Blir bara förvirrad av allt när det gäller luftmängd, åtgång av luft m.m.när det gäller tyrckluftsverktyg.
Om man t.ex. kollar på en luftpicka från Biltema så står det att arbetstrycket är 5,5-8 bar, luftförbrukning 200 l/min och 1,67 l/spik

Om luftförbrukningen ligger på 200 liter/minut och en spik tar 1.67 liter, innebär det då att jag "måste" spika (200/1,67~119) 119 spik i minuten för att komma upp i förbrukningen 200 liter?

Om man då tittar på en kompressor som har den här kapaciteten, räcker den då?
Tankvolym: 25 l Fri avgiven luftmängd (6 bar): 150 l/min Genomlupen cylindervolym: 185 l/min Max. arbetstryck: 8 bar

Med denna kompressor kan jag då "bara" spika (150/1,67~89) 89 spik i minuten?
 
För att förenkla det hela kan du ansluta en liten billig kompressor
till en större lufttank så kan du skjuta dig less utan att bli "luftlös" .

Farsgubben hade en kylskåpskompressor kopplad till en 300 L
tank med 8 bars tryck och det räckte långt vid normal användning .
 
rundvikarn skrev:
För att förenkla det hela kan du ansluta en liten billig kompressor
till en större lufttank så kan du skjuta dig less utan att bli "luftlös" .

Farsgubben hade en kylskåpskompressor kopplad till en 300 L
tank med 8 bars tryck och det räckte långt vid normal användning .
Biltema har en bra tabell. Förenklat:

Dyckert: Använd vad som helst
Spikpistol: hyffsad kompressor eller stor tank
Billig spraypistol: 50 liters tank, gärna 2.5 HP kompressor
Småslipa eller bra sprutpistol (kräver luftmängd, inte tryck): Minst 2 cylindrar 3 HP, 50 liter, gärna 100 liter, gärna mer än 3 HP.
...

Alla kompressorer klarar trycket. Till slut handlar det om att fylla på tillräckligt med luft snabbt nog, eller att ha tillräckligt med luft extra i tanken.

--- Mats ---
 
Tillägg, en del kompressorer är inte byggda för att gå konstant utan typ gå max 7.5minuter under en 15minuters period så kan va bra att tänka på det vid kompressorköp.
 
Det är bra att titta efter det som brukar benämnas "fri avgiven luftmängd", vilket är den mängd luft som kommer ur kompressorn. Vissa tillverkare anger endast "genomlupen luftmängd" eller liknande vilket är missvisande. En bra tumregel är att en kompressor ger ca 100l/min (fri avgiven luftmängd) /hästkraft. Om du ser en kompressor med kapacitet som skijer sig mycket från detta så bör du kontrollera siffrorna.
 
Ok, tack, då förstår jag lite mer :)
 
Om det är spikpistol som är ditt mest svårdrivna verktyg behöver du inte gå upp särskilt i dimension på kompressorn. Du hinner ändå inte sammanfoga virke i den takt att en någorlunda 1,5 hp/50 l kompressor inte skulle hinna med att mata spikpistolen. Med andra ord, man spikar inte kontinuerligt så spikpistol är mycket lättdrivet.
 
IvarN skrev:
Det är bra att titta efter det som brukar benämnas "fri avgiven luftmängd", vilket är den mängd luft som kommer ur kompressorn. Vissa tillverkare anger endast "genomlupen luftmängd" eller liknande vilket är missvisande. En bra tumregel är att en kompressor ger ca 100l/min (fri avgiven luftmängd) /hästkraft. Om du ser en kompressor med kapacitet som skijer sig mycket från detta så bör du kontrollera siffrorna.
Precis som nämns ovan att "genomlupen luftmängd" är missvisande skall man veta att det finns fler risker för missvisning. Det ntressanta är egentligen hur mycket luftmägd kompressorn kan avge vid det tryck du behöver (någonstans mellan 4-6 bar är troligt, men beror på viket verktyg du kör). Det kan skilja mellan vilket tryck kompressorns avgivna luftmängd har specificerats. En kompressor som har en viss avgiven luftmängd vid 3 bar (min gamla hade det specat) kan se bra ut på papper, för att en annan leverantör angivit luftmängden vid 6 bar, och den siffran kan då bli lägre.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.