Hej!

Jag hyr ett hus som har en egor v25 från -81 och en acktank som är på 500liter tror jag! Tycker det går åt mkt ved, nu är inte det nått problem då det är gratis men är ju träligt att hugga den och hållas att elda :)

Har gjort en lite skiss på hur det är kopplat om nån förstår sig på den, att 3 av rören inte går nånstans är för jag vet inte hur dom går då acktanken är så pass ingyggd så det inte går att se!

Dom runda ringarna är cirkpumpar och den nedersta går på en termostat som sitter på pannan! acktanken börjar värmas i längst upp och den går upp till ca 80 grader innan mellersta delen börjar stiga!

Jag funderar på att köpa en termomatic combi och esbe 92 ventil så man slipper gå ner att ändra shunten helatiden så kanske man kan spara lite på det sen har jag funderat på pelletsbrännare men då det går åt rätt mkt ved så drar jag mig då jag kan tänka mig att det kommer gå åt pellets för minst 20k om året!
 
  • inkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl som vanligt, energin försvinner inte spårlöst.
Endera så slinker den ut genom skorstenen (skaffa en rökgastermometer)
Eller så försvinner värmen ut genom elementen till ett dragigt hus.

Accumulatorn kan inte förstöra energin hur den än är kopplad, men man kan ju fråga hur varm den blir?

Motorshunt är en energibesparande bekvämlighet.

Protte
 
Satte i en rökgastermometer i sön och tycker det är svårt att få draget rätt, när jag tycker tempen är lagom och håller sig runt 200-300 grader så tycker jag det är dålig fart i elden, så ökar jag primärluften lite så skenar tempen lätt iväg!

Har en läcka nånstans med då jag får fylla på vatten nästan varje dag så det är nog en stor bov i dramat men då jag hyr av en snål bonne så tar han inte tag i det! Sen är ju huset inte så värst isolerat och står på en blåsig plats med!

Jag brukar elda upp tanken till minst 80 grader ibland uppåt 90!

Läst nånstans att den pannan jag har kan funka bättre med pellets än med ved stämmer det? Har oljebrännare till den men inte använt den så mkt så kan inte säga om det drar mkt!
 
Låter som om pannan inte kan ta hand om all effekt som en rejäl brasa ger och då går det upp i skorstenen.

Fyller du vatten varje dag så kommer det in nytt syrerikt vatten som får järnet i anläggningen att rosta, dum bonne som inte åtgärdar, han kommer att få en vattenskada.

Protte
 
Jo han är dumsnål, för pengar det finns det så det räcker och blir över! Får nog ta och köpa mig ett eget hus så man kan göra saker som man vill!
 
Ja det är alltid bäst att äga saker själv. Ingen krusning av andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.