Många trådar om snö på taket nu, här kommer en till!
Vad säger byggnormer mm om hur mycket snö eller belastning ett villatak ska tåla? Hur är takstolar mm dimensionerade?
Baktanken med min fråga är givetvis att veta hur mycket snö som kan få ligga kvar innan jag ev måste upp och skotta bort. Vanligt snedtak med tegelpannor i mitt fall, ej platt eller sadeltak tex.
 
En takräv såg ju smart ut :)
Jag har aldrig skottat nåt tak, bor nu i ett hus byggt 1964-65 med svagt sluttande tak, max 13-14 grader skulle jag tro, det låg papp som beklädnad från början.
Föregående ägare köpte huset -82 och hade aldrig skottat taket när vi köpte -02 så jag räknar med att det ska hålla för snö även fortsättningsvis.
Huset innan hade i det närmaste platt tak med lutningen inåt och en sarg runt, det skottade vi inte heller det var byggt -68.
Jag har ingen personlig erfarenhet av att något tak rasat in pga snötyngden, ingen i min närhet har drabbats av det, är det verkligen vanligt förekommande? eller är det gamla ruttna konstruktioner som drabbas? och fuskbyggda?
 
Byggnormen innehåller så kallade snözoner som hydrologiskt tar fram en dimensionerande belastning på takstolar och stomme. Beror väldigt mycket på var du bor?
Intressant. Snözon 3 får jag nog räkna med. Hoppas den som byggde mitt hus gjorde detsamma…
Antar att det finns regler för hur ett sånt tak ska dimensioneras, alltså, men finns det någon som kan ge mig en uppfattning på rak arm?
Ett snöskottartips
Takräv! [länk]
Kul grej - men förutsätter att man klättrar runt på nocken.
Jag har ingen personlig erfarenhet av att något tak rasat in pga snötyngden, ingen i min närhet har drabbats av det, är det verkligen vanligt förekommande? eller är det gamla ruttna konstruktioner som drabbas? och fuskbyggda?
Nä, det är iofs nog mest de här jättestora platta taken på industrilokaler, mataffrer och sporthallar som sätter skräck i oss alla. Byggda som de är, dessutom, ofta i en tid när man trodde att snömängderna från krigsvintrarna var ett minne blott. Men ändå - man vill ju liksom inte få reda på svaret på det hårda sättet, om man säger så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.