Andreas_Hansson skrev:
Vist kan man det men pannan tar fortfarande lika stor plats. Plats som man kunde gjort något annat av eller valt bort. Dessutom tillkommer ju kulvert om man har pannan i garaget.
Självklart tar den plats.
Men i mitt fall blir det inte speciellt dyrt att bygga lite större för att få plats med allt. Måste ändå ha ett rum för vattenfilter, hydrofor m.m

Kulvert kommer jag inte ifrån i vilket fall, vill ha värme i garaget.


Utan att ha räknat på det. Tror jag att ju större man bygger ju snabbare tjänar man in en vedanläggning.
 
Redigerat:
v-g skrev:
RickeP:Bergvärme och panna kostar ungefär lika mycket, borrningen är inte dyr om man behöver borra annars finns ju alternativet med markvärme.

Med bergvärme kan man skippa acctank och diverse kringsaker, laddomat, shunt, shuntstyrning osv detta kostar minst 10-15 lax och ligger oftast redan bakade i pumpen så att säga.

Glöm ej heller att rördragningen är mångt mer komplicerad vid panninstallation än bergvärme, särskilt i en ny kåk.
Du menar att en panninstallation hamnar på 160-180:-?
Rördragningen är mest i pannrummet, i huset blir det ingen större skillnad.
Kulvert osv. måste jag ha ändå.
Men klart det kostar en del.
 
v-g skrev:
Med bergvärme kan man skippa acctank och diverse kringsaker, laddomat, shunt, shuntstyrning osv detta kostar minst 10-15 lax och ligger oftast redan bakade i pumpen så att säga.
Vad som ingår i pannan eller inte spelar mindre roll, det är ju totalkostnaden som är intressant.
 
Andreas_Hansson skrev:
Vist kan man det men pannan tar fortfarande lika stor plats. Plats som man kunde gjort något annat av eller valt bort.
Plats som är betydligt billigare än 15 kkr/m2 i alla fall, kanske en tredjedel. Så 2 m2 i ett garage kostar kanske som vad bergävrmen kostar att ha i huset vad gäller golvyta.

Dessutom tillkommer ju kulvert om man har pannan i garaget.
Om man ändå skall ha värem i garaget tillkommer det ingenting.

Man får heller inte glömma att ytan i huset slits inte i samma takt som övriga värmekomponenter.
 
-" Tror jag att ju större man bygger ju snabbare tjänar man in en vedanläggning."- citat.
Stämmer nog, även när du ska värma upp en större verkstad... Men du måste nog också va "intreserad" av ved, och ev. "bo i skogen".

//AA
 
Det många inte tänker på är att i ett nybygge så har man betydligt lägre temperaturer på värmesystemet iom att man ofta väljer golvvärme eller har raddar och bra isolering detta ger väldigt bra avkastning på en värmepump då den presterar nära nog optimalt.

Sätter man detta i kontrast mot ett gammalt fd. oljeeldat hus med små raddar och dålig isolering där framledningen kan behöva gå upp i 60 grader en kall dag så tappar värmepumpen mycket.

Sen är inte ved gratis heller, skorsten skall (i detta fall byggas samt) sotas och brandbesiktas detta kostar, man måste ju ha någonstans att förvara veden också lämpligen bör man ju ha ett par tre kubbar i pannrummet och några 20 under tak, taket kostar också.

Vad jag vill poängtera är att det är många bäckar små som ska i havet för att vedeledning ska fungera acceptabelt.

Jag gillar ved men skulle bra gärna lägga min tid på annat och sälja veden på bunt till andra lyckliga ;)

I stort sett eldar jag för att 1. Jag har hur mycket "gratis" ved som helst 2. Skogen behöver gallras 3. Olja/el är dyrt. Byggde jag nytt skulle jag skita i vedeldning (möjligen som stöd en kall vinter men då externt från kulvert el. liknande) dels för att slippa allt sot, ved och skit i kåken men också av bekvämlighetsskäl.

Problemet som alla här inne lider av är att man inte blir yngre och att släpa ved när man är 60-70 år....Nä hellre en semesterresa och kåken kallställd med VP :rolleyes:
 
Alfredo skrev:
Varför skulle man inte kunna kallställa med dessa saker i huset? Jag har fritidshus med liknande "innehåll" och det har då varit kallställt de senaste 40-vintrarna utan några problem. Gissar att lastbilen som transporterar platt-TVn till butiken är skapligt kallställd så här års...
Det är inte kylan som är problemet, den är kondensationen. Bilars elektronik är gjord för att klara kondensation som kan bli ett problem när man kallställer. Sedan får jag väl erkänna att jag hellre isolerar lite extra och sänker temperaturen inne för att slippa komma till ett kallt hus. Går ju iofs att lösa med telefonmodem.

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Bilars elektronik är gjord för att klara kondensation som kan bli ett problem när man kallställer.
Ja nu syftade jag ju inte på bilens eventuella problem med kylan utan på att platt-TVn med all säkerhet transporteras ganska kallt. Klarar den det menar jag att den borde klara en "djupfryst" sommarstuga. Min brukar då som sagt göra det.
 
v-g skrev:
Problemet som alla här inne lider av är att man inte blir yngre och att släpa ved när man är 60-70 år....Nä hellre en semesterresa och kåken kallställd med VP :rolleyes:
så ska man tänka när man bygger en fritidshus för att bo permanent senare :).
Förberedda vattenburen värmesystem ( gjuta in golvvärme) men elvärme+kamin medan man inte bor permanent.
Själv eldar vi med ved men planerar byte till något bekvämare vid ålderns höst. Vi ger VP några år till att utvecklas ytterligare :)
gaia
 
Andreas_Hansson skrev:
Börjar närma sig? Vi har redan dom högsta priserna i Europa!

Det är bara att hoppas att det byggs mer kablar till Europa.

Vedeldning i ett nybygge? Nej personligen skulle jag köra direkt el och lägga pengarna på isolering istället.

Vad grundar du det på? Danmark, Italien, Tyskland, England, Holland, Österrike, Belgien, Ungern, Irland, Grekland osv. hade högre priser på el sist jag kollade. Vi har dock en rätt bra ökning av priserna i Sverige.....

Du får ursäkta mig lite, hade ett dokument som var något år gammalt men det ser ungefär liknande ut nu och Sverige har inte direkt högst priser i Europa....

http://www.svenskenergi.se/upload/Statistik/Statistik%20i%20bilder/konsument.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.