Hej

Vi har tänkt bygga ett nytt hus i sten/trä och tänkte kolla om det är någon som vill sälja ritningar på ert nybyggda hus, kom gärna med förslag och en bild på ert hus, huset ska vara mellan 150-200 kvaderat och gärna 1-1 1/2 plans hus.
Det viktigaste är ju att vi gillar utsidan för det innre går ju alltid att ändra.
Mvh Johan o Pia
 
Med all respekt, men är verkligen ritningarna viktigare än själva huset?
Ett hus ska passa dem som använder det, det ska passa på tomten, det ska passa in i omgivningen. Naturligtvis kan ni ha sån tur så att ni får napp direkt, men sannolikheten är väldigt liten.
Om ni bara vill ha bilder på hus att titta på för att få inspiration, så finns det tusentals i hustillverkarnas kataloger och hemsidor.
 
Ritningar är i de flesta fall skyddade av upphovsrätt som tillhör arkitekten eller husföretaget. Dvs i de flesta fall så har du inte rätt att sälja ritningar till ditt hus.

Däremot så är det inte helt ovanligt att folk hämtar inspiration från existerande husritningar.
 
Jo men det är väl inte du som ska bygga eller ? jag är inte dum, har väl typ kollat igenom alla kataloger som finns men min poäng är att få ned kostnaden, då jag ska ha detta boende tillfälligt i några år, kostnaden för att få ett hus uppritat ink k-ritningar är väldigt dyrt och så himla olika är inte dagens hus så att det inte skulle kunnas byggas på den tomt som jag har.
Och sedan finns det ju folk som lånar till bristningsgränsen bara för att kunna skryta om sitt hus och bygga snyggare än grannen.
Själv så underviker jag banken och håller ner kosnaderna vid ett hus bygge så jag har råd att skita. och ju mer jag kan få ned kostnaderna ju bättre är det.
 
Mikael_L
Jag fattar faktiskt inte riktigt vad du är ute efter.

Vilka sorts ritningar?

Vem ska bygga det?

Du kan gärna få mina ritningar som jag ritat själv och inte ägs av någon annan, men då tycker jag det är smartare att du själv ritar egna, som passar dig och tomten och omgivningen.
 
Ritningarna finns ju på stadsbyggnadskontoret,

Leta upp ett hus du gillar och hämta ut ritningarna, hur svårt kan det vara.

Verkar ju inte heller som om det behöver vara ett hus du gillar.
 
Oki jag är ute efter kompletta ritningar på ett hus, i strl 150-200 kvaderat och har tänkt bygga allt själv, om man kollar på vad som byggs idag så ser ju allt lika ut (ny funkis).
Men visst kan jag precisera mer uförligt men tydligen verkar en del inte förstå vad jag skrev, jag vill enbart köpa ritningar och några personliga tycken undanbedes.
Så har ni ritningar att sälja på ett ny funkis så får ni gärna höra av er !
Mvh Johan
 
K-ritningar finns oxå på stadsbyggnadskontoret...
 
Mikael_L
Om du beställer takstolar från en takstolsfabrik (rekommenderas även ur ekonomiskt perspektiv) så behöver du ofta inga fler konstruktionsritningar, såvida du inte har en massa speciallösningar på bärande delar.

Jag ritade upp bygglovsritningar, och lät takstolsleverantören beräkna, bygga och leverera takstolar och den bärande limträbalk som behövdes.

Utifrån takstolsritningarna kan jag även utläsa krafter på ytterväggar och bärande innerväggar och sen använda dessa tillsammans med t.ex. thermisol's förslag på grunder för olika linjelaster.
 
Bagarn79 skrev:
då jag ska ha detta boende tillfälligt i några år.
Inte för att det angår mig/oss egentligen, men är det bara jag som blir nyfiken på varför TS vill bygga ett nytt hus för att "ha detta boende tillfälligt i några år"?
 
Bagarn79 skrev:
jag vill enbart köpa ritningar och några personliga tycken undanbedes.
Då kan du hitta nån annan plats än ett internetforum. Halva poängen med forum är ju personligt tyckande.
Klarar du av att bygga ditt hus själv klarar du säkert att rita också. Annars är det som tidigare sagts bara att hämta ritning på valfritt hus på nåt kommunkontor. Kostar möjligtvis en hundralapp eller två.
 
Tack för alla svar och kommentarer, har löst problemet idag, köpte kompletta ritningar av en kund som jag var och kaklade badrummet hos . Med lite små ändringar så ska det bli perfekt !.
Hoppas bara kommunen går med på det stora dubbel garaget för hojarna :).
Varför jag ska ha detta boende under några år, jo jag ska flytta 150mil uppåt om några år. Men tycker det är åt helv....! så dyrt att köpa ett gammalt hus och renovera likaså hyra.
 
Så det är framför allt för att få ner kostnaderna som TS väljer att bygga ett helt random hus bara ritningarna är någorlunda billiga.
För de hus jag har byggt har ritningarna varit den allra lägsta kostnaden - 0kr.
Och om man hårddrar det hela - det hade kanske varit värt att betala en arkitekt en 10-20 tusen och gett honom uppdraget att rita ett hus så varit så billigt att bygga som möjligt. Jag menar, det räcker ju med att han kan minska ytan med en kvadratmeter så har han i princip betalt sig själv.
Annars måste jag säga att jag beundrar TS:s energi och entusiasm. Att ge sig på att egenhändigt bygga ett hus på 150-200 m² när han vet att han snart ska flytta från orten. De flesta hade nog letat efter en hyresrätt i stället.
 
Mikael_L
Lyckligtvis lever vi i ett (ganska) fritt land, så det står oss fritt att välja och följa egna beslut.

Allt jag gör tycker inte omgivningen är så smart alla gånger. :)

I TS ställe skulle jag valt ut ett kataloghus från någon katalog, ev ritat om något. Sen snackat samman med takstolstillverkaren över vilka takstolar och balkar dom ska leverera och fått papper på alla bärande element därifrån (stolpar och sånt).
 
Jag kan säga att jag skulle rita upp ett hus själv istället och ha i baktanke att det ska byggas själv och vara enkelt att göra och att man håller de mått som behövs för att inte det ska bli problem med konstiga mått på nått så man håller sig till standardmått på saker så gått det går.

Men jag tror också att tänka efter i förväg kan ge bättre ekonomi än att köpa nån annans ritningar och bygga efter de och sen tillkommer att man ska dimensionera huset efter en del krav i eurocoden som är nya och gäller nu.

Så det är inte en del saker att tänka på och jag hoppas att du inte tar dig för mycket arbete på dig så du inte blir klar på den tid som du räknat med och att arbetets läggs upp så det hinner torka efter gjutning och annat.

Men en fråga till är om du har en tomt nu och ska det kopplas till kommunalt avlopp mm eller är det med eget och är tomten stor och isåfall hur ska huset placeras där då det kan göra en ganska så stor skilnad i hur det ser ut i slutet men det är ändå upp till dig hur du vill göra men planering innan och kanske betala nån kunnig för lite hjälp kan göra stor skillnad i slutkostnaden för huset och komihåg att har du köpt en ritning på ett hus som inte var sökt bygglov på efter den 1/1 2010 så kommer troligen inte energikraven att klaras som ditt bygge kommer behöva klaras så det får du inte heller glömma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.