverkare som gjorde arbete åt oss i september/oktober. Vi har tydligt och ett flertal gånger gjort klart för honom att vi vill ha fakturan i god tid innan årsskiftet för att kunna bokföra ROT på rätt år - vi har tänkt att fortsätta renovera även nästa år och vill kunna ha möjligheten till fullt ROT under 2011.

Men, nu är det nyårsafton i övermorgon och vi saknar fortfarande fakturan. Vad kan vi göra mer än att tjata och tjata? Kan vi, om fakturan kommer efter årsskiftet, dra bort den del som belastar kommande års ROT-kvot? Om vi får fakturan för sent så har ju hantverkaren i praktiken berövat oss möjligheten till fullt ROT för 2011 genom att 2010 års arbete bokförs på 2011 istället. Det är det vi INTE vill! Hans slöhet ska väl inte behöva kosta oss pengar?
 
Sitter i samma sits, men ligger inte lika risigt till som du. Har inte samma behov av fullt ROT-avdrag nästa år. Däremot är det väldigt surt att ha en faktura som kan dimpa in när du glömt bort att den skulle komma.
 
M
Pengar har vi avsatt för denna faktura, har uppskattat på ett ungefär vad det skulle kunna landa på så det är inga problem. Vi kan betala omgående när räkningen kommer. Men att det ska vara så otroligt svårt att få tummen ur och skicka en faktura! Alla uppgifter har han och flera månader har han haft på sig.

:@:@:@
 
Mja...sitter delvis i samma sits med ett jobb som aldrig blir klart. Talade med Villaägarnas jurist om saken och enligt Konsumenttjänstlagen kan hantverkaren, om det kan bevisas att han är i dröjsmål, försumlig osv, vara ersättningsskyldig för den ekonomiska skada man som konsument kan tänkas lida, däriblan uteblivet ROT-avdrag...dvs han får ersätta er för att ni inte kan utnyttja ROT, dvs han får bara hälften av betalningen...
Så tala om att om inte fakturan kommer på rätt sida årsskiftet är de HAN som står för ert rotavdrag.
 
Nytt år! Samma problem.
Varför får jag ingen räkning?
E detta någon skattetekniskt manöver från elektrikerns sida?
 
Förstår inte varför många hantverkare sölar med att fakturera...

Själv tycker jag det är skönt att få iväg fakturan så fort arbetet är utfört och kunden är nöjd, så man kan få ett avslut och lägga det till handlingarna...
Man har ju nog med saker att hålla reda på kan jag tycka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.