var ute och tittade på husfasaden igår och fick syn på något konstigt uppe vid taket, det ser ut som några vita fläckar som vuxit ut mellan springan från väggen och den plankan som går längs med taket och sedan upp på undertaket...

vad 17 kan det vara? kan det vara mögel???? hade ingen stege att tillgå så bilderna blev nere ifrån marken... huset är ju inte ens 2 år gammalt...:O

någon som sett något liknande??
 
  • IMG_4086.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4083.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nah, tror du inte att det är någon insekt (typ stora spindlar) som byggt sig kokonger?

Bara att knata upp på en stege och kolla.
 
eh, näe inga spindlar inte... det ser verkligen inte ut som kokonger eller dyl. tänkte mer att det kanske var en köldbrygga just där och att varmluften innifrån på något sätt kondenserar just där och att det därför blivit mögel... men hittar inget när jag googlar på det...
 
Det är kondens som frusit till is
 
hm... jo det kan det ju nog vara... men det kanske finns risk för mögel där då om det bevisligen kommer kondensluft därifrån...?
 
Jag tycker också det ser ut som frusen kondens.
Är det i höjd med innertaket på övervåningen så är det nog en brist i tätskiktet mellan snedtak och det plana taket.
Detta är lite av plastens förbannelse att den fuktiga luft som vill ut enbart hittar ut via läckorna i tätskiktet och de intilliggande delarna får då ta emot en mycket högre fuktbelastning.:(
Kan du komma in på någon krypvind eller liknande och titta hur det ser ut i övrigt däruppe, kanske hittar du fler ställen där kondens har frusit.
Jag tycker du ska fortsätta att dokumentera och ta en diskussion med husleverantören om ev. åtgärder. Eventuellt ta dit en oberoende besiktningsman.

Finns det fukt i en konstruktion så finns det alltid en risk för mögel. Hur stor den är i detta fallet är inget jag vill uttala mig om utan det finns det andra som är bättre på.
 
Klättra upp! Känn på detta ev mät fukten. Att tro, räcker inte...
Hur byggdes huset? Prefab?
 
Jag tror att de som varit där och juxat med ventilen och givaren, eller vad det är, har repat målningen med stegen
 
saturnus skrev:
Jag tror att de som varit där och juxat med ventilen och givaren, eller vad det är, har repat målningen med stegen
Det verkar du har rätt!
 
Kollar man bilden noga, verkar det som att det sittet ett antennrör i vindskivans vinkel, och en bit antennkabel som inte är fastsatt. Jobbar man med sådant, bör man vara aktsam om andras ägodelar, och hänga en trasa över stegens ändar, eller trä på ett par vantar där, för att skydda väggen.
 
Samtidigt så innebär det att du har övertryck i huset. Jag antar att du inte har en frånluftsvärmepump. Om du har FTX så kanske du behöver öka på frånluften lite så det blir undertryck i huset.
 
saturnus skrev:
Jag tror att de som varit där och juxat med ventilen och givaren, eller vad det är, har repat målningen med stegen
:S:S Men det vita går ju ut på taköverhänget / råsponten och jag skulle i alla fall inte satt stegen där för att komma åt:S:S
Dessutom vet jag inte hur man skulle bära sig åt för att både skrapa på väggen och på taköverhänget.
 
Ser när jag tittar lite närmare på bilderna att det sitter ett tilluftsdon vid fönstret vilket jag antar innebär att du har frånlufts värme pump. Det vita är troligen is. Du har nog en kraftig läcka i konstruktionen där.
 
Någon repa från stegen är det då inte. Visst har jag frånluftvärmepump också, en ivt 490.
Det är en antennkabel på väggen där ja, och ett hål som den går in igenom via den vita dosan.

Huset är ett skidstahus slutbesiktigat 2009. Man kanske ska höra av sig till dem då och visa bilderna?
Dessvärre kommer jag inte ända upp dit då stegen inte räcker till, men ni tror alltså att det beror på övertryck i huset som
tar sig ut denna vägen?
 
Jag tycker du bör ta kontakt med leverantören och höra deras förklaring till hur det kan bli så här.
Jag har ingen erfarenhet från frånsluftspumpar men det är möjligt att det räcker med en justering av luftflödena (öka utgående eller minska inkommande) för att skapa ett undertryck i huset och att det skulle minska problemet.

Något grundfel i utförandet måste det ändå finnas då det ser ut som om fukten idag kan vandra ut via några byggelement eller skarvar i tätskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.