Hej!

Jag har på prov eldat med värmeloggs under en tid och samtidigt lärt mig att gilla smidigheten i dessa små bitar. Däremot blir jag inte riktigt klok på varför jag inte får upp någon vidare värme i min ackumulatortank. Jag eldar med en Wamsler K158 som ska lämna 23 kW.

Utgångsläget är att ackumulatortanken på 500 liter står på 25-20-20 grader. 24 värmeloggs senare har tempen precis gått upp till 60-60-60. Borde inte tempen kunna vara högre, speciellt med tanke på att jag använt två påsar värmeloggs och laddat dem fem åt gången i pannan?

Den lovade effekten per logg är 4,7 kW - går det då att säga att 5 x 4,7 (dvs. 23,5 kW) borde ge full effekt?

Jag hoppas att jag ställt mina frågor på ett begripligt viss - annars är ni mer än välkomna med följdfrågor.
 
Hej,

jag har också en Wamlser K158 (och hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag valt en effektiv kökspanna istället för en snygg!).

Till att börja med, den ger inga 23kW till vattnet, om du räknar med i normalfallet 10-13kW så är det sannare. Totaleffekten 23 kW är räknat som 15kW till vattnet & 8kW till omgivningen.

Om du räknar med 50% av tillförd energi till vattnet så blir det ung. rätt.
Om tanken rymmer 500l och du vill ha 90C i den så går det åt 70(90-20)*500*1,16 ~ 40 kWh * 2 (50%) ~ 18kg + det som huset tar under de 4-5h som detta tar.

Har du en Laddomat? Det verkar inte så eftersom du får jämn temp i tanken. Med en Laddomat och 78C termostat samt pumpen på läge 1, så får du relativt fort ~90C i toppen och en snygg skiktning i tanken. Se även till att termostatstyra pumpen så att den inte går hela tiden.
 
Då börjar mina tidigare aningar besannas... Jag misstänkte att de 23 kW var lite för mycket att hoppas på, men jag trodde ändå att den skulle ge något åt det hållet. Det märkliga är att loggsen ger upp till 60 grader, sen verkar de inte vilja ge mer överhuvudtaget - lägger jag in ett lass med ved går dock tempen vidare uppåt...

Jag har en cirkulationspump som går in vid ca 55 grader, den står på steg 2 i hastighet, kanske att jag skulle prova att dra ner den till steg 1...

Det här är en hel vetenskap.
 
-Har du bara en c-pump eller en Laddomat?

-Har du spjäll på rörkröret?
med ett spjäll och en rökgastermometer så kan du se till att elda med "optimal" rökgastemp på 250-300C

-Är dragregleringen inkopplad i nedre frontluckan?
den stryper luften när pannan börjar komma upp i 80C om ratten står fullt till höger. När man eldar mot en ack så ska denna kopplas bort.
 
Är övriga vattencirkulationen avstängd? Är inte elementen eller shunten strypta kan du säkert elda i all evighet när det är såpass kallt som det är. Värmen går alltså ut i elementen ;)
 
@v-g
så effekten räcker för att höja temp ifrån 20-60, men inte 60-80???

Förklara.
 
@ lat: Jag har bara c-pump. ingen laddomat. Heller inget spjäll på rökröret. Det är min före detta svärfar (sotarmästare) som installerat pannan och han har satt en snurrad koppartråd till dragregleringen. Koppartråden ska tydligen förhindra just strypningen av luftintaget.

@v-g: den enda övriga vattencirkulation som går under tiden jag eldar är den som cirkulerar varmvattnet i golvvärmen. Den vill jag inte stänga av. Det märkliga är att det med ved går att elda upp till 80 grader utan krångel, samtidigt som cirkulationen till golvvärmen går, men så fort jag eldar med loggs orkar det inte riktigt upp.

Jag passade på att känna lite på pannan efter eldningen med totalt 24 värmeloggs, pannan var tokvarm. Kokplattorna hade inte börjat glöda, men den var onormalt varm. Jag har aldrig kommit upp i den värmen tidigare genom att bara elda med ved. Trotts detta gav systemet inte mer än 60-60-60 grader.
 
lat:Högre framledning innebär mer påfrestning på panna (=mer förbrukning) då radiatorerna också avger mer värme. Nu var ju iofs inte det felet men ändå.

Till TS:
Lustigt problem hörru... Vad jag kan tänka mig är att logsen glöder mer än brinner och mantligen av pannan sitter senare i pannan, det är svårt att gissa när man inte ser tyvärr.
 
Hej tycker inte detta låter så konstigt. Har upplevt något liknande. Värmeloggsen ger låg effekt under lång tid, veden ger hög effekt under kort tid. Därför orkar inte vattnet bli varmt.
 
Tack för alla tankar och idéer. Jag har fått några uppslag på möjliga lösningar, bland annat att ställa c-pumpen på lägsta hastigheten och dels att vrida upp termostaten till en högre temp.

Idag är det jag som trotts ovanstående problem beställer 2 ton värmeloggs. Mest på grund av att det inte finns en enda vedpinne att få tag på och dels för att jag med 2 ton loggs får möjlighet att träna fram en fungerande teknik för eldningen.
 
@v-g
vi pratade väl aldrig om framledning (till radiatorer), vi pratar väl om stigartemp ifrån pannan?

@fatboy_kim
Kolla rökgastemp, köp en rökgastemp nånstans (Jula) som går till ~500C, borra hål i rökröret & sätt in den.
Eftersom du inte har nåt rökgasspjäll så kan du reglera rökgastemp med att strypa/öka luften på luckan på framsidan (inte lika bra som rökgasspjäll, men vad gör man i nödfall). Håll rökgastemp på 250-300C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.