Finns det någon leverantör av tvättmaskiner med tre-fas ? Dagens energisnåla maskiner har ju löjligt lång programtid.
 
Varför skulle det gå snabbare med 3-fas?
 
Det är bra mycket bättre pulver i 3-fas maskiner. De tvättar på halva tiden ungefär. Det är framförallt uppvärmningsfasen som går snabbare. Det finns även 3-fas maskiner ute på marknaden, jag läste en broschyr igår på 3-fas, minns bara inte från vilken tillverkare, antingen Cylinda eller Siemens var det.

 
Jo, jag förstår att uppvärmningen skulle kunna gå snabbare med 3-fas. Det känns bara som att uppvärmningen är en väldigt liten del av tiden som det tar att köra ett tvättprogram.
 
En del av förklaringen till att de nyare energisnåla maskinerna tar längre tid på sig är att de förbrukar mindre vatten. Då krävs längre tid för sköljningarna. Om jag inte minns helt fel så läste jag det i Råd&Rön eller på KOV:s hemsida.
 
Jag hittade i allafall en Bosch (enfas, AAA) som klarar 6kg tvätt med programtider på 60-80 min. Det var mer än vad man kunde säga om många av konkurrenterna.
 
Det låter som att Bosch lyckats med något som inte ens kvalitetstillverkarna lyckats med.
Det är en del bus i branschen också, vissa anger korta tider i reklamen, men då är det snabbprogrammet eller så kallat intensiv.
Det finns en program som de skall använda för att mäta detta, men det kan ju stå finstilt i bruksanvisningen nånstans.
Normalt tar min Husqvarna 2 tim 16 min för ett 40 graders program. Kör jag snabbtvätt på samma program så tar det 1 tim 06 min.
Det är en skum värld vi lever i....
 
Titta på de tvättmaskiner som kallas fastighetsmaskiner, dessa kör en 60a på en timme. Kostar en fem till tiotusen mer, men för en barnfamilj kan det vara lönt. Håller dessutom mycket bättre, inget konsumentskräp, och sköljer med stööre vattenmängd så barnen slipper bli allergiska av allt tvättmedel som sitter kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.