Vi har bott i vårt nybyggda hus i lite mer än 3 veckor. Vi har ett 2-stavigt ekgolv från Kährs, jag tror att det kanske kan ha hetat Verona men är icke säker. För 1,5 vecka sedan såg vi att golvet rest sig i tre skarvar. Dessa tre ställen är på samma ställe, i en korridor utanför groventren. EN yta på kanske 1 kvm där tre skarvar rest sig. Ingen annanstans i huset har detta hänt. Vad beror detta på?

Jag vet att man inte ska moppa golvet med för mycket vatten och det har vi bara gjort precis när vi flyttade in, förhand med urvriden trasa. Kan det vara fukt som kommer underifrån? Men på ett nybyggt hus???? Eller har snickaren inte haft tillräckligt utrymme för golvet att röra sig? Någon som är kunnig inom detta? Och en fråga till....går detta att göra något åt?
 
Är väl bara att kalla dit snickarn och visa, borde ju inte va ditt problem att felsöka. Skulle jag ändå felsöka skulle jag ta bort golvlisten på sidorna av korridoren och se om golvet ligger dikt an mot väggen där.
 
Gått ett par steg in med våta/snöiga skor vid något tillfälle?
 
De har möjligen lagt för liten spalt mot vägg, värmekonficienten är rätt stor på ett helt golv.
Dvs. Om golvet ligger och trycker mot vägg behövs det inte många mm i utvidgning för att golvet ska resa sig. Det kan ju vara lurigt att kolla utan att förstöra golvlisten. Om ni misstänker detta, kolla i rak linje mot vägg i höjd där golvet rest sig.
 
Redigerat:
Bättre att golvet lyfter än att det trycker ut väggen.

Kalla genast dit han som gjort jobbet. Sannolikt för lite utrymme mellan golv och vägg..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.