Letade och letade. Lyckades inte hitta svaret. Vad är den lägsta frystemp kan man uppnå på vatten genom att tillsätta salt? Hur mycket salt går det att blanda i 1 l vatten?
 
Runt -4, skall du vinterbada eller mixtrar du med kylaren på bilen?
 
Vattenlösning med 23 % salt Fryspunkt -21°

Hittade mycket skoj om vatten på
http://www.shenet.se/ravaror/vatten.html

Protte

Döda havet har en salthalt på 33,7% men är inte den saltaste sjön, detta läst på Wikipedia
 
Redigerat:
Min son säger att det finns en sjö (salt) som frös inte vid minus 46 grader. Men jag hittar inget info om detta.
Den sidan du Protte hänvisar till har jag läst. Mycket godis. Men inget om minus 46...
 
pbengtsson skrev:
Runt -4, skall du vinterbada eller mixtrar du med kylaren på bilen?
Ledsen. Då skulle man inte salta vägar vid minus 10.
 
W
Hörde på radion häromdagen att det var vid -8 som saltet på vägarna slutade verka
 
W
Fakta om vägsalt
Normalt smälter snö och is vid 0°C. Med hjälp av lite salt så går det att smälta snö på vägbanan när det är ända ner till minus 18°C , beroende på hur intensiv trafiken är. Saltet "lurar" vintern och vi kan åstadkomma en snö- och isfri väg även vid minusgrader.
Vägsalt innehåller minst 97 procent ren natriumklorid, NaCl. De resterande tre procenten är till största delen fukt och gips, CaSO4. I saltet finns också mindre än en hundradels procent av natriumferrocyanid (Na4Fe(CN)6 x 3H2O). Det finns även i vanligt bordssalt (E535) och är tillsatt för att saltet inte ska klumpa ihop. I ämnet är den annars giftiga cyanidjonen mycket stabilt bunden till järnet. Därför är ämnet ofarligt. Vägsaltet innehåller ingen dieselolja och inga påvisbara mängder tungmetaller.

Kopierade det från http://www.trafikverket.se/Foretag/...om-halkbekampningsmedel/Darfor-behovs-saltet/
 
W
kamilenski skrev:
Den blandningen som man använder i södra Sverige. Men uppåt landet kör de med högre doser :)
hehe kan vara så, verkar som det var jag som annars hörde fel, -18 som sagt som det står i texten
 
Du hörde rätt. Man saltar inte i Skåne vid minus 8.
 
W
ok :)
 
Fahrenheit skalan har väl sin 0-punkt vid saltvattnets fryspunkt.... -18C ung.....

Samt att vi har våra frysar inställda på -18
 
kamilenski skrev:
Ledsen. Då skulle man inte salta vägar vid minus 10.
Nej, det skulle man inte.
Man skulle inte salta vägar överhuvudtaget, rent oskick och rent trafikfarligt att förstöra sikten!!!
 
prototypen skrev:
Vattenlösning med 23 % salt Fryspunkt -21°

Hittade mycket skoj om vatten på
[länk]

Protte

Döda havet har en salthalt på 33,7% men är inte den saltaste sjön, detta läst på Wikipedia
Lake Retba eller Lac Rose som den oftast kallas har en salthalt på 40%. Jag var där för nåt år sen och kollade. Den ligger precis vid målgången av Paris-Dakar rallyt i Senegal. Sjön ser helt rosa ut och de som utvinner salt i sjön smörjer in sig med vaselin eller motsvarande och vadar sen ut i den grunda sjön och drar med en hink längs botten på sjön.

Den sjön har aldrig frusit, kanske mest beroende på att den ligger i Senegal... :D Men man borde alltså kunna få 40% salthalt i vattnet!

http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Retba
 
Redigerat:
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
40% salthalt? Vad borde det ge för fryspunkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.