Vi har en kombipanna från tidigt 80-tal nu, tidigare har den eldats med både ved och olja enligt tidigare ägare, vi lät sätta in en pelletsbrännare. Det funkar dock inte riktigt till belåtenhet (en hel del småstopp), vi är sjukt trötta på att behöva aska ur och dessutom är det bara ett veckoförråd nu så vi måste bära säckar hela tiden.
Nu känner vi att det börjar bli dags att byta uppvärmningssystem, och för att hålla källaren någorlunda torr och varm och hålla igång ventilationen lutar det åt en ny pelletspanna och ett stort förråd.
Vilka pannor är bäst, mest prisvärda och ungefär var kan det tänkas landa ekonomiskt om vi köper inklusive installation?
 
Är det säkert att ni vill ha pelletseldning då ni tycker 1-2 säckar pellets /dygn är en stor arbetsbörda? Har ni funderat på vad småstoppen beror på? Ska ni ha en helt underhållsfri pelletseldning handlar det om 180-200 000:- ,för de Österikiska pannorna, om ni lyckas få sotaren att ta med sig tunnan med askan som blivit under året. Det är förvisso ännu bekvämare att bo i lägenhet.Då slipper man även snöskottningen.
 
Åh, jag glömde: jag undanber mig idiotkommentarer. För sent.
 
bäckåbölja skrev:
Åh, jag glömde: jag undanber mig idiotkommentarer. För sent.
Ja, och det är på de kommentarerna de blir "forumgudar"

...paradox

Hursomhelst, jag skulle satsta på ett "storföråd" (i mån av utrymma) så att man kan blåsa in pellets. Pannor kan jag inte så mycket om så det lämnar jag till bättre vetande, men jag har sett en del storföråd som fungerar bra.
 
Redigerat:
_ap_
Räkna med panna och bulkförråd ca 120kkr + övrigt ca 50kkr, mycke beror på hur
"dåligt" värmesystemet i övrigt är.
Typ om man måste byta expkärl, pump, shunt mm
 
Min panna kostade under 90 kkr installerad och klar. Tömma-asklåda-var-4:e-vecka, rengöring 1 gång per år. Ingick skruv och förrådsbotten där byggde jag till ovandelen själv (mtrl < 4 kkr). Behöll cirkpump och expkärl, skall du ha med det kanske du får lägga på 3-5 kkr till.

Hoppas detta inte räknas som idiotkommentar, trots att jag är Forumgud? :)
 
  • Gilla
Bramming
  • Laddar…
_ap_
"min panna"?
Märke tack.
 
Ah, det där var ju mycket bättre svar! Och att tömma asklåda var fjärde vecka och göra rent en gång om året låter mycket bättre än att mecka med pannan två gånger i veckan. Jag tror cirkulationspumpen är ganska ny och expansionskärlet byttes förra året. Vi tänkte offra ett rum bredvid pannrummet och bygga bulkförråd där, det ska bli en sann fröjd att slippa bära säckar ;)
 
Varför inte byta värmesystem till något som är helautomatiskt? Ex. bergvärme?
 
För att hålla källaren varm och torr, samt är det ett äldre hus som förmodligen har ett hög.t-system där en eld lämpar sig mycket bra som värmekälla.

Bergvärme är bra men inte till alla hus, speciellt inte för dessa förutsättningar.
 
Källaren går att hålla torr med element eller konvektorelement
Är det ett hög-t system så ger dock detta lägre COOP. Beror på hur hög framledning som behövs.
Vad gäller ventilation så går det oftast att fixa enkelt med mera till/frånluft.
 
abrovink skrev:
Källaren går att hålla torr med element eller konvektorelement
Är det ett hög-t system så ger dock detta lägre COOP. Beror på hur hög framledning som behövs.
Vad gäller ventilation så går det oftast att fixa enkelt med mera till/frånluft.
Vad blir kostnaden för bergvärme, nya element i källaren samt ny ventilation?

Nu går du över ån för att hämta vatten!
 
En ny pelletspanna med brännare kostar från ca 35-45 tkr. Installationsmateriel några tusenlappar (Rör & ventiler, lite beroende på vad som redan finns i huset). Men låter du en installationsfirma köpa prylarna blir du nog tvungen att lägga till 20tkr pga deras MO pålägg.

Installationskostnaden: Ett sånt jobb borde utan vidare vara gjort på mindre än 40 mantimmar, rent överslagsmässigt:
ca 15 tkr. Sen får du ju ROT avdrag på det !!


Bränslehanteringssystemets kostnad varierar stort beroende på storlek, skruvar/ inblåsningssystem etc.



Ang. bulk-pellets jämfört med småsäckar:

Pelletsen i småsäckar är ganska renad från finfördelat "pelletsdamm". Blåser man in pellets med bulktransport får man däremot in mer finfördelat material. Detta kan innebära driftproblem iallafall i vissa brännare/transportsystem.
 
_ap_
PST skrev:
Installationskostnaden: Ett sånt jobb borde utan vidare vara gjort på mindre än 40 mantimmar, rent överslagsmässigt:
ca 15 tkr. Sen får du ju ROT avdrag på det !!
Har du namnet på VVS firman som inkl. resor tar 300: - + moms i timmen?
40 mantimmar är närmar 25tkr inkl. moms.

"Installationsmateriel några tusenlappar "
Det är ingen idé att ljuga, finns inte ett jobb som kostar "några tusenlappar"

Ränka med 50tkr inkl.moms för material och jobb, blir det billigar, Kul..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.