Undrar om någon vet hur jag ska koppla mitt nya
Tändningslås till min Stiga villa från 1989?

På villan har jag fyra kablar: vit. Blå. Gul och gul/grön.

Och det nya tändningslåset har följande konfiguraton.

Schema tändningslås:

30=ständig ström,ingående 12v spänning alltså
15a=radioläge
15=tändning på
50=startmotorläge
 
Tror att jag har ett nytt problem på min Villa. Är tämligen säker på att jag nu har kopplat tändningslåset på rätt sätt men det händer fortafarande ingenting. Den klickar inte ens. Batteriet är fulladdat.

Det hela började här om dagen när jag plogade uppfarten. Efter en stunds plogande så stängde jag av maskinen för en paus. När jag sedan skulle starta den så kändes tändningslåset jättekonstigt. Och det hände ingenting. Så jag antog att det var trasigt (har väntat på att det ska gå sönder). Kan det vara någonting annat som har pajat? Undrar om ett trasigt tändningslås kanske kan kortsluta någonting så att det går sönder.
Jag är nybörjare på allt som har med motorer att göra så all hjälp uppskattas.
 
Milkshaken
På min Villa så måste bromsen vara nedtryckt, och även sätet. dvs den kontakten som sitter under sätet.... Kolla så dom löper lätt och att sladdarna sitter på som dom ska....På den upp till stolen vet jag att det ska sitta en orange, en vit och en JORD.... kolla så dom sitterjorden är väl framåt till på kontaktblecket.... Sen spelar det ingen roll hur vit eller orange sitter, har jag för mig.... meckade en del med det i somras, och det funkar prima efter det.....
 
  • Gilla
Trollebo15
  • Laddar…
Det enda som har hindrat en start tidigare är om man inte har växel i friläge. Och den har jag testat att koppla förbi.
Har aldrig suttit på maskinen förut när jag har startat den. Tror att den inte har dom "finneserna" som du beskriver.
 
Milkshaken
Ok... men har du nån kontakt under stolen då?
Jag har såklart kopplat bort min kontakt under just stolen, jag måste sitta på den under start men kan sen gå av den utan att motorn stannar.....

Hur har du satt kablarna till kontakten för växeln då?
Har du kablar dit med, Du vet jag har Hydrostat på min Villa så jag har ingen växellåda i den meningen...:)
 
Har ingen kontakt alls under stolen och det finns inga kablar alls som går åt det hållet.
Sladdarna till växeln är hela och jag har provat att både kortsluta dom och låta dom vara öppna.
 
Milkshaken
Kolla efter startreläet om det funkar.... Det brukar sitta på högra sidan nere vid chassiet ungefär i mitten på ramen..... Det ska gå en röd kabel till startmotorn, vidare från startmotorn och upp till nyckeln, och en från starten till Batteriet....
 
Jo då. Maskinen har gått som en klocka tills för en vecka sedan.
 
Milkshaken
Hur ser man om startrelät fungerar eller inte?
 
Milkshaken
Kolla så den får ström som den ska, sen brukar dom klicka till när den ger strömmen till startmotorn.
 
Dags för en uppdatering. Det verkar som om idioten som bytte tändningslås (jag) lyckades dra av kabeln som ger ström till tändningslåset vid byte. Har efter lite inspekterande konstaterat att dom flesta kablar behövde bytas och så gjordes även.
Dock så vill den inte tända. Startmotorn går som den ska. Den enda ändringen som jag gjorde är att jag flyttade jordkabeln från det gamla tändningslåset så att den nu sitter i chassit. Kan det påverka?
Kan tändningsrelät gå sönder så att startmotorn går men att det inte kommer ström till tändstiftet?
Än en gång: jag är total nybörjare på detta så enkla förklaringar/beskrivningar uppskattas.
 
Milkshaken
Nej nej,,,, Tändningsreläet påverkar Startmotorn vad jag vet..... startmotorn drar då igång tändhjulet, som du har vid tändspolen, där du har kontaktspetsar, och sladd upp till tändstift... Så funkar det....

hur ser det ut uppe vid tändstiftet först o främst? Kommer det en fin gnista när du lägger stiftet ihop med tändkabeln??
Om ingen Gnista så har du felet någonstans på vägen..... Kolla alla kablar ännu en ggn.... startmotorn går ju oberoende av tändstiftet och tändningen liksom......
 
på min villa kan jag starta den som vanligt men jag kan inte stänga av den med nyckeln,jag måsta kliva av den så att brytaren i stolen bryter,nån som vet varför det är så för.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
glenn30 skrev:
på min villa kan jag starta den som vanligt men jag kan inte stänga av den med nyckeln,jag måsta kliva av den så att brytaren i stolen bryter,nån som vet varför det är så för.
Gissar på att tändningen kortsluts mot jord för att motorn ska stanna, prova att mäta upp jordkabeln till tändningslåset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.