Skall lägga en golv nu i helgerna och undrar vad jag skall välja för nått under.

Dom kostar ju väldigt lika, så vilket väljer man när?

/L
 
Golvvärme? I så fall ska du inte ha foam, det leder värme sämre än det kompakta pappret. Annars vet jag inte om det är någon skillnad.
 
Golvvärme ja. Då skall det vara papp mao.

/L
 
  • Gilla
Trasselify
  • Laddar…
Det är iaf min åsikt. Värmeöverföringen borde vara betydligt bättre med papper (under förutsättning att du har plant underlag, så att det blir kontakt).
 
Jag har golvvärme och foam, inga problem med värmen där.
Jag tycker foamen är lite för "gungig" och inbillar mig, utan att veta, att pappen är mera fast.
Men frun tycker tvärtom :)
 
Teoretiskt är det bättre med papp, men med alla ojämnheter överallt så kanske skillnaden i praktiken inte är så stor.

OCH, naturligtvis räcker inte en ynka foam för att isolera bort golvärmen. Det blir bara en aning sämre. I praktiken märker man nog ingen skillnad. En värmepump märker dock skillnaden, då den får jobba vid en aning högre temperatur (har man blandat radiatorer och golvvärme spelar det ingen roll heller)
 
Redigerat:
  • Gilla
Friskt kopplat
  • Laddar…
Både grålumppapp och underlagsfoam, inte antingen eller!

Som framgår av Byggmax egen arbetsbeskrivning lägger man först pappen i lager i svackor. Därefter foamen över hela golvet, främst för att dämpa stegljud. Foamen tar även bort mindre ojämnheter i underlaget.

På bottenvåning med underlag av betong spärrar man mot fuktvandring med hjälp av åldersbeständig plast. Den läggs ut efter pappen men före foamen.
 
  • Gilla
RLig
  • Laddar…
Har då aldrig hört talas om att man skall lägga båda, dock framgår det inte hur tjock byggmax's papp är?

/L
 
Och plasten skall du ha närmast betongen! inte efter pappen, då får du ev fukt i pappen

/L
 
Henri skrev:
På bottenvåning med underlag av betong spärrar man mot fuktvandring med hjälp av åldersbeständig plast. Den läggs ut efter pappen men före foamen.
Ovanstående är hämtat direkt ur Byggmax arbetsbeskrivning. Kan dock hålla med om att det bör innebära risk för fukt i pappen om den läggs underst. Möjligen kan den föreslagna arbetsordningen motiveras av praktiska skäl. Det kan nog vara svårt att arbeta med pappen när plasten redan är lagd.
 
aldrig aldrig organiskt material mot betong.
Har sett arbetsbeskrivningar med papp och sen foam, men det har då varit att få bort större ojämnheter i underlaget. I övrigt brukar man välja antingen eller. Jag kommer köra papp, blir tokig på golvet på nedre plan. Går inte att justera in högtalarna ordentligt för golvet sviktar för mycket :).
Men för vissa så känns ett lite mjukare golv skönare
 
Henri skrev:
Både grålumppapp och underlagsfoam, inte antingen eller!
Det förutsätter förstås att det finns ojämnheter i golvet som behöver utjämnas med papp.
 
Jag körde Trägolv,papp, gips, slingor, foam, golv. Åsikter?
 
Men om man älskar oljudet från golvet, måste man ha pappen eller foam?
Vad ger det? Att golvet kan glida lättare?
 
Mikael_L
hardbigfoot skrev:
Jag körde Trägolv,papp, gips, slingor, foam, golv. Åsikter?
Många lager ! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.