Hej,

Skulle bli väldigt glad om ni ville komma med synpunkter på våra 2 olika förslag på planlösningar till vår övervåning.
(Vi har byggt en 1½-planshus, Mariannelund, Smålandsvillan-06)

Återkom med vilket alternativ som ni tycker verkar bäst. Garderober är inte utsatta utan det får vi bygga på plats med tanke på snetaket.

Tacksam för all hjälp vi kan få!
Mvh Malin
 
  • Övervåning 1.jpg
  • Övervåning 2.jpg
Alternativ 1.
Sneda väggar är snygga men enormt opraktiska att möblera mot så det gör att jag inte gillar alternativ 2.
 
Jag hade valt att lägga dörren till klädkammaren från allrummet istället för att göra sovrummet lite större, sen undrar jag om ni inte ska byta håll på lösningen så att sovrummen enligt första alternativet istället ligger på badrumssidan så att de blir något större? Ser iaf ut som den sidan av huset är något längre,,, Badrummet skulle jag nog också gjort större...

Ytan känns större i alternativ 2 men det beror helt på hur man tänkt nyttja våningen? Ska bar ha sina sovrum där uppskattas gärna lika stora sovrum så slipper man det tjafset :)
 
alt2 med större sovrum där man kan få bra plats med klädförvaring i båda rum. Undvik sned vägg i rum2. Datorhörna? Alla vill ha sina egna datorer i sina egna rum idag, tror jag.
 
Tack för era svar!

För tillfället har vi 2 små barn, men framöver är det tänkt att övervåningen är barnens tillhåll.

Mhg:
Tyvärr kan vi inte byta håll på lösningen då allt redan är förberett för badrum på vänster sida från leverantör, annars var det ett bra förslag. Badrummet kommer vi säkert att göra större precis som du skriver.
Gällande dörren till klädkammaren är jag och min man ej överrens. Han vill som du har dörren från allrummet, men jag känner att vi behöver ha den väggen till tv och tv-bord. Detta lär vi fortsätta diskuttera... ;0)

gaia: En fråga: varför är du emot sneda väggar? (frågan är inte nosigt ställd...)
Du lär ha rätt att barnen vill ha sina datorer på sina rum, men vi har småbarn för tillfället, så jag har tänkt ett långt skrivbord längs snetaket, där vi alla kan sitta o rita, pyssla, betala räkningar osv. Detta rum lär vi förändra i takt med att barnen blir större, ev. bygga ett sovrum till om vi får fler barn.

Malin
 
lillelee10 skrev:
gaia: En fråga: varför är du emot sneda väggar? (frågan är inte nosigt ställd...)
Du lär ha rätt att barnen vill ha sina datorer på sina rum, men vi har småbarn för tillfället, så jag har tänkt ett långt skrivbord längs snetaket, där vi alla kan sitta o rita, pyssla, betala räkningar osv. Detta rum lär vi förändra i takt med att barnen blir större, ev. bygga ett sovrum till om vi får fler barn.

Malin
sneda väggar ställer alltid till vid möbleringen och man får knappt någon större yta av "orätta" vinklar , tycker jag.

Ja, för tillfället räcker det med en säng och leksakshylla men barnen blir större med tiden och det är nu du ska bestämma storleken på deras rum. Dom blir nog glada för varje extra m2 i framtiden :).
gaia
 
Gaia:
Tål att tänkas på... kanske bättre att skippa mellanväggen i de två små sovrummen i gaveln och göra ett stort rum där istället. (skulle vi få ett barn till kan vi slå upp väggen då)
 
Svårt när man är två som ska bestämma en planlösning :) Mitt argument för dörren till klädkammaren är att om dörren ligger i ena sovrummet känns det som den hör till det rummet, tar plats i rummet. Lättare att nyttja den från allrummet tror jag... Kommer du verkligen vilja ha tv på den väggen tror du när du har ljuset rakt bakom dig? Tror du inte att ni kan sätta upp tv på väggen mot badrummet eller ena barnrummet istället så ni kan ställa eventuell soffa "mot utsikten" om du förstår vad jag menar? Funkar ju ännu bättre om ni gör badrummet större som ni är inne på!

Svårt med planlösningar det går aldrig att få det 100% rätt :( Lycka till!
 
Jag tycker absolut att ni ska ha dörren till klädkammaren från allrummet. Inte vill ni ha en TV på den väggen! Där har jag samma argument som mhg_3. Då skulle ni ju få soffa/fåtöljer vända från fönstret. Nej TV mot badrumsväggen blir bra!

När det gäller klädkammare så måste man tänka på vad man ska ha i den. Oftast kläder och då ska de hänga på en stån (eller flera). Med dörren från sovrummet så finns det inte plats för en stång längs med hela (dörren på ritningen är max 50 cm bred och det räcker inte!). Ni har bara en sida för förvaring, andra sidan måste vara en gång om man ska kunna komma åt sakerna. Har ni däremot dörren från allrummet och mitt på så finns det utan problem plats för en stång på varje sida eller hyllor på ena sidan och stång på den andra om man vill det.

I övrigt röstar jag på alternativ ett för att det blir bättre möblering med en soffa mot den vänstra sovrumsväggen då. Ett tips är att snedställa dörrarna för att få lite mer plats för soffan och även större klädkammare. Så har vi det och jag ser inga av de nackdelar som brukar framföras. Vi är jättenöjda med det!

uppedorrar.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.