Hej alla!

Blir tokig på min golvvärme...
Har installerat golvvärme från Floore på hela nedervåningen. Det är 6 slingor på totalt ca 60kvm. Fördelaren sitter på samma plan med shunt och allt är kopplat direkt på pannan under. Nu till problemet... det blir omöjligt mer än 19 grader på det planet (vid ca -8grader ute temp),

Min fråga är: Hur stor roll spelar följande parametrar
1) 25år gamla fönster som ger ganska mycket kallras
2) Ett otätt fönster som dra genom en glipa.
3) Otät ytterdörr (känner vinddraget vid en del av karmen)
4) Mekanisk frånluft som står på 24h/dygn

apankoko
 
Om det är 2-glas fönster så räkna med kallras. Det blir helt annat klimat inne om du byter fönstrena.
Fönstret som drar behöver inte betyda så mycket eftersom du troligen ändå tar in kall luft då du ventilerar ut gammal luft. Det är dock enkelt att täta både fönster och dörr, testa genom att tejpa fönstret provisoriskt så känner du om det blir någon märkbar skillnad.
Givetvis så betyder även ventilationen att det drar, någonstans måste ju den kalla luften komma in.

Du har inte skrivit något om isoleringen under golvvärmen. Är det 15-20 cm cellplast så är det rätt gjort. Om det är 5 cm eller mindre så räkna med stora förluster. Många får dubblad energiåtgång då de installerar golvvärme p.g.a. dålig isolering.
 
När man hade radiatorer så satt de alltid under fönstren. Det var inte utan anledning. Värmen från radiatorerna skulle "fånga upp" kallras och drag från fönsterna innan det kändes ut i rummen. Den effekten missar du helt när du har golvvärme.
 
Kan du inte höja framledningstempen då? Står den på max?
Blir det inte varmt måste du ju höja framledningen.. Vad ligger du på nu?
 
Vi har en FTX som går dygnet runt året om pga radon och har svårt att hålla riktigt bra värme i hallen där den gamla ytterdörren från -65 utan innerdörr släpper in kylan. Hade inte samma problem i förra huset där det var självdrag så jag tror att den ventilationen helt enkelt är för bra lr värmeåtervinningen för dålig kanske :)
Jag höjer framledningstemperaturen, har klinker eller laminat där det är golvvärme så jag räknar med att det tål 45 grader om det krävs.
 
Redigerat:
Hej alla! Och tack för svar!

Har höjt framledningstempen till 45-50(!) grader med resultatet att temperaturen höjdes 0,5 grad på 2 dygn. Testade därefter att stänga av ventilationen helt - detta resulterade i en temperaturhöjning på 1 grad. Så utan frånluft och med en framledning på nästan 50 grader når jag en innetemp på ca 20,5 grader.

Tror kanske det kan vara hela huset som är värdelöst... 20cm tegel - 5cm luft - 20cm mexisten. Ingen som helst isolering av ytterväggarna.

I badrummet sitter kakel direkt på tegelväggen (20cm) utan isolering - stänger jag av golvvärmen i badrummet blir det 15 grader där :)

Tyvärr var hela huset nyrenoverat innan inflytt så har ingen större lust att riva upp allt för att tilläggsisolera.

Tips?
 
BAS skrev:
Om det är 2-glas fönster så räkna med kallras. Det blir helt annat klimat inne om du byter fönstrena.
Fönstret som drar behöver inte betyda så mycket eftersom du troligen ändå tar in kall luft då du ventilerar ut gammal luft. Det är dock enkelt att täta både fönster och dörr, testa genom att tejpa fönstret provisoriskt så känner du om det blir någon märkbar skillnad.
Givetvis så betyder även ventilationen att det drar, någonstans måste ju den kalla luften komma in.

Du har inte skrivit något om isoleringen under golvvärmen. Är det 15-20 cm cellplast så är det rätt gjort. Om det är 5 cm eller mindre så räkna med stora förluster. Många får dubblad energiåtgång då de installerar golvvärme p.g.a. dålig isolering.
Glömde svara på din fråga... Värmegolvet ligger flytande på det befintliga träbjälklaget (Floore). Temperaturen på ytan (massivt trä) ligger på 27 grader (vilket är max). Höjer jag framledningen blir tempen ca 30 grader så själva golvvärmen är det inget fel på
 
Gamla tegelhus är en enda stor köldbrygga.
Har så själv men har inga problem att värma upp det förutom att det märks på fjärrvärmeräkningen.
Enklast i ditt fall är förmodligen att sätta in ett par elradiatorer.
Visst kostar det i drift men du slipper frysa.
 
HAr man "ingen" isolering så går det åt en hög framledningstempratur för att hålla rätt inne temp. om du väljer att ij´nte höje tempraturen mer (på grund av trägolvet) så blir det kallt inne.

Jag ser intet konstigt med det.
 
Det viktigaste är att täta det som går att täta!
Sen kan man sätta in en LLVP. Den kommer att tvinga en luftcirkulation och blir billigare i drift än elradiatorer. Dessutom gissar jag att det blir riktigt varm på sommaren. Då kan man använda den till kyla.
 
Redigerat:
Lite nyfiken vem har räknat på golvvärmen, alltså så att effekten räcker till för att hålla värme i huset?
 
@apankoko

har du tillgång till en IR-termometer?
1. mät temperaturen på tillopp & retur på slingorna vid fördelaren
2. vad får du för temp? Mellan tillopp och framledning bör du ha 3-6C temperaturskillnad
3. för liten temperaturskillnad, antagligen klent dim. slingor
4. för stor temperaturskillnad, antagligen för hårt strypta flöden

Du bör kunna strypa/öka dessa flöden med nån sorts rattar/kranar på fördelarna (bild underlättar)


Glöm ovanstående, jag läste inte alla inlägg innan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.