Kan bli nåt! Och en bra ide att använda sprängsten på garageväggen med tanke på bilen som ska stå innanför :)
En fundering: Har du bara tänkt dig två smala fönster på hela byggnaden?
 
Det har varit flera avsnitt med hus delvis under jorden i Grand Designs och något liknande program som jag inte kommer i håg namnet på.

Kul idéer. Men vad jag kommer ihåg blev de ganska mörka inomhus.
I något fall bestod framsidan av en stor glasvägg och en gigantisk vinterträdgård. Men det blir ju ett helt annat utseende.
 
Bifogar skisser över ett aldrig genomfört kooperativt bostadsprojekt för bilarbetare i Detroit. Andra världskriget kom emellan. Arkitekt: Frank Lloyd Wright.
 
  • coop_hmstd_02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • coop_hmstd_03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • coop_hmstd_04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kul projekt! Vad jag vet så behöver man inte bygglov för ytor "under mark" exvis garage etc. Detta är ju perfekt för tomter där man "inte får bygga" Frågan är väl vad som räknas som marknivå, går ju att lösa med att höja ytan på hela tomten dock.
 
Fast då behövs ju marklov...
 
Coolt!

Några tankar, dock:

* Fukt. Allt som är under mark är ett fuktproblem och kräver speciella hänsyn, speciellt taket i ditt fall.
*Gabioner är häftiga, men de är bara en prydnad i det här fallet, inte en del av fasaden. Räkna med att du måste ha en traditionell fasad bakom för fullgod funktion.
* Är bilarna i modellen en korrekt representation av dina verkliga bilar? I så fall, coolt!

Vad jag vet så behöver man inte bygglov för ytor "under mark" exvis garage etc. Detta är ju perfekt för tomter där man "inte får bygga" Frågan är väl vad som räknas som marknivå, går ju att lösa med att höja ytan på hela tomten dock.
Stämmer det? Det skulle i så fall vara en lösning för mig som inte får bygga för att det ligger för nära vattenytan (i höjdled) och som vill bygga ihop huvudhuset med en andra byggnad på tomten. Helst skulle jag göra det ovan mark, men en underjordisk gång känns ju väldigt James Bond, så det är också OK. Jag kommer dock antagligen att gå ner i grundvattennivån, så det blir en ingenjörsmässig utmaning, men jag fightas hellre med sådana problem än med betongrövade byggnadsnämnder som sitter fast i sina fossilerade tankar.
 
Jag fick en helt befängd idé en gång, som iallafall jag nog aldrig kan förverkliga: att köpa något av alla bergrum som säljs ut. Skulle ju omedelbart lösa alla problem med var man gör av alla förråd, hemmabion, mat/vin-källaren, varmgarage, badrum med bastu, bubbelpool och hela kitet, tvättstuga med rejäla torkmöjligheter, sovrum som är tyst, mörkt och svalt även på sommaren osv. Som kompensation för ljusbristen bygger man då i anlsutning till ingången en husdel som är nästan som ett växthus, med sällskapsutrymmen, vinterträdgård osv.

Till stor del faller det ju på att många av bergrummen har en anslutningstunnel på minst 100 meter, ibland uppåt kilometern. Men då får man ju användning för en Segway ;-)
 
Bergrum har jag också funderat på, naturligtvis då inredda som om en Bond-skurk bodde där. Problemet är att de är tydligen extremt dyra i drift, och det kan vara svårt att få bygglov för ändrad användning för att bo där.

Å andra sidan, skulle det bli en zombie-epidemi, då är man redo! Ett bergrum, massor av konservburkar och en bra machete, så är man redo för att återerövra världen!
 
Coolt som fasen! Personligen skulle jag anlägga några "takfönster" för att släppa in mer ljus. Men det kanske blir lite väl mycket djurparkskänsla över det... =)
 
Ljus?! Varför inte projicera nån schysst naturfilm på väggen istället...
 
Fantastiska bilar. Sådana måste du förstås ha till ditt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.