I denna djungel av golv så har jag åtminstone fimpat tanken på tjockare parkett, då jag räknar med att sälja huset om 4-5 år och kommer aldrig få igen de 100 laxarna för parkettgolv i kåken på så pass kort tid.

Så då lurar jag på laminat eller faner. Upplever man egentligen någon skillnad? Är det "samma sak" mer eller mindre?

Jag har sökt på forumet och bara sett att man upplever skillnad mellan laminat och tjockare parkett - ja det förstår jag i träkänsla, värme etc, men 7mm fanergolv i prisklassen 250kr/kvm kontra laminatgolv i prisklassen 250kr/kvm (tex pergo, alloc)? Vissa av byggvaruhusen verkar ju benämna "8mm fanergolv" som laminat.

Det enda jag lyckats läsa mig till är att fanergolven lätt tar stryk om man tappar ett föremål och att laminatgolven kanske klarar det lite bättre. Är det då ingen betydelse i känsla när man går på golven så lär ju ett "dyrare" laminatgolv för 250kr/kvm vara vinnaren?
 
hej har själv ett kährs lineagolv i sovrumet laminat i hallen . Det är superstor skilnad i känslan att gå på,käns ingen skilnad mot lamellparketen i vardagsrumet.Är nog känsligare än laminat men känns,ser mycket bättre ut.ps vårt är borstat kanske blir mjukare att gå på,viktigaste är att det käns inte lika kalt som laminaten blir linea i övrga sovrummen okså.
 
Väljer absolut parkettgolv där det inte krävs stor slitstyrka. Det märks faktiskt ingen skillnad när man går på på 7mm och 14 mm partkett. Laminat känns hårt och kallt och medför dessutom högre stegljud.
 
aight, det jag har svårt att se är just skillnaden mellan 6mm laminat och 7-8mm faner.. till 14mm parkett förstår jag att det känns och märks. :)
 
Bauhaus t.ex. säljer något som de kallar "valnötsparkett" för 229 kr/kvm.. och det är sådant 7,2mm trägolv. Frågan är ju om man får så mkt mer träkänsla med det än laminat.
 
har kährs linnea i hallen nere och sämre golv får man leta efter. taskig passform och billig känsla. tarkettlaminatet uppe i sovrummet känns mycket bättre... (men bäst känsla har ändå de massiva golven...)
 
Har lagt både Byggmax 15 mm parkett á 239:- ochTarketts Viva 8,5 mm á ca 280:-. Vid en närmare jämförelse känns den tunna parketten just lite tunnare och stummare. Beträffande utseendet är de likvärdiga men parketten från Byggmax är något livligare.
Om inte slitstyrkan är det viktigaste skulle jag inte välja laminat. Hårdare, kallare och bullrigare.
 
Tycker det beror mycket på huset. Det ser illa ut att lägga in laminat i en gammal villa tycker jag, men i vårt 70-talshus är det inget fel, det blir slitstarkt och bra. Känslan bryr jag personligen mig inte så mycket om, då jag alltid har ortopediska tofflor på mig.
 
Var faktiskt i butik idag och jämförde ett pergo laminatgolv med kährs linnea, båda i valnöt... utseendemässigt var kährs trevligare (tvåstav), men på ytan såg jag verkligen ingen skillnad då båda var lackade. Däremot så satte jag nageln i kährsgolvet och drog till och fick en rejält synlig repa direkt. I pergogolvet karvade jag gärnet utan att något hände. Skiljer 30 kr mellan laminatet och 7mm trägolvet och speciellt mkt träkänsla vet jag inte om "trägolvet" gav... utan det verkar vara så att antingen kör man laminat - eller så går man på parkett eller massivt.
 
shadowfire skrev:
Så då lurar jag på laminat eller faner. Upplever man egentligen någon skillnad?
är båda lakade så blir det ingen skillnad i känsla men kanske något mer naturlig träutseende i fanerat
gaia
 
Laminat är fake - parkett är äkta vara. Så ser jag det.
 
Fast tråden handlar om laminat vs fanérgolv... och 7-8mm fanérgolv jämfört med 14mm parkett är viss skillnad.
 
Det avgörande som jag ser det är att trä är äkta och laminat är dött. Både beträffande känsla och utseende vinner fanérgolv över laminat. Dock inte när det gäller slitstyrka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.