Har precis köpt ett radhus på 145kvm 1,5 plan från 1973 med direktverkande el. Huset är utrustat med mekanisk till och frånluftsventilation med värmeväxlare, vilket jag tror sänker driftkostnaden en del samt ger bättre inomhusklimat.

Vi har snart åtgärdat grunden (ny platta, flytspacklat, platonmatta, ventilering) och renoverat bottenvåningen med nya golv samt kakel ock klinker i badrum och tvättstuga.

Varmvattenberedaren skall vi byta ut. Vi behöver nog en 300 liters. Vilken ska vi köpa? Det är kommunalt vatten där vi bor.

Vi ska också investera i en luft/luft värmepump. Huset är som sagt på 145kv på 1,5 plan med öppen planlösning. Huset har 18 tvåglasfönster och 16 elelement.
Vilken pump ska vi köpa?

Tvåglasfönstren har vi inte tänkt byta ut eftersom det blir en alldeles för dyr investering men jag undrar om man inte på något sätt kan täta fönstren med silikonlist eller liknande?
Hur ska man gå tillväga för att se över sina fönsters kondition och vad kan man göra för åtgärder för att täta dem och undvika värmeförlust och kallras etc.?

Finns det andra energisparande åtgärder?

Snälla!!! Hjälp oss!
 
Hej.
Grattis!

Räkna ut hela effekten på era radiatorer. Ska ni satsa på en LLVP, bör ni titta på dom moderna som fungerar ner till minus 30 grader.
VVB ? Kolla på en Nordenberedare. Den ger högre verkningsgrad. Du matar in 1 krona och får varmvatten för 3.
Bytt lister i fönsterna mot nya i silikon. Är det vanliga 2 glasfönster bytt dammlisterna.
Hur har ni det med ventilation?
Värmeväxlaren kan ersättas med en aktiv!
 
Och när du räknat ut radiatoreffekten så kan du ta uppvärmd area * c:a 50W och se hur pass bra de stämmer överens. Ofta så är installerad radiatoreffekt c:a dubbelt så mycket som behövs.
 
lat skrev:
Och när du räknat ut radiatoreffekten så kan du ta uppvärmd area * c:a 50W och se hur pass bra de stämmer överens. Ofta så är installerad radiatoreffekt c:a dubbelt så mycket som behövs.
Spelar det roll om man har för många verkligen? De går ju inte mer än till den temp du ställt in huset på.
 
Frågan är vilken pump effektmässigt ska man satsa på.
Med en aktiv FTX kan det räcka med 6kW. Utan kanske 9.
Effekten på radiatorer kan säga lite om hur pass bra huset är isolerat.
Dåligt isolerat bör man ha 100W/kvm
Bra 50W/kvm

Vanl FTX ger upp till 80% VERKNINGSGRAD. Aktiv 120-130%. Då kan man skippa den kraftiga pumpen.
 
Stort tack för din hjälp!

Funkar nordenberedaren som en vanlig varmvattenberedare eller är den ett komplement. Fyller den sin funktion till fullo i hus som inte har vattenburna element? Det är ju som sagt direktverkande el i ett hus på 145kvm med 16st el-element.
 
Öppen planlösning är inte när man haket av några dörrar.
När det är öppen planlösning så har man nästa inga väggar. (det är ovanligt att man bygger hus så, men endå vrkar va o varannan kotta ha "ööppen planlösning")
 
CarMan skrev:
Öppen planlösning är inte när man haket av några dörrar.
När det är öppen planlösning så har man nästa inga väggar. (det är ovanligt att man bygger hus så, men endå vrkar va o varannan kotta ha "ööppen planlösning")
Absolut, och utan att ha en aning så gissar jag att hus byggda på -70 talet är ännu färre:)
 
Man kan kompensera öppenheten med värmeförflyttare eller vanliga billiga fläktar som monteras i väggarna. Dörrbladen kapas, som till WC och en fläkt monteras vid taket. Det skapar värmeförflyttning. För närvarande har jag vanliga öppningar ( vid taket) och det räcker!
För att det fungerar.
Vad det gäller Nordenberedaren, är den mycket flexibel. Det går att hitta fler/andra aktiva VVB.
Jag tycker man bör fördjupa sig i ämnet i stället för att lyssna på en "tomte" som mig.

Exempel.
www.nordenberedaren.se/
+ aktiv FTX www.termavent.se/
+ en vass pump www.boschvarme.se/pages/products.asp?lngID=12&lngLangID=1
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.