Vi är på väg att handla ett hus med ingjutna syllar i plattan som just nu avger en kemisk lukt i hela sutterängvåningen.

Är det bara att bila bort dessa och gjuta i ny betong? Varför finns dem där överhuvudtaget? Försöker hitta en skiss på alla olika nivåer frånn grund till golv på detta hus från 1966, men hittar inget ..

Något mer man bör tänka på här? Säljaren hävdar att det bara ligger två syllar som måste bort.

Alla tankar, tips och idéer mottages mer än gärna!

Trevlig fredagkväll!
 
anlita en besiktningsman innan du skriver på några papper! Han ger dej en bra information om vad det är som luktar, varför det luktar och vad man ska göra åt det. Troligen är sylar fuktskadade och det kanske finns mer som är fuktskadat. Kan vara dyrt att åtgärda så du ska helst veta i förväg hur mycket det kommer att kosta dej innan ni köper huset.
Sök på "ingjutna tryckimpregnerade syllar", känd byggfel i 70-tals hus ....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag skulle avstå från att köpa ett sådant hus.
 
Tack för era svar!

Priset på huset är mycket lågt, det är därför vi överväger att handla och åtgärda det som är fel.
Jag kommer att jaga mäklaren för att få dokumentation över huset och dess uppbyggnad. Sen kommer vi nog att anlita ocab för att gå igenom och se vad som behöver göras.

Tack igen!
 
Det är klokt att ta reda på alla brister innan man skriver på ett köpekontrakt. Besiktiga om möjligt huset innan kontraktskrivning. Kika speciellt på var plattans isolering ligger - ovanför eller under plattan. På tidiga hus med betongplatta isolerade man på ovansidan, vilket medför att plattan är kall. Om man dessutom gjöt in reglar eller hade syll som låg an mot den kalla plattan så fick man fukt-mögel-röta-problem.

Att göra-om-och-göra-rätt på en sådan konstruktion är nästan omöjligt. Åtgärderna handlar om skadebegränsning.
 
Consensus skrev:
Det är klokt att ta reda på alla brister innan man skriver på ett köpekontrakt. Besiktiga om möjligt huset innan kontraktskrivning. Kika speciellt på var plattans isolering ligger - ovanför eller under plattan. På tidiga hus med betongplatta isolerade man på ovansidan, vilket medför att plattan är kall. Om man dessutom gjöt in reglar eller hade syll som låg an mot den kalla plattan så fick man fukt-mögel-röta-problem.

Att göra-om-och-göra-rätt på en sådan konstruktion är nästan omöjligt. Åtgärderna handlar om skadebegränsning.

Tack för ditt svar!
Vi har bokat tid med Ocab nu nästa tisdag för en fuktutredning. De kommer då att bistå med en handlingsplan om vad som behöver göras.
Jag försöker förstå husets konstruktion men får inte ihop det riktigt.
Är det inte så att på EW-element har man gjutit in träreglar enligt cc 60? Eller kan man gjort det på något annat sätt?
För jag har pratat med grannen och han säger att det bara finns två tryckimpregnerade i sutterängdelen. Hur kan det stämma?

Kommer hålla er uppdaterade av vad Ocab säger. Kanske kan vara till nytta för någon annan med .. :)
 
Tyresö
Dagens regler är att det inte får gjutas in något organiskt material (ex.vis trä) i inomhuskonstruktioner - det är stenkoll på byggena om det - minsta träbit rensas bort.

Så du kan utgå ifrån att allt ingjutet trä måste bort = en ganska stort ingrepp och en massa jobb.
 
Läste nånstans på nätet att lukten från tryckimpregnerade syllar kan "sitta kvar" i huset ett tag (år i värsta fall) efter att de tagits bort. Kanske nån som har erfarenhet av detta?
 
Hawkai skrev:
Läste nånstans på nätet att lukten från tryckimpregnerade syllar kan "sitta kvar" i huset ett tag (år i värsta fall) efter att de tagits bort. Kanske nån som har erfarenhet av detta?
Och hur fungerar det med ozon-behandling på detta?
Jag tror iofs att man får riva ut allt organiskt på våningen för att få bort lukten ..
 
I vårt sutteränghus från -69 var (finns lite kvar fortfarande) det tryckade plankor nedgjutna i plattan ca cc 60-80. Dessa användes för att få en platt och bra yta för golvreglarna. På plankorna låg plast och sedan var reglarna i våg mha kilar. Smidigt vid bygget funkar bra med ojämn betongyta i övrigt...
 
jobbarkompisen gjorde en sådan operation, dvs tog bort alla tryckta reglar i huset, hade en firma som gjorde jobbet. då bytade dom allt tryckt i hela huset det kostade ca 500000 har jag för mig.han missade rotavdraget med 2 månader....typiskt eftersom det nästan bara var arbetspeng.
dom bytade syll efter syll sedan alla golvreglar och sedan in med nya spånskivor å nya golv i hela huset
 
En sylloperation på ett hus med gjuten platta kostar nånstans mellan 50 - 150 000.- beroende på vad som måste göras och om man plockar dem från in- eller utsida. Jag har själv bytt syll på vårt hus (de var tryckta) och gjorde det tillsammans med en kompis som är snickare på tre kvällar. MEN då hade jag redan rivit all gips på insidan och avlägsnat isolering. Materialkostnaden är i princip obefintlig i sammanhanget och arbetet är inte särskilt svårt om man kommer åt.

Beträffande lukt är det bara att konstatera att det luktar. Ibland mer, ibland mindre, beroende på t.ex. vindriktining, värmekabel i plattan, dränering osv. Jag tyckte under rivningen att våra syllar var tämligen luktfria tills jag kom till tippen och öppnade kåpan på släpen, jäklar vad det stack till i näsan!

Alla hus i vår gata har tryckt syll och fler och fler väljer att byta. Jag skulle aldrig vilja ha min familj boende i ett hus med tryckt syll då de är fulla av gifter som kontinuerligt utsöndras, finns en hel del att läsa på nätet i ämnet men i kort gäller att tryckt virke ska man ha utomhus i god ventilation. Sen kan man ju misstänka att det tryckta virket som fanns förr innehåller mer "spännande" saker än dagens dito.

Min åsikt.
 
En update!

Vi har nu haft ingenjörer, fuktutredare och snickare i huset som alla konstaterat att det bara är träreglarna i golvet som luktar. Finns inga ingjutna reglar någonstans. Har även fått en prisuppgift på 35.000:- för att plocka bort dem. Men då tar jag bort ytskikten själv samt lägger dit det själv efter saneringen.

Med anledning av detta kommer vi gå vidare med budgivningen på detta hus! :)
 
Oj, det lät billigt! Gick allt bra?

Glebster: Hur stöttade du upp? 3 kvällar lät sjukt snabbt!
 
Erik Sthlm skrev:
Oj, det lät billigt! Gick allt bra?

Glebster: Hur stöttade du upp? 3 kvällar lät sjukt snabbt!
Faktum är att vi nu löser allt själv så det kommer bli väldigt mycket billigare.
Direkt mot plattan låg det tryckimpregnerade reglar som lukta illa.

Vi kommer nu att dränera om huset samt lägga ett ventilerat golv. :)

Tack för visat intresse!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.