Vi håller på att renovera vårat badrum.
Då vårat hus är mycket gammalt och har torpagrund så blir golven väldigt kalla.

Jag undrar om det finns några alternativ för att få golvet lite varmare utan att behöva sätta in golvvärme?
Kan man isolera golvet extra med något toppenmaterial som får det hela att inte bli så extremtkallt som det kan bli på vintern?
Vi måste nämligen riva upp golvet oavsett....
 
börja med å kolla att det finns isolering där nu, troligen har trossbotten rasat eller spån/torv/stybb sjunkit ihop så det är mellanrum under golvet
 
Hur mycket skall rivas upp? Enklaste sättet att öka isoleringen är att sätta cellplastskivor under befintlig blindbotten. Om allt skall rivas blir det antagligen bättre än innan om ni ersätter befintlig isolering med mineralull. Det ena utesluter inte det andra. Plastmatta leder värme sämre än klinker och känns därför inte lika kall. Varmare kan man få det, men det blir givetvis inte lika varmt som det blir med golvvärme.

Erik
 
Ett alternativ till cellplastskivor är s.k. EPS cement som är en cellplastfylld cement (mycket lätt vikt), denna kan du gjuta direkt i trossbotten och får då väldigt bra böjstyvhet för din klinker (om du nu ska ha det). Så då behöver man t.ex. inte en spånskiva över bjälklaget, utan kan flytspacka direkt över bjälklaget.

Det är bra som värmeisolerande material (inga köldbryggor eller värmeläckage).

http://www.fagerdalaepssystem.se/Upload/Fagerdala/PDF/Produktblad Fagerdala EPS System.pdf

http://www.epscement.com//general/documents/pdf/Badrumsgolv_pa_trabjalklag_105.pdf
 
Jag vet inte så mycket om EPS-cement, men värmekonduktiviteten är mer än dubbelt så hög som för mineralull eller cellplast. Alltså om man jämför EPS-cement med cellplast eller mineralull av samma tjocklek så isolerar EPS-cementen mindre än hälften så bra. Köldbryggorna består väl av golvbjälkarna, och dessa sitter väl kvar ändå? Det kanske är enkelt att jobba med, men det är inte metoden som ger bäst isolering vad jag förstår av PDF:erna.

Erik
 
Jo, det har du ju rätt i.
Jag tänkte mest på att få ett stabilt underlag också, men mineralull och 22mm spån är kanske bättre.
 
Hej phia
Jag tror att du måste riva lite i golvet först och se hur det ser ut.
Om det är isolerat med kutterspån, och det har sjunkit i hop. Då är det ett tomt (utan isolering) utrymme direkt under golvplankorna/skivan.
Det tomma utrymmet kan gå ända ut mot ytterväggen. Då är det inte mycket som stoppar utomhustemperaturen.
Detta gäller hela huset förstås. Om det är kutterspån.
Är det inte isolering ända upp och ända ut så hjälper det inte att lägga till mer under.
Det kanske bara är det som är fel.
Det kan var en glipa mellan golv och vägg också. Springor, hål och oisolerade partier märks mycket. Se till att det blir noga gjort så bli det trevligt.Och Sen PLASTMATTA. Strunta i klinker-reklam-inrednings-terrorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.