Jag försöker läsa mig till olika svar men det bara snurrar i huvudet... Det har helt enkkelt runnit över för oss gällande allt med det nya huset. Vi är amatörer och försöker lära oss nytt hela tiden men nu har det tagit stopp :)

Kort och koncist från en som nyttjar all kompetens på detta forum ofta och ska flytta in i nybyggda kåken om 3 veckor:

155 kvadrat sprillans nytt enplanshus från Götenehus
En ny frånluftsvärmepump som heter Nibe 750 (ska vara rätt vass tror jag)
Jag och min sambo ska bo i huset. Inga kids (just nu i alla fall!)
Huset beläget i Uppland
Treårsavtal med Vattenfall till fast pris

Hur i helskotta (ursäkta språket...) ska jag beräkna vad det kan komma att kosta oss per månad för uppvärning av huset? Vet knappt hur pumpen fungerar utan litar på att det bara fungerar då vi snart flyttar in... Försöker göra en budget på förhand men detta med uppvärmningskostnader per månad känns trassligt.

Någon som kan ge oss en indikation på kostnaderna per månad?

Tack på förhand!
 
Hej!

Jag har själv en Nibe 410p frånluftsvärmepump, 176kvm tvåplans villa från -90.
Två vuxna och spädbarn gör av med ungefär 17000Kwh, värme + hushållsel, men då eldar vi regelbundet i täljstenskaminen...
Jag har rörligt elpris, så kostnaderna varierar, förra vintern var kompressorn i värmepumpen trasig, då låg vi på ung. 6000kr i månaden (vinter).

Kanske kan ge en fingervisning...

/Fredrik
 
Vår husleverantör Trivselhus har gjort en energibehovsberäkning, trodde alla husleverantörer måste göra det? Där kan man utläsa vad energiförbrukningen för huset beräknas vara :)
 
Huset skall ju vara enerideklarerat, men det säger inte så mycket. Du har en ganska stor energitjuv som heter varmvatten.. man räknar med att 25-30% av energikostnaden i ett hus är varmvatten.

Jag har själv inte fått fingrarna ur att montera separat mätare för värmesystemet, men bor i nybyggd funkiskåk (stora glasytor, och ryggåstak 5m) 196kvm hus + 50kvm garage med golvvärme från bergvärmepump, FTX-ventilation. ifjol gick det 14500kwh och i år verkar det bli ca 1000kwh mer.

Bor i dessutom i kalla Jämtland.
 
Med de nya gränsvärdena för nybyggda hus från den 1 jan 2010 så får ett hus i Uppsala maximalt förbruka 55 kWh/m2 (värmepump/Klimatzon 3), detta inkluderar varmvatten.

Dettag gör att ert maximal elbehov, exkl hushållsel, uppgår till 155*55=8525 kWh

Du vet ju sedan vad ditt elavtal säger....
 
PCLarsson, vart får du dom siffrorna ifrån, dessutom inkl varmvatten?? det är ju helt upp till brukaren hur mycket varmvatten han förbrukar....

8525kWh ger ju knappt 1kw's förbrukning var timme av året, men du skriver värmepump, vilket COP räknar man på då?

Vart lägger du FTXen's förbrukning? Mina anläggnigar drar ca 200W.

/L
 
Loner skrev:
PCLarsson, vart får du dom siffrorna ifrån, dessutom inkl varmvatten?? det är ju helt upp till brukaren hur mycket varmvatten han förbrukar....

8525kWh ger ju knappt 1kw's förbrukning var timme av året, men du skriver värmepump, vilket COP räknar man på då?

Vart lägger du FTXen's förbrukning? Mina anläggnigar drar ca 200W.

/L
Saxat från Energimyndighetens sida;

Gränsvärden i byggreglerna

Byggreglerna ställer krav på att bygga energieffektivt. Landet har delats in i tre klimatzoner, norr (klimatzon 1), mellan (klimatzon 2) och söder (klimatzon 3).

Energianvändningen för uppvärmning och varmvattenproduktion får max uppgå till 110 kWh/m2 om du bor i klimatzon söder, max till 130 kWh/m2 om du bor i klimatzon mellan och max uppgå till 130 kWh/m2 om du bor i klimatzon norr.

Väljer du någon form av eluppvärmning (direktverkande el, elpanna, värmepump) gäller ännu högre krav på energianvändningen: 95 kWh/m2 i norr, 75 kWh/m2 i mellan och 55 kWh/m2 i söder. Samtidigt anges också ett krav på högsta tillåtna installerade eleffekt för uppvärmning.

