Lägger frågan här trots att vi har nybyggt hus (äldre stil) !

Vår lilla köksspis står på ett fundament av murade tegel. Tanken var från början att teglen skulle vara synliga, annars hade vi ju kunnat mura med lecablock och putsa. Nu vill jag trots allt inte ha de röda teglen synliga utan vill ha en ljusare känsla.. Alternativen är att putsa eller att måla vitt direkt på. Min sambo som skall göra det vill helst måla direkt på teglen, funkar det ... ? Med hurdan färg/kulör i sådant fall ? Blir det snyggt att måla tegel vita eller måste man sätta puts först ?

Såg i en annan tråd att man kan måla putsmur med vanlig takfärg, gäller det även tegel ?
 
Vi målade vårt tegel med vit takfärg och det blev oerhört snyggt! Se bara till att rengöra med målartvätt ordentligt innan - är oftast ganska fett under! :)
 
Tack för svar !
Var det också tegel runt en spis ... ? Är rädd att det inte skall passa, att det skall se "70-talsaktigt" ut .
Målar man med pensel eller roller ?
 
Tegel runt öppen spis är det som vi har målat - hade både pensel och roller - för att komma ner i "skarvarna" behövs pensel. Använde skummgummiroller för att få en slät yta. Tja...70-tal..hmnn nej - det beror nog på vad man har runt om! :)
 
Storalyan skrev:
Vi målade vårt tegel med vit takfärg och det blev oerhört snyggt! Se bara till att rengöra med målartvätt ordentligt innan - är oftast ganska fett under! :)
Vet ej om jag har förstått rätt.
Men du målade med vanlig takfärg.
Du har öppen spis/kamin eller?
Jag trodde inte att vanlig färg höll för den värmen.
 
Öppen spis - fick tipset av vår målare..och det har hållt utan att se eller lukta konstigt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.