Efter en mindre vattenskada har nu det gamla förrådet torkat upp i tre år (!).

I går kväll rev jag ut delar av det gamla bjälklaget som var illa byggt. Det var isolerat med sågspån. Golvet ska nu bekläs med byggplast, reglas upp med 45x95+45x70 för att komma upp i nivå med omgivande golv för att sedan isoleras med mineralull.

Forrad20101228148.jpg

Dock så har det uppstått några små problem.

1 - När jag skottade ut sågspånet så föll det ut från angränsande rum(till vänster i bild). Min tanke är att försöka återfylla så gott det går med sågsåpn och sedan fylla det återstående utrymmet med fogskum. Rätt eller fel?

2 - Det gamla förrådsgolvet ligger i nivå med, eller kanske till och med något under marknivån på utsidan. Längst ner på väggen (rakt fram i bild) sticker det upp en oisolerad kantbalk (betong) som väggen står på. När jag rev bort bjälklaget såg jag att det var frost på kantbalken. Hur gör jag med isoleringen här???

Alt A - Jag drar upp byggplasten upp efter kantbalken och isolerar med mineralull mot plasten?
Alt B - Jag lägger ett lager cellplast (5cm) mot kantbalken, drar upp plasten och isolerar mot detta?
Alt C - Jag bygger det nya bjälklaget någon cm från kantbalken, drar byggplasten mot bjälklaget och fyller mellanrummet med fogskum.
 
Redigerat:
Mikael_L
Vad har du för risk för fuktskador från betongen tro?

Jag antar att betongplattan inte är isolerad under. Har du samma golvkonstruktion i resten av huset och utan problem?
 
Bjälklaget som jag rev ut var i gott skick förutom plankan som legat mot ytterväggen som kändes något fuktig/rå. Detta är en del av ett tidigare garage som är ombyggt till bostadsdel, huset är byggt 1967 så chansen att plattan skulle vara isolerad under förefaller vara obefintlig. Har dock inga problem med lukt eller så. Golvet besiktigades (Anticimex) mha borrhål genom spånskivorna 2006 och då var allt utan anmärkning.
 
Mikael_L
vojma skrev:
1 - När jag skottade ut sågspånet så föll det ut från angränsande rum(till vänster i bild). Min tanke är att försöka återfylla så gott det går med sågsåpn och sedan fylla det återstående utrymmet med fogskum. Rätt eller fel?
Det borde inte leda till några andra problem än vad du skulle ha redan nu i så fall.

Ty både sågspån, mineralull och fogskum är både hygroskopiskt och diffusionsöppet, men i lite olika grad bara.
Mineralull binder väldigt lite vatten, sågspån betydligt mer, så sågspån har en större möjlighet att årstidsutjämna fuktighet. Jag gissar att fogskum ligger någonstans mellan.
Tror inte att du har någon speciell nytta av årstidsutjämning på det stället...

Alla är som sagt diffusionsöppna, mineralull riktigt ordentligt, de andra troligen mycket mindre.

Jag skulle fylla igen och täppa till hålet med typ vad som helst av detta, utan att oroa mig.
 
Mikael_L
Hur har det gått?

Har du börjat än? Fått svar på dina frågor?
 
Japp, allt är klart.

Jag lade byggplast på hela golvet och vek upp minst 30 cm runt om. Mot den kalla kantbalken lade jag ett lager 40mm frigolit mellan kantbalken och byggplasten. Sedan vägde jag in och reglade upp nytt golv med 2"4 och 2"3. Isolerade med 120+70 mm stenull.

Efter isoleringen var klar var det ganska lätt att återfylla sågspånet som fallit ut under väggen så jag använde inget fogskum.

22mm spånskiva monterades och sedan skar jag bort den del av byggplasten som stack upp.
 
  • Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.