Har frågat rörmokare men det var tydligen inte rätt...
 
Jag vet att detta ofta görs av vvs installatörer men ska besiktas av ackrediterad firma enlig AFS 2006:8.

Låter lustigt att du fick det svaret, kanske "strutstekniken" jobbigt jobb..jag sticker huvudet i sanden ;)
 
Tyresö
I butiken där du köpte gashällen borde dom kunna ge dej ett svar.
 
Tack för svaret! Hur hittar man då en ackrediterad firma enlig AFS 2006:8? Är det vissa VVS-firmor med speciell ackreditering, eller ett helt annat djur?
 
Jag köpte hällen på nätet för väldigt länge sedan. Skulle egentligen ha kopplat in den själv, annan byggintresserad kollega hade gjort samma operation, och jag hade instruktioner från både honom och firman som sålde rören och dylikt och det kändes görbart då. Men jag kommer inte riktigt ihåg instruktionerna och tror att jag kommer att sova bättre om nätterna om någon utbildad gör det. Men med mina erfarenheter av just precis rörmokare så vete sjutton om jag skulle sova så mycket bättre!
 
Tyresö
Crebel skrev:
Jag köpte hällen på nätet för väldigt länge sedan. Skulle egentligen ha kopplat in den själv, annan byggintresserad kollega hade gjort samma operation, och jag hade instruktioner från både honom och firman som sålde rören och dylikt och det kändes görbart då. Men jag kommer inte riktigt ihåg instruktionerna och tror att jag kommer att sova bättre om nätterna om någon utbildad gör det. Men med mina erfarenheter av just precis rörmokare så vete sjutton om jag skulle sova så mycket bättre!

Hahaha, du får kanske kisa med ögonen när du tänder ett stearinljus efter första natten......

Det finns mätinstrument som kan mäta gasläckor.
 
Nu trodde jag du skulle göra en helt ny rördragning osv, men om du redan har anslutningen och allt är klart så vet jag inte hur kravet ser ut. Enklast är nog att ringa någon av de som är ackrediterade i ämnet.

Kunde inte klistra in länken med min sökning, så gör följande; swedac.se -> under sök inom alla ämnen -> klicka ackrediteringsområde -> rulllisten "kravdokument" -> välj föreskriften -> i den nya rutan leter du fram AFS 2006:8 -> filtrera på Stockholm -> sök
 
Tyresö skrev:
Hahaha, du får kanske kisa med ögonen när du tänder ett stearinljus efter första natten......

Det finns mätinstrument som kan mäta gasläckor.
:D! Eller skaffa en kanariefågel, som de använde i gruvorna förr...
 
Tocke skrev:
Nu trodde jag du skulle göra en helt ny rördragning osv, men om du redan har anslutningen och allt är klart så vet jag inte hur kravet ser ut. Enklast är nog att ringa någon av de som är ackrediterade i ämnet.

Kunde inte klistra in länken med min sökning, så gör följande; swedac.se -> under sök inom alla ämnen -> klicka ackrediteringsområde -> rulllisten "kravdokument" -> välj föreskriften -> i den nya rutan leter du fram AFS 2006:8 -> filtrera på Stockholm -> sök
Nej, anslutningen är inte klar, jag vågade aldrig göra det själv! Jag får kolla på swedac, tack för tipset!
 
Om jag inte misstolkar det hela hänvisar ni till en AFS som reglerar säkerheten för personal som gör tryckprovningar. Den reglerar vad jag förstår inte läckagesäkerheten i anläggningen TS vill skapa. AFS:er och arbetsmiljölagen gäller ju dessutom endast just i arbetslivet, inte privatpersoner (men kan gälla den eventuelle hantverkare som ska göra jobbet, om inte TS gör det själv).

Själva reglerna för en anläggning med gasol gäller under lag om brandfarliga och explosiva varor, samt de föreskrifter som MSB ger ut (tidigare sprängämnesinspektionen, tidigare räddningsverket).
http://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25541.pdf
http://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandfarligt--explosivt/Brandfarliga-gaser/Gasol/

Svenska gasföreningen har haft mycket bra sammanställd information, typ handböcker för en säker anläggning byggs upp , men det verkar inte finnas lika lättillgänligt på nätet längre.
http://www.energigas.se/Publikationer/NormerAnvisningar.aspx
 
Är det stadsgas så fråga gasbolaget vilka installatörer som är godkända.
Är det gasol får "vemsomhelst" göra inst, man får göra den själv. Däremot ska bestämmelserna om förvaring av gasflaskan vara uppfyllda, vilket kan bli lite trixigt i en lägenhet.
Borde inte FOGAS kunna göra inst, om det är Stockholm vi pratar om?
 
M
Inte en chans jag skulle överlåta åt "ackrediterad" firma koppla in gasol hemma hos mig. Jag skulle göra det själv. Om du inte vågar, kolla in över axel att hon/han öser på med gasbubbel så det räcker. Trycktesta mer än en gång. Jag har gått på nitar när jag trott det varit tätt, och jag kan det här. Kom ihåg gasol är tyngre än luft och luktar inte mycket. Nyår ska firas men tända cigarren i gillestugan och blåsa taket av huset... det är en för häftig nyårsmällare
 
Det är gasol. Jag har koll på förvaret av gasolflaskan (hus, inte lägenhet). Miraqulix, du gör mig inte direkt lugnare! Jag har en liten mackapär som ska kopplas in i kretsen och som man testar läck med. Måste man trycktesta mer än så? Vad är gasbubbel? Även om jag lejer bort det är det som du säger bra att veta hur det ska vara...
 
Tyskar kan detta bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.