Jag har en ouppvärmd tvättstuga i källaren med ett duschhörn (brrr) och tänkte nu dela av den och göra ett riktigt badrum. Den nya väggen tänkte jag mura med lecablock, 15 cm. Ett par frågor som jag inte hittat svar på någonstans:
1. Ska det vara någon fuktspärr mellan väggen och betonggolvet, eller ska den muras direkt på?
2. Måste väggen armeras? Den är ju rätt tjock, och inte bärande, men det kanske behövs ändå?
 
Första inlägget, välkommen till byggahus.

Har du en modern väldränerad källare, där plattan kan förutsättas vara mer eller mindre fuktfri? Eller talar vi om en äldre källare där plattan kan vara lagd på "vad som helst" som fanns när huset byggdes?

Om du har omfattande fuktvandring (läs äldre hus) i och under en platta skulle jag inte i första hand stänga inne den fukten utan ha en så diffusionsöppen konstruktion som möjligt. Med andra ord, bara fukttäta själva duschhörnan i det nya badrummet.

Själva väggen primar du innan du börjar mura, för att få det att fästa väl. Jag skulle också armera väggen, såväl mellan skiften som vid infästning mot någon annan källarvägg.
 
Tack för välkomnande, kul att skriva något själv, jag har läst mycket...

Källaren är gammal (1930) men nyligen isolerad och omdränerad, så nu är det i alla fall torrt. Jag har läst mig till att jag ska vara försiktig med fuktspärr på golv och yttervägg, bara i själva duschhörnan, som du skriver. Vad jag förstår ska jag också fuktspärra innerväggen på badrumssidan. Min fråga gällde om jag skulle försöka hindra att fukt från plattan går upp i väggen, men det ska jag alltså inte.
 
Jag hade laggt syllpapp under väggen så får du ingen fukt upp i väggen från plattan men ev. uppstigande fukt kan komma ut i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.