Anders_Roslagen skrev:
Vilken häftig överraskning, håll oss gärna uppdaterade...
Ja jag blev superglad trots att det betyder många fler timmars jobb att få fram och göra i ordning kaklet, än att skrapa och måla om det jag trodde var putsat tegel på en rörspis.
 
Men du får en oslagbar karaktär på den. Fundera lite på anledningen till att man genomfört de åtgärder man gjort. Tror själv 2-3 anledningar till att man kan ha valde "rusta" den som man gjorde. Den första är att dessa färger under en tid varit omoderna och att man ville ha den vit, kanske var dessa idealkunden till tidningen Lantliv där allt måste vara vitt :)... Nej, skämt och sido, andra alternativet är väl om kaklet var väldigt spräckt och tredje kanske mer långsökta att man på så sätt "tätade" den. Äh, det jag vill få fram, var försiktig om det är spruckna kakel...
 
Det är ett och annat lager färg i lika kulörer så den har säkert målats i den färgen som gällde för tiden.
Hoppas man målade mer för trendens skull än för att täcka skadade kakel!
 
Spruckna kakel gör man rent (löser gammal lera och tegelflis i vatten) sedan får de torka och limmas sedan med Karlssons klister. Sen får muraren ta vid.
 
johanpost skrev:
Det är ett och annat lager färg i olika kulörer så den har säkert målats i den färgen som gällde för tiden.
Förhoppningen är att kunna göra en retusch utan att demontera ugnen. Måste få bort all färg först och se hur mycket av kaklen som är dåliga.
 
Redigerat:
Är den tät då.? Annars kanske du måste ta ner hela och sätta om den i alla fall.
 
Rebeckaf skrev:
Är den tät då.? Annars kanske du måste ta ner hela och sätta om den i alla fall.
Själva ugnen är tät men kanalen "galten" som ansluter till murstocken på vinden var i mycket dåligt skick och dömdes ut av sotaren. Den hade vittrat såpass att jag kunde ta bort teglet med händerna.

I nuläget är inte planen att få just denna ugnen att fungera, mer att få fram ungefär hur den såg ut som ny.

När den ska tas i bruk kommer jag ansluta isolerade rökgasrör där galten var och då bli tvungen att ta ner delar av kronan för att ansluta bottenkonan vid spjällådan.
Förhoppningsvis ser jag då skicket på en del av teglen i ugnen och kan avgöra om den är utbränd eller håller på att bli utbränd alternativt rasa ihop av vittrande telegfogar.

Är det så att jag då får ta ner hela för att få den i fungerande skick, så är ju i alla fall jobbet med att få fram kaklen redan gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.