Har fönster med linsnöre. Tycker de drar något fruktansvärt. Skall de behandlas, leva med det eller bytas ut?

Bara så det inte blir några missförstånd, jag ämnar inte byta ut mina gamla fina fönster utan det är i så fall linsnörena eller om det finns något man kan göra åt vinddraget.
 
Jag har aldrig testat linsnöre utan har från början kört med Gysinges tätningslist i ull. Däremot har jag sett linsnöre från olika producenter och alltid förvånats över att de är så glesa och tunna (om jag jämför med gysinges och de gamla jag har bytt ut) Det finns säkert olika men efter att vi satt i ulllister från Gysinge har vi aldrig haft problem med drag överhuvudtaget.

Hur gamla är dina snöre? De sägs ju hålla en generation ungefär.
 
Ja du har rätt i att de är ganska glesa och kanske därmed skyddar mindre mot drag. De är helt nya eftersom jag nyligen renoverat och målat om mina fönster.

Skall kolla upp dina ullister. Hur är de i pris? Går ju åt en fruktansvärd massa meter att byta ut allt.
 
13 kronor per meter om man köper enstaka. Köper man rullar om 50 meter hamnar man på 7.90 kronor per meter. (en rulle 395 kr) Och man köper ju rullar eftersom precis som du skrev går det åt en fruktansvärd massa... :)

Trist om du nyss satt dit dem men kan ju ändå vara värt det så du slipper draget.
 
Köp dig maskeringstejp och tejpa innanfönstren nu i vinter. Och fundera om du ska byta tätningslist. Bra att du inte vill byta fönster. Jag lever med mina gamla fönster. Jag tycker om dom ,även om det är lite mer jobb med dom.
 
Ja inte är det ett jobb som man vill gå på vid denna årstiden precis! ;-)))

Får nog bli framåt senvåren eller så. Får väl leva med det så länge. Tejpning, tanken är god som tillfällig lösning men är rädd att färg kommer att följa med då det är dags att plocka bort den.
 
Tejpa inte dina fönster!!

Vi gjorde det som nödlösning i första huset. Fönstren var inte renoverade och därför vågade vi. Klistret hann till våren bli ett gult klibbigt klet som var jättesvårt att få bort från bågarna. Mycket färg följde med vilket väl iofs var bra för oss som skulle renovera våra! Men på nymålade är det ingen bra idé.
 
Fönsterremsa är väl det rätta för att undvika drag genom innanfönster, men det gör ju dem inte öppningsbara....
 
Redigerat:
Vad jag förstår så ska linsnöre användas som en dammlist mellan bågarna på kopplade fönster. Dom ska alltså ventilera. Det är ingen tätningslist egentligen. Där passar nog den fetare ulllisten mycket bättre.
 
Maskeringstejp duger säkert som vindskydd, men sen blir det ju som sagt kletigt. Det finns ju fönsterremsor att köpa väldigt billigt så det är väl ett förstahandsval för tillfället.
 
Kommer inte ihåg var jag köpte mitt linsnöre men det var på en 50 meters-rulle till väldigt bra pris. Någon som vet var jag får tag på ullist på rulle?
 
Enda stället jag hittat på är Gysinge. Men å andra sidan tycker jag itne de är väldigt dyra på just dem och de är i bra kvalite.
 
Tack för tipset! Blev förvånad av priset. Undviker oftast Gysinge då jag tycker de har fantasipriser på många produkter men detta var helt ok!
 
  • Gilla
Peoplebeer
  • Laddar…
En fråga till beträffande ullister. Jag blir inte besviken på förmågan att täta nu då? Känner draget i nacken när jag sitter och tittar på TV och det är ju mindre trevligt. Men väljer att leva med detta fram till varmare temperaturer då jag inte vill tejpa och riskera att mina nymålade fönster förstörs.
 
Vi är väldigt nöjda med våra ulllister. Det är 3:e gången vi använder till våra fönster nu. (3 hus alltså) Det enda är att första gången köpte vi de smala listerna men upptäckte att de var för tunna eftersom det var 40-tals fönster med en fals för tätningslisten. Då fick vi byta till de tjockare så räckte det. (de smala som vi då fick över har vi sen använt på nästa hus)

Man kan testa med leklera (playdoo) som man trycker fast i karmen och sen stänger man fönstret. När man öppnar igen kan man se hur stor springan är. Det ska räcka med 5 mm snöret om du inte har fals för listerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.