Pratade med en hustillverkare om de nya reglerna och dessa ställer givetvis till det lite, då de måste höjd för att ägaren förbrukar mycket varmvatten när de dimensionerar isolering m m.

Men sådant är regelverket, är ju knapast så att hustilverkaren efter två år när energideklarationen ska göras för nybyggda hus vill bygga om huset :D
 
Nu börjar jag få ett hum om läget :)

Tack för all hjälp!
 
PCLarsson skrev:
Saxat från Energimyndighetens sida;

Gränsvärden i byggreglerna

Byggreglerna ställer krav på att bygga energieffektivt. Landet har delats in i tre klimatzoner, norr (klimatzon 1), mellan (klimatzon 2) och söder (klimatzon 3).

Energianvändningen för uppvärmning och varmvattenproduktion får max uppgå till 110 kWh/m2 om du bor i klimatzon söder, max till 130 kWh/m2 om du bor i klimatzon mellan och max uppgå till 130 kWh/m2 om du bor i klimatzon norr.

Väljer du någon form av eluppvärmning (direktverkande el, elpanna, värmepump) gäller ännu högre krav på energianvändningen: 95 kWh/m2 i norr, 75 kWh/m2 i mellan och 55 kWh/m2 i söder. Samtidigt anges också ett krav på högsta tillåtna installerade eleffekt för uppvärmning.

:D
Herre min skapare, vad man kan lagstifta om nu för tiden!!! Varmvattenförbrukning blir ju helt annorlunda för en familj med t.ex tre långhåringa tonårsdöttrar som motionsspringer varannan kväll jämför med ett pensionärspar.

Och sedan gillar vissa att ha 18 grader inne, jag vill gärna ha 22 grader.

Kan man inte låta byråkraterna skotta snö från taken, vägarna och järnvägsspåren i stället ???
 
Precis, och att jämnställa värmepump med direktel....

Men du får ju ha sämre isolering om du eldar med olja än värmer med en modern värmepump. nån har inte förstått matematiken tror jag...

Eller skall vi börja med vedledning allihopa igen?

Och hur går det för dom stora leverantörerna typ älvsbyhus, dom lär väl fortsätta klara sig undan på dispans som förrut, utan det är vi självbyggare som får problem som vanligt?
 
Räkna med kanske 12000-15000kwh/år i total förbrukning inklusive hushållsel för er i det huset så borde ni i alla fall tagit till så det räcker. Med ett bundet pris så antar jag att du betalar ca 1kr/kwh året om ink alla avgifter eller? Då blir det ju cirka 1000-1200kr/mån i elkostnad.
 
skogstomten skrev:
Räkna med kanske 12000-15000kwh/år i total förbrukning inklusive hushållsel för er i det huset så borde ni i alla fall tagit till så det räcker. Med ett bundet pris så antar jag att du betalar ca 1kr/kwh året om ink alla avgifter eller? Då blir det ju cirka 1000-1200kr/mån i elkostnad.
15000kwh/år är väl ganska lågt tycker jag. Visst de har en modern kåk men ska man räkna ska man göra det i överkant.
 
Tolkar det kanske felaktigt men det verkar som att TS har vänt sig till en husleverantör för sitt nya hus. Och är det så att det då drar mer än 8525 kWh för uppvärmning och varmvatten så är det husleverantörens problem, förutsatt att byggnationen har inletts under 2010.

Jag finner det då svårt att förstå argument som att 15000 kWh verkar lågt.

Det är upp till husleverantören att leverera ett hus som klarar gränserna.
 
jag tycker att det är konstigt om varmvatten förbrukningen ska räknas med
den är ju väldigt olika för alla
ex jag hade en styvdotter som när vi flyttade in i huset brukade bada med rinnande varmvatten i 2 timmar i sträck. men jag tjatade att det blir för dyrt å bo i huset så , hon lärde sig med att nöja sig med en kort dusch ist
 
ingemar_o skrev:
jag tycker att det är konstigt om varmvatten förbrukningen ska räknas med
den är ju väldigt olika för alla
ex jag hade en styvdotter som när vi flyttade in i huset brukade bada med rinnande varmvatten i 2 timmar i sträck. men jag tjatade att det blir för dyrt å bo i huset så , hon lärde sig med att nöja sig med en kort dusch ist
tycken lämnar jag utanför denna diskussion, regelverket säger en sak och så är det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.