Hej

Sen i juli bor vi i ett hus från 1863. Vi har jordvärme och det är lagom varmt i alla rum utom i köket (som bygdes till 1975) där det sedan 2 veckor tbx inte passerat 15 grader. Värmen tycks dras ut lr att det sprutar in kyla genom fläkten. Vi bytte fläkt själva när vi flyttade in och nu funderar vi på om den gamla fläkten kan innehållit ett spjäll av något slag? Vi hade oxå problem när vi satte in fläkten för det ramlade ner fullt med spånisoleringhur hålet där röret går upp.

Tips å ideer mottages tacksamt om hur vi löser det, tillfälligt eller på lång sikt.

Mvh Lissandra
 
Har den nya fläkten ett (fungerande) kallrasskydd? Annars har du nog förklaringen där.
 
Hur vet jag om den har det? det är en husqvarna silence tech, kanske kan hitt ainfo om det på nätet...
 
Borde väl stå något i bruksanvisningen. Det finns en del trådar om detta så en sökning här borde kunna ge något. De kan säkert se ut lite olika men på min fläkt (Electrolux) är det två "vingar" som öppnar sig när fläkten går och släpper ut luft men lägger sig ner och tätar (någorlunda) när fläkten står still. Fungerar som en form av backventil, dvs luften kan bara passera i en riktning.

Ett fel som kan bli är att den fastnar i öppet läge och då får du ju vidöppet åt båda håll.
 
Du känner snabbt om kallras skyddet fungerar eller inte, det räcker med att blöta handen under kranen och hålla den under fläkten. Tyvärr så säljs det massor av kallrasskydd i plast idag, och de fastnar i öppet läge ganska lätt när de "tippar över" (svårt att förklara), betydligt bättre att med mekanisk återfjädring som det är på metall dito. När du stänger av fläkten kan man ibland höra som ett lock som ramlar ner och tätar (beroende på kanal längd till kallras skyddet. Min med fjäder (metall) säger plopp när den stänger :)

Har man satt den åt fel håll så drar det rakt igenom också, de bygger på att gravitationen fungerar åt rätt håll.

Och snor är ca 37grader ...
 
Redigerat:
Starta fläkten på lägsta fart och låt den vara på tills ni löser problemet.
 
tallmilan skrev:
de fastnar i öppet läge ganska lätt när de "tippar över"
Japp, jag känner igen det där nu. Jag har en "Electrolux Silence Tech" och jag vill minnas att jag fick gör någon enkel modifiering med en trälist då de hade en tendens att stanna i uppfällt läge.
 
Jag älskar er på byggahus.se!!! Kallrasskydd hade jag ingen aning om vad det var så inte helt otippat var det det jag saknade när vi satte dit fläkten... egentligen borde man inte få renovera i sitt hus men man tycker ju att de enklaste saker ska man klara av - men icke!! Så, återigen, tack så mycket å jag ska köpa kallrasskydd!!
 
Kolla att du inte fick med dem först. I min "Electrolux Silence Tech" var det två vita halvcirkelformade plastvingar om jag minns rätt. Har för mig att man "fick" välja om man ville montera dem. Nu behöver ju inte din "husqvarna silence tech" vara likadan men chansen finns ju.
 
Man bör helst ha en i metall. Dom i plast är inte så nyttiga i just imkanalen. Antänd fett kan smälta den o orsaka mer skada. Själv har jag fläkten på ettan (av 4) när det är som kallast. Kallrasskydet bromsar mycket av luftflödet, men inte allt. Iaf dessa som jag testade.
 
Ang Husqvarna/Electrolux silence tech så visade de på ett företag att husqvarna electrolux och silence tech var alla lika dana och fr.o.m. nu görs alla under electrolux silence tech så visst ser våra likadana ut. I affären visade de mig plastvingarna och hur de såg ut men vi ville ha i plåt så vi åkte till ett ventilationsföretag (inneklimat i Värnamo) och fick världens bästa service fast de inte ens servar privatpersoner egentligen!! Vilket e synd för alla kommande renoveringar vi ska göra. Tänk att lite välvilja och trevligt sätt kan göra så mycket!! =).

Tack återigen alla... nu har vi 16 grader i köket men kan tänka mig att efter vi tagit bort tillfälliga tätningar å monterat backspjället så blir det ännu bättre! =). Säkert minst 18!! =).
L
 
Lissandra skrev:
Tack återigen alla... nu har vi 16 grader i köket men kan tänka mig att efter vi tagit bort tillfälliga tätningar å monterat backspjället så blir det ännu bättre! =). Säkert minst 18!! =).
L
Tack för återkopplingen och kul att höra att värmen verkar vara på väg!
 
Ni kommer att märka en markant skillnad, med våran plast dito som fastnade i uppfällt läge (tippade över) kunde man känna skillnad såfort man kom innanför dörren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